kattenoverlast, genoeg is genoeg

artemis
Berichten: 3294

Re: kattenoverlast, genoeg is genoeg

#46 , 26 mei 2014 20:53

Een kat mag volgens de wet vrij rondlopen, een hond niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Topic Starter
Berichten: 1034

#47 , 26 mei 2014 20:57

een kat is een huisdier, en volgens de wet dient de eigenaar te zorgen dat ze geen overlast veroorzaakt. Het zou dus de eigenaar moeten zijn, die een oplossing zoekt. Maar 'het probleem' wordt door zoveel katteneigenaars zodanig gerelativeerd, dat het ook zo massaal gebeurd. Het lijkt wel normaal... dat we een paard in de stad een zak onder zijn kont binden, maar de kat mag in ieders tuin voor overlast zorgen. Welke wet zegt, dat een kat vrijer is dan een paard? Of een hond, of een slang, of een...

Laat ons dan ook -zoals hoort- een onderscheid maken tussen vrij rondlopen (waar ik ook geen probleem mee heb) en vrij rondkakken

FreelancerIT
Berichten: 1206

#48 , 26 mei 2014 21:30

Ik zeg niet dat u een kattenhater bent of wat dan ook. Ik stel alleen in vraag of het wel katten zijn en/of het die van de buren zijn, meer niet. Geen enkel kat gaat speciaal voor te plassen of wat dan ook een grote afstand afleggen. Dat zit niet in die dieren in.

LeenW: ik ben geen jurist. Ik baseer me op wat ik zelf over jaren heen gelezen heb, en ik kan me niet voorstellen dat je zomaar vallen mag plaatsen, of het nu voor katten is of iets anders.

Van eigenaars verwachten dat ze hun katten aan banden leggen is een utopie. Een kat is geen hond en doet gewoon waar hij/zij goesting in heeft. Enkel idioten denken daar anders over. Het enige wat je als eigenaar kan doen is uw katten binnenhouden (wat niet elke kat aanvaard, er zijn er die zich gewoon opvreten dan), en laat dat nu juist iets zijn wat bijna niemand doet. Ook ga je nergens een wet vinden die je toestaat om van iemand te eisen dat hij/zij zijn kat opsluit.

Wat stelt u anders voor. Elke kat een pamper aan doen?

Je kat binnenhouden lijkt me In een stad de evidentie zelve in alle eerlijkheid. Er zijn er hier genoeg die verdwijnen. De meeste mensen doen het in elk geval aan deze kanten. De weinige dieren die je haar op straat aantreft zijn doorgaans zwerfkatten.

Je buren er over aanspreken OK. Maar op eigen houtje dieren gaan vangen en die naar een asiel brengen in de ijdele hoop daarmee iets aan de situatie te verhelpen gaat mij wat te ver.

Ik heb begrip voor uw situatie, ik zou er ook niet mee opgetogen zijn. Maar echt veel kan je er niet aan doen.

Reclame

FreelancerIT
Berichten: 1206

#49 , 26 mei 2014 21:41

een kat is een huisdier, en volgens de wet dient de eigenaar te zorgen dat ze geen overlast veroorzaakt. Het zou dus de eigenaar moeten zijn, die een oplossing zoekt. Maar 'het probleem' wordt door zoveel katteneigenaars zodanig gerelativeerd, dat het ook zo massaal gebeurd. Het lijkt wel normaal... dat we een paard in de stad een zak onder zijn kont binden, maar de kat mag in ieders tuin voor overlast zorgen. Welke wet zegt, dat een kat vrijer is dan een paard? Of een hond, of een slang, of een...

Laat ons dan ook -zoals hoort- een onderscheid maken tussen vrij rondlopen (waar ik ook geen probleem mee heb) en vrij rondkakken
Dieren die vrij rondlopen kakken ook vrij rond, het een hoort bij het andere vrees ik...

Franciscus
Berichten: 38601

#50 , 26 mei 2014 22:05

Buren dus de kat-eigenaars dienen er ook voor te zorgen dat u een ongestoord genot van uw eigendom hebt.
Heeft men in uw gemeente de dienst burenbemiddeling?
Zijn er tuinmuren?

Mariette
Berichten: 2507

#51 , 26 mei 2014 22:12

kijk : http://www.schrikdraadwinkel.nl/22-katt ... HkYcPD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

en (misschien wel ten treure) nog wat natuurlijke middeltjes : planten waar katten een hekel aan hebben! http://users.skynet.be/hofmeester/tuina ... lanten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Milieurecht”