kattenoverlast, genoeg is genoeg

bambipower
Topic Starter
Berichten: 1034

kattenoverlast, genoeg is genoeg

#1 , 23 mei 2014 10:15

Ik woon in de stad, en heb een heel diepe tuin (+50m), waardoor ik ook heel veel buren heb (in totaal 12).
Veel van de mensen in de buurt hebben geen tuin, maar hebben wel een kat (of zelfs 2). Die katten gebruiken dan ook onze tuin als kakbak.
De overlast van de stront, en stank ergert mij dan ook verschrikkelijk. Mijn kinderen kunnen niet meer blootvoets in de tuin spelen, of de stront hangt tussen hun tenen. Laat staan de verbrande plekken in mijn gazon van de kattenpis, de putten die ze graven, etc...

Het ergert mij dan ook verschrikkelijk dat mensen wel een huisdier willen, maar geen kattenbak plaatsen, en de overlast van uitwerpselen aan de buren (ik dus) geven.

Ik heb al vanalles geprobeerd, van ultrasone geluiden tot sluipwegen blokkeren, spay's, tuinslang etc... maar het is gewoon niet haalbaar, want de katten vinden telkens een weg om in onze tuin hun behoeften te doen. Ik heb helemaal niets tegen katten, maar wel tegen hun uitwerpselen.

Gesprekjes met de buren lossen weinig op, er zijn er zelfs die zeggen dat een kat mag lopen waar hij wil.

Wat kan ik hier tegen doen? Ik kan toch moeilijk een 7-8 tal buren voor het gerecht dagen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 23 mei 2014 10:26

Ik begrijp de frustratie, maar ik vrees dat hier - legaal - weinig aan te doen is. Door het feit dat het er zoveel zijn, gaat u moeilijk individuele aansprakelijkheid bewijzen.

bambipower
Topic Starter
Berichten: 1034

#3 , 23 mei 2014 10:41

Dan zal mijn laatste redding (hopelijk) een kattenval worden, en moet ik die beesten maar afleveren bij het assiel. Jammer, want zoals ik al zegde : ik heb geen hekel aan katten, maar wel aan hun stront in mijn tuin.

Reclame

erasmus
Berichten: 22

#4 , 23 mei 2014 10:48

Troost u , ik heb het zelfde probleem. Een diepe tuin en veel katten in de buurt en gaan altijd hun ( ook de mijn) katten gaan een kak in mijn tuin doen.
Een kat is een vrij dier dus je kunt niets zeggen. Ik heb een haag staan en ik maak regelmatig de grond los onder de haag dat ze daar kakken.
En het werkt....

http://www.cat-repellant.info/html/diy- ... rrents.htm" onclick="window.open(this.href);return false; (Engels)
https://www.vreeken.nl/2007/pages/web_z ... ord=831800" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door erasmus op 23 mei 2014 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

bambipower
Topic Starter
Berichten: 1034

#5 , 23 mei 2014 10:56

Ik heb ondertussen al zo veel geld uitgegeven aan produkten om de katten weg te houden, dat ik liever nu zou stoppen met investeren. Ik kan me best voorstellen dat een kat een vrij dier is, maar mensen zijn ook vrij en toch moeten ze niet gaan kakken in de tuin van de buren. Het zou gewoon fijner zijn, mochten de katteneigenaars hun verantwoordelijkheid opnemen, en zorgen dat die dieren hun eigen domein niet kunnen verlaten. Als katten dan ook vrije dieren zijn, zou ik als ik ergens woon zonder tuin, geen kat nemen, of toch op zijn minst die kat leren op een kattenbak gaan.

Mijn tuin is 400m², dus plantjes planten die katten niet graag hebben is dan ook geen oplossing. Doe ik met een kattenval iets onwettig?

artemis
Berichten: 3294

#6 , 23 mei 2014 11:02

Ben je zeker dat er geen zwerfkatten tussenzitten? Die kunnen er namelijk in de stad ook zijn.

Je mag niet zomaar concluderen dat die mensen thuis geen kattenbak hebben. Het ene sluit het andere niet uit.
Ik dacht ook dat voor de wet een kat vrij mag rondlopen, al begrijp ik de hinder voor jou.

Ik zou toch naar een diervriendelijkere oplossing zoeken dan de katten van een eigenaar vangen en naar het asiel brengen, betwijfel zelfs of dat zomaar mag. Kan je je tuin niet catproof maken?

Joeri_J
Berichten: 650

#7 , 23 mei 2014 11:24

Een hond houden? (al dan niet tijdelijk van kennis/familielid... )

bambipower
Topic Starter
Berichten: 1034

#8 , 23 mei 2014 11:38

catproof maken is niet haalbaar. Als ik schrikdraad wil plaatsen zou het mij meer dan 1500€ kosten om dat te doen, en dan vinden ze wsl nog wel een weg. Een kat springt makkelijk over een muur van 2meter.
Een hond houden is al helemaal te gek, toch zeker als het als doel heeft andermans kat weg te houden. Dat zou dan ook willen zeggen, dat je die hond dag en nacht moet buiten laten. Ook niet echt diervriendelijk, en wat als je op reis gaat en dergelijke

Is er ergens een wet rond kattenvallen?

ongelukbelaagd
Berichten: 516

#9 , 23 mei 2014 11:46

Ik heb hetzelfde probleem met de katten in onze buurt.
Een goede tip die ik gekregen had : koffiedik op plaatsen leggen waar katten hun behoeftes gedaan hebben / waar u niet wil dat ze komen.
Geniet dus van uw koffie en de overschot verspreidt je over je tuin. Daar hebben ze een hekel aan!
En uw gazon goed maaien, kort houden.
Veel succes.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 mei 2014 11:52

die ultrasone toestellen werkt dit niet voor katten ???

Voor honden werkt dit hier perfect hoor !

zie deze link eens

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2272
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 23 mei 2014 11:55

Bij het lokale dierenasiel aangeven dat je tuin vergeven is van zwerfkatten en kattenvallen aanvragen.

Een tweede oplossing noemt "Hond". liefst van het luidruchtige type... vaak is wel een familielid die dat type wel in huis heeft en graag tijdens het verlof liever bij jou laat dan in een kennel te plaatsen.

artemis
Berichten: 3294

#12 , 23 mei 2014 13:57

Het dierenasiel zal in principe onderscheid moeten moeten maken tussen zwerfkatten en geen zwerfkatten. Zij zullen huiskatten die een thuis hebben niet zomaar mee willen nemen.

Mariette
Berichten: 2507

#13 , 23 mei 2014 14:09

Achteraan in de tuin, omringd door struiken (tegen de stank) een kattenzandbak aanleggen, in de hoop dat ze dan dààr hun behoefte gaan doen en niet op het gras (ik dacht dat katten toch liever steeds een putje maakten om hun behoefte in te doen?)

Tegen de stank van kattenpis is enkel chloor of azijn een middel. Enkel op de stenen natuurlijk, niet in de grond met planten.

Ik had jaren geleden een oversteekplaats voor katten, waardoor mijn gazon dus werkelijk verdween op hun paadje. ik heb daar toen gaasdraad gelegd zodat ze hun standaard paadje moesten verleggen. Maar ik heb daar geen katten mee weggekregen.

Wat helpt het best? Zelf een kat nemen, die de anderen verjaagt. Dat was bij mij de ultieme oplossing.

bambipower
Topic Starter
Berichten: 1034

#14 , 23 mei 2014 14:25

Het dierenasiel zal in principe onderscheid moeten moeten maken tussen zwerfkatten en geen zwerfkatten. Zij zullen huiskatten die een thuis hebben niet zomaar mee willen nemen.
Hoe gaan ze daar een onderscheid in maken? Als ik de katten die niet gechipt zijn, al uit mijn tuin krijg, dan ben ik wsl al verlost van 95%

Een stukje tuin afstaan, wat dan 'het stink en kakhoekje' wordt, zie ik al helemaal niet zitten. Of ook een kat nemen, die dan ook nog eens kakt in de tuin is het ook niet. Omdat het hier stad is, zullen andere katten altijd op zoek gaan naar een comfortable kak-plek... je kan die beesten niets kwalijk nemen, enkel hun baasje, die enkel de lusten wil maar niet de lasten.

Ik ga morgen eens een dierenasiel contacteren.

giserke
Berichten: 2434

#15 , 23 mei 2014 16:30

Als die niet gechipt zijn, is de eigenaar in overtreding, en mag het dierenasiel die meenemen.

Terug naar “Milieurecht”