kattenoverlast, genoeg is genoeg

erasmus
Berichten: 22

Re: kattenoverlast, genoeg is genoeg

#31 , 25 mei 2014 11:26

Klopt volledig Artemis. Ik had binnen een kattenbak die amper gebruikt werd. Mijn poezen gingen buiten (ofwel in mijn tuin, of bij de buren, dat weet ik ook niet in feite, ik heb nooit iets gevonden).
Ik had een collega die 15 katten heeft en aantal katten gingen alleen naar binnen voor in de kattenbak te kakken.
Misschien een idee voor cadeautje voor uw buren :-)
Oppassen voor vallen tegen katten.Kattenliefhebbers kan een klacht (of erger) tegen u doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Berichten: 1206

#32 , 26 mei 2014 15:33

De mens die dat met 1 van mijn katten durft te doen kan zich aan erge represailles, legaal en andere verwachten... Die sprinklers lijken mij de enige aanvaardbare en werkbare oplossing. Een kat is bovendien doorgaans slim genoeg om die vallen te herkennen en te vermiijden... U zal mss. een paar dieren vallen, maar ik betwijfel dat uw probleem daarmee opgelost geraakt.

Hoe zeker bent u trouwens dat het katten zijn? Het ligt niet echt in de gewoonte van een kat om zomaar in het gras te plassen of zijn behoefte te doen. Zoals u het verteld zitten er dag & nacht 10tallen katten bij u in de tuin, wat mij toch niet geloofwaardig overkomt.

Uw beschuldiging van de buren slaagt ook op weinig. Zowat elke katteneigenaar zal wel een kattebak in huis hebben staan, zeker in regenachtige of koude periodes. Die dieren zitten ook binnen dan, en als ze dan moeten kiezen tussen in de regen/in de kou naar uw tuin te gaan en op een kattebak hun behoefte doen, dan zullen ze de kattebak gebruiken.

Dit gezegd zijnde, ik heb 3 katten, woon in een stad en hou mijn dieren binnen, voornamelijk om ze te beschermen tegen geërgerde medemensen die denken dat ze meer rechten hebben dan die dieren. Als ik ze zou buiten laten, dan zou het mij verbazen dat ze zich gaan generen om ergens anders een plasje te gaan doen. Anders moeten ze overhuis gaan telkens ze moeten plassen, en daar zijn die beesten nu nét dat tikkeltje te lui voor. Maar dan is het nog gewoon ergens ter plaatste, en gaan ze er niet speciaal voor naar uwe tuin gaan, want ook daar zijn die beesten te lui voor. :p Een kat kiest voor de gemakkelijkste oplossing, de weg van de minste moeite. Als dat toevallig lekker aan hun kontje voelt is dat meegenomen... Allemaal naar uwe tuin komen om daar hun behoefte te gaan doen valt daar niet onder.

Als het al katten zijn, dan zit ge met een grote zwerfkattenpopulatie, en zou ik aanraden om contact te zoeken met instanties die zich daar mee bezighouden... Maar in GEEN geval beginnen met idiote maatregelen als vallen gaan plaatsen.

LeenW
Berichten: 12837

#33 , 26 mei 2014 15:40

Mensen hebben dan ook echt meer rechten dan katten. Ik denk niet dat we behoefte hebben aan iemand die de katten komt verdedigen. TS zoekt een legale oplossing voor zijn probleem, niet wat u aanvaardbaar vindt.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#34 , 26 mei 2014 15:43

Om zwerfkatten te vangen gebruikt men ook bakken.

Misschien een oplossing: richt een schrijven aan alle buren met vermelding dat U de zwerfkatten zal laten ophalen. Vraag aan de buren om hun katten te voorzien van een halsbandje+naam+adres. Zijn het zwerfkatten, dan gaan ze weg, zijn het buurtkatten, dan kan U ze terugbrengen en ineens vragen om ze binnen te houden, wegens "zwerfkattenvangst".

FreelancerIT
Berichten: 1206

#35 , 26 mei 2014 16:11

Mensen hebben dan ook echt meer rechten dan katten. Ik denk niet dat we behoefte hebben aan iemand die de katten komt verdedigen. TS zoekt een legale oplossing voor zijn probleem, niet wat u aanvaardbaar vindt.
Legaal gesproken kan TS met het zetten van vallen in de problemen geraken... Tegen een kat gaan zeggen wat hij/zij al dan niet mag is ook nog het toppunt van onzin gezien dat dier toch doet waar hij zin in heeft.. Daarmee stoppen TS zijn legale mogelijkheden.

Ik wijs TS er ook op dat die volgens mij eerder een Zwefkattenprobleem gaat hebben (of een probleem met een heel ander soort dieren), dan dat het aan de katten van de buren gaat liggen. Voor Zwerfkatten bestaan er instanties die die dieren opvangen, wat legaler is dan wat TS wilt doen.

Uw overige commentaar is het vermelden niet waard...

LeenW
Berichten: 12837

#36 , 26 mei 2014 16:34

Door welke wet worden kattenvallen dan verboden?

Een dier doet waar hij zin in heeft, kom seg. Als een hond een kind aanvalt, gaan we dan ook allemaal zeggen "Ach, die hond weet toch niet beter"?

Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaars hun katten bij te houden. Als zij overlast veroorzaken op het privédomein van de TS en de eigenaars hier niets aan doen, mag die daar tegen optreden, zolang de dieren niet onnodig gedood of mishandeld worden.

tira00
Berichten: 929

#37 , 26 mei 2014 16:48

Een huiskat vangen in een kooi en ergens anders gaan droppen lijkt me toch mishandeling.
Vind het heel erg dat je een kat moet binnen houden en geen echt kattenleven meer kan gunnen dankzij zulke mensen.

LeenW
Berichten: 12837

#38 , 26 mei 2014 16:56

Een huiskat vangen in een kooi en ergens anders gaan droppen lijkt me toch mishandeling.
Vind het heel erg dat je een kat moet binnen houden en geen echt kattenleven meer kan gunnen dankzij zulke mensen.
Niemand heeft er iets van gezegd dat die katten ergens gedropt gaan worden he, dierenmishandeling wordt door niemand hier aangemoedigd.

En na zoveel overlast kan ik begrijpen dat TS het beu is. Jammer voor die katten, maar de eigenaars moeten er maar voor leren zorgen.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#39 , 26 mei 2014 17:46

Door welke wet worden kattenvallen dan verboden?

Een dier doet waar hij zin in heeft, kom seg. Als een hond een kind aanvalt, gaan we dan ook allemaal zeggen "Ach, die hond weet toch niet beter"?

Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaars hun katten bij te houden. Als zij overlast veroorzaken op het privédomein van de TS en de eigenaars hier niets aan doen, mag die daar tegen optreden, zolang de dieren niet onnodig gedood of mishandeld worden.
Honden en katten worden wettelijk anders bekeken. Een kat die iemand bijt wordt bijvoorbeeld ook niet automatisch afgemaakt...

U ligt appelen en peren met elkaar te vergelijke ne het allemaal erg simplistisch voor te stellen.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#40 , 26 mei 2014 17:49

Nee, hij wil ze laten opnemen in een asiel waar ze na een paar weken een spuitje krijgen... Veel beter.

Tenzij ik me vergis wordt een kat beschouwd als een wild dier, en is om die reden heel anders behandeld als een hond.

En opnieuw... Als een eigenaar van zo'n kat klacht indient dan kan TS aangeklaagd worden dat LeenW ook beweert...

Ik zou eerder een Zwerfkatten organisatie contacteren. Die zijn gratis en gaan niet onbezonnen te werk.

bambipower
Topic Starter
Berichten: 1034

#41 , 26 mei 2014 17:52

Dank u LeenW
Twas eigenlijk te verwachten, dat dit ging uitdraaien, dat ik de katonvriendelijke ben... dat ik onverdraagzaam ben tov katten, omdat mijn gras verbrand, omdat mijn kinderen altijd vol kattestront hangen, omdat ik al honderden euro's heb geinvesteerd om katten weg te houden. Ik lees het op meerdere forum's dat het altijd wel kattenhaters zijn, die er last van hebben. Niemand die er telkens bij stilstaat, dat het die eigenaars zijn die hun katten die overlast laten veroorzaken.

Er is zelfs een buur, dat zijn 2 katten nooit binnenlaat, maar ze laat slapen in een kot, dat hij op het dak heeft gezet van zijn onderbuur.

http://imgur.com/7OKVMXM" onclick="window.open(this.href);return false;

Een kattensprinkler heb ik, en dat werkt maar plaatselijk. Niet effectief genoeg voor een tuin van 400m² tenzij ik mijn tuin vol tuinslangen leg met een tiental sprinklers.... waardoor dan op zonnige dagen mijn planten weer verbranden. Omdat planten niet graag besproeid worden in felle zon (idem voor gras).

Ik heb contact opgenomen met de dierenbescherming, maar die nemen inderdaad niet zomaar (huis)katten aan. Ze hebben wel ontzettend veel begrip voor mijn situatie en hebben mee nagedacht over een oplossing.
Ook hadden ze mij doorverwezen om te laten onderzoeken of er zwerfkatten zijn, maar dat lost mijn probleem niet op, want ze vangen inderdaad wel zwerfkatten, maar na inenten, chippen, sterilisatie en verzorging (ongeveer 3dagen) worden ze teruggezet in de buurt waar ze gevangen zijn.

Een kattenval plaatsen was volgens hun geen probleem, en ze gaven als tip om ze na het vangen nat te maken en terug vrij te laten. Wsl is de kat dan zijn goesting wel over om nog eens langs te komen. Dit lijkt me nu ook al redelijk cru, maar toch nog net geen mishandeling. Tis ook al helemaal niet mijn bedoeling dieren pijn te doen... maar ik wil ook mijn kinderen niet mishandelen, en ze terug buiten in de tuin laten spelen.
Laatst gewijzigd door bambipower op 26 mei 2014 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12837

#42 , 26 mei 2014 17:57

Nee, hij wil ze laten opnemen in een asiel waar ze na een paar weken een spuitje krijgen... Veel beter.

Tenzij ik me vergis wordt een kat beschouwd als een wild dier, en is om die reden heel anders behandeld als een hond.

En opnieuw... Als een eigenaar van zo'n kat klacht indient dan kan TS aangeklaagd worden dat LeenW ook beweert...

Ik zou eerder een Zwerfkatten organisatie contacteren. Die zijn gratis en gaan niet onbezonnen te werk.
Opnieuw stel ik de vraag, door welke wet worden kattenvallen verboden? Kunt u daar nu eens op antwoorden?

LeenW
Berichten: 12837

#43 , 26 mei 2014 18:01

Bambipower, nogmaals, ik voel met u mee. U bent nu blijkbaar ook al een kattenhater en zou ze liefst allemaal laten afmaken in het asiel. Ik hoop dat de aangeboden oplossing werkt.

Oude Belg
Berichten: 3192

#44 , 26 mei 2014 20:20

[quote="LeenW"

Opnieuw stel ik de vraag, door welke wet worden kattenvallen verboden? Kunt u daar nu eens op antwoorden?[/quote]
Dat wordt gewoon als diefstal beschouwd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

bambipower
Topic Starter
Berichten: 1034

#45 , 26 mei 2014 20:51

als je uw HUISkat nooit binnenlaat, en laat buitenslapen in een kot zou je het ook verwaarlozing kunnen noemen.
En als je ze dan vangt en binnenbrengt in een dierenasiel lijkt me dat toch geen diefstal.

Alleen vinden de asielen het gewoon niet haalbaar dat ik dan een 15tal katjes zou kunnen binnenbrengen. Het zit er nu al bomvol... gedropte katten.

Daarom zocht ik ook naar iets diervriendelijk, wettelijk ... maar toch een oplossing. Was ik een kattenhater, zou ik aan 'gebakken spons' 'gif' 'paintbalgeweer' etc denken.

Terug naar “Milieurecht”