kattenoverlast, genoeg is genoeg

artemis
Berichten: 3294

Re: kattenoverlast, genoeg is genoeg

#16 , 23 mei 2014 17:29

Als die niet gechipt zijn, is de eigenaar in overtreding, en mag het dierenasiel die meenemen.
Katten hoeven (nog) niet verplicht gechipt te worden. Honden wel ja.

@Mariette
Enkel de pis van ongecastreerde katers stinkt. Nooit javel/chloor gebruiken want daar houden katten van en dan komen ze het daar terug doen. Daarom is het precies zo geschikt om de kattenbak mee uit te spoelen.
Bio-Tex Groen of een speciaal middel van HG zijn het beste om de geur van kattenpis goed weg te krijgen zonder dat je ze opnieuw naar die plek aantrekt.

@Bambipower, laat je ons weten wat het asiel zegt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#17 , 23 mei 2014 17:40

Een goeie emmer water doet ook wonderen

Jerommeke
Berichten: 80

#18 , 23 mei 2014 17:46

je kan die beesten niets kwalijk nemen, enkel hun baasje, die enkel de lusten wil maar niet de lasten.
Ooit geprobeerd een kat te dwingen op een kattenbak te gaan?. :lol:

Het apparaat uit denlowie zijn link werkt perfect.
Geeft veel minder ergernissen en gedoe dan een val zetten.

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#19 , 23 mei 2014 17:47

Een kruisboog ook, maar TS is meer op zoek naar een juridisch antwoord op de vraag van de kattenval. Ik denk dat hij nu wel genoeg heeft van alle middeltjes.

bambipower
Topic Starter
Berichten: 1034

#20 , 23 mei 2014 18:24


Het apparaat uit denlowie zijn link werkt perfect.
Ik heb zo 4 apparaatjes, en nee, die helpen niet. De eerste week verschieten ze daar van, en vanaf dan wandelen ze er rustig voorbij
Ik zal laten weten wat ze zeggen op het asiel.

tira00
Berichten: 929

#21 , 23 mei 2014 22:15

Zeg, zijn jullie nog normaal? Katten vangen? Denk dat u de eerste verdachte bent als er verdwijnen. Dat is wel iemand zijn huisdier. Als ze gecastreerd zijn hebben die mensen er veel geld aan betaalt. En jawel een kat is een vrij dier, dat mag buiten vrij rondlopen.
Bestaat er geen soort grassproeiers dat je op die plaatsen kan zetten dat regelmatig eens goed spuit? Of een geluid dat met een elektronisch werk? Vooral niet schoffelen. Cacaodoppen? Iets strooien met veel geur?

LeenW
Berichten: 12839

#22 , 24 mei 2014 01:22

Men mag een kat toch tegenhouden als ze op uw eigendom overlast veroorzaakt, niet? Zolang de kat niet slecht behandeld wordt, is de TS in zijn recht volgens mij.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#23 , 24 mei 2014 07:30

Men mag een kat toch tegenhouden als ze op uw eigendom overlast veroorzaakt, niet? Zolang de kat niet slecht behandeld wordt, is de TS in zijn recht volgens mij.
De vraag is of zijn behoefte juridisch gezien wordt als overlast. Ik dacht dat katten het recht hebben om vrij rond te lopen en daardoorook vrij hun behoefte mogen doen. Tenzij er echt sprake is van overlast (buur met 30 katten die vrij rondlopen), lijkt het me vreemd datalle katten uit de buurt net hun behoefte bij die ene buur zouden doen (afgezien van planten die katten aantrekken).

tira00
Berichten: 929

#24 , 24 mei 2014 08:27

Mijn vader had last van marters. De preventiedienst gaf hem de raad om rollen kippendraad op de muurtjes (waardoor ze het dak op konden) vast te binden. Ze zouden er een hekel aan hebben om daar op te springen. Tot nu toe heeft het geholpen. Help misschien ook tegen katten?

bambipower
Topic Starter
Berichten: 1034

#25 , 24 mei 2014 09:19

lijkt het me vreemd dat alle katten uit de buurt net hun behoefte bij die ene buur zouden doen (afgezien van planten die katten aantrekken).
Dat krijg je als je in een stad woont, waar kwasie niemand een tuin heeft :(
Ik dacht dat katten het recht hebben om vrij rond te lopen en daardoorook vrij hun behoefte mogen doen.
Daar ben ik nog niet zo van overtuigd. Dat katten in mijn tuin zitten, is ook geen probleem... maar dat ze de boel onderkakken is wel degelijk overlast, en als eigenaar van een huisdier, ben je verplicht te zorgen dat het geen overlast veroorzaakt.

Als er hier in mijn tuin elke dag een 15tal katten een kakske komen doen, dan zijn dat op jaarbasis bijna 5500 kakskes. Dat kan je toch echt wel overlast noemen denk ik.
Zeg, zijn jullie nog normaal? Katten vangen? Denk dat u de eerste verdachte bent als er verdwijnen. Dat is wel iemand zijn huisdier. Als ze gecastreerd zijn hebben die mensen er veel geld aan betaalt. En jawel een kat is een vrij dier, dat mag buiten vrij rondlopen.
Bestaat er geen soort grassproeiers dat je op die plaatsen kan zetten dat regelmatig eens goed spuit? Of een geluid dat met een elektronisch werk? Vooral niet schoffelen. Cacaodoppen? Iets strooien met veel geur?
Dan zal er een kattenbak toch ook wel vanaf kunnen?
Heb ik allemaal geprobeerd. Sprays, ultrasone apparaatjes, coco's, sluipwegen afsluiten, waterpistool en waterspuit, watersprinkler (waar je dan ook zelf nat van wordt) etc... Zoals ik al zegde, heb ik er genoeg van te investeren voor de rommel van andermans dieren. Ik wil dat mijn kinderen terug strontvrij in de tuin kunnen spelen (daar heb ik hem voor gekocht) en ik stankvrij kan genieten van mijn aangelegde tuin.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#26 , 24 mei 2014 09:51

Eigenlijk is dit een luxe probleem, de wijken waar ook chinezen wonen hebben dit probleem niet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#27 , 24 mei 2014 10:38

Wij hadden vorig jaar wel 5 verschillende katten die onze tuin blljkbaar als ontmoetingsplaats gebruikten, met alle geluidsoverlast als gevolg.
Toen is er een chinees restaurant geopend en paar straten verder.
@delowie zou wel eens gelijk kunnen hebben.:-)

bosprocureur
Berichten: 6858

#28 , 24 mei 2014 16:31

Geen echt juridisch antwoord, maar kijk eens op https://www.google.be/url?q=http://www. ... DFABtxEp1w" onclick="window.open(this.href);return false;

je moet zo'n scarecrow zeker kunnen vinden op ebay of iets dergelijks. (sorry voor die reclame voor e... ?)

Succes!

artemis
Berichten: 3294

#29 , 24 mei 2014 16:59

Dan zal er een kattenbak toch ook wel vanaf kunnen?
Bambipower, maar wie zegt dat de eigenaars van die katten thuis geen kattenbak hebben? Als de kat toevallig buiten is als ze een aandrang voelt, dan doet ze het gewoon buiten als ze daar een geschikte plek voor vindt, zelfs al heeft ze thuis een kattenbak staan.

Mariette
Berichten: 2507

#30 , 24 mei 2014 18:08

Klopt volledig Artemis. Ik had binnen een kattenbak die amper gebruikt werd. Mijn poezen gingen buiten (ofwel in mijn tuin, of bij de buren, dat weet ik ook niet in feite, ik heb nooit iets gevonden).

maar zo'n sprinkler systeem lijkt me best een goede oplossing. Kan je ook verzetten zodat de poezen het niet weten.

Terug naar “Milieurecht”