stookplaats verluchting verplicht niet-afsluitbaar?

Fingerprint
Berichten: 14

Re: stookplaats verluchting verplicht niet-afsluitbaar?

#16 , 01 nov 2014 18:30

Appartementsgebouwen opgetrokken rond de jaren 1980 beschikken meestal over een open CV-gasbrander met warmwaterproductie. Deze gasbranders werden in technische ruimtes, kasten en ook leefruimtes geplaatst (bv. badkamers). Reglementair moest er verluchting zijn d.m.v. een rooster in de deur en naargelang het toestel een verluchting in muur of plafond aangesloten op een (gemeenschappelijke) schouw.

Vanaf plusminus 2000 worden bij vervanging uitsluitend gesloten toestellen geplaatst. Anno 2014 is een verwarmingsaudit verplicht voor de plus 20kw toestellen en bij het tweejaarlijks gasbranderonderhoud kunnen/dienen deze toestellen te worden afgekeurd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#17 , 01 nov 2014 22:06

Appartementsgebouwen opgetrokken rond de jaren 1980 beschikken meestal over een open CV-gasbrander met warmwaterproductie. Deze gasbranders werden in technische ruimtes, kasten en ook leefruimtes geplaatst (bv. badkamers). Reglementair moest er verluchting zijn d.m.v. een rooster in de deur en naargelang het toestel een verluchting in muur of plafond aangesloten op een (gemeenschappelijke) schouw.

Vanaf plusminus 2000 worden bij vervanging uitsluitend gesloten toestellen geplaatst. Anno 2014 is een verwarmingsaudit verplicht voor de plus 20kw toestellen en bij het tweejaarlijks gasbranderonderhoud kunnen/dienen deze toestellen te worden afgekeurd.
App.werden opgetrokken medio tweede helft jaren "70. Maar de toestellen zijn reeds 2 x vervangen.
Het is alleszins een open CV-gasbrander met warmwaterproductie. Wordt tweejaarlijks gecontroleerd.
Laatste keuringsdocument is één jaar oud, zonder enige opmerking. Alle onderhoud en controles uitgevoerd en conform de voorschriften.
Vermoed dat het vermogen minder is dan 20 kW.

Van een "audit" weet ik niets en ik wil het ook niet weten....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Fingerprint
Berichten: 14

#18 , 02 nov 2014 14:14

Een verplicht verwarmingsaudit voor kleine appartementsgasketels (-20Kw of -17.200kcal) is (nog) niet in voege. Meestal zijn gasketels en gasleidingen in appartementsgebouwen in een verluchte schacht geplaatst, alzo voldoen ze aan de verluchtingsnormen.

Bij een volgend onderhoud stop je de onderhoudstechnieker met meettoestel in de kast met gasketel. Als hij uit de kast komt zal hij je met de glimlach vertellen dat alles ok is.

Reclame

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#19 , 31 jan 2015 19:18

Per toeval kom ik hier terug en zie ik dat er 9 maanden na mijn laatste bericht nog een aantal reacties binnengekomen waren, waarvan ik niet op de hoogte was.
Daarom deze late reactie om het vervolg te laten weten.

Zoals ik eerder schreef, had ik indertijd (januari 2014) contact genomen met de firma Viessmann, en wachtte ik op hun antwoord ivm de al dan niet wettelijke verplichting voor het plaatsen van een niet-afsluitbare verluchting. Dat antwoord is er nooit gekomen.

Intussen hebben wij in maart een (wel) afsluitbare verluchtingsrooster laten plaatsen in de buitendeur tegenover de stookketel.

In november is de onderhoudstechnicus van Viessmann gekomen voor de contractueel jaarlijkse controle en onderhoud van onze stookketel.
Tot onze verwondering heeft deze geen enkele opmerking gemaakt over de verluchting en heeft hij een volledig goedgekeurd attest afgeleverd.

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#20 , 31 jan 2015 19:49

Na alle opzoekingen die ik deed, en aan de hand van de antwoorden op dit forum, denk ik te mogen besluiten dat er geen wettelijke verplichting bestaat voor een niet-afsluitbare verluchting in onze oude woning.
Volgens de antwoorden op dit forum is je stelling wel duidelijk een milieumisdrijf!
Daar kan ik mij niet mee akkoord verklaren: het zou een milieumisdrijf kunnen zijn indien ik de milieunormen overtreed, wat ik niet doe.

In dit geval werd tijdens de voorlaatste controle, door de onderhoudstechnicus van Viessmann gesteld dat de milieunorm NBN 61-002 (=niet-afsluitbaar rooster) van toepassing is.
Deze geldt echter niet voor onze oude woning, zodat er geen enkele wettelijke verplichting bestaat, en er bijgevolg ook geen milieumisdrijf kan zijn.
De normen NBN 61-001 en NBN 61-002 zijn enkel van toepassing voor:
– Nieuwe gebouwen;
– Vernieuwde gebouwen waarvoor een bouwaanvraag werd ingediend
.


Ter info: voor het milieu, voor onze eigen gezondheid, en voor de goede werking van onze stookolieketel, laten wij zoveel mogelijk onze verluchtingsrooster én ons kiepraampje openstaan.

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#21 , 31 jan 2015 20:12

Louise

Je open condens ketel heeft lucht nodig d.m.v. een niet afsluitbare opening. De grootte van de opening hangt af van het vermogen. Een buis met doorsnede van 15 cm lijkt me geschikt voor je ketel. Je onderhoudstechnieker kan de minimale opening exact berekenen op basis van de brander, pompdruk en sproeier.

En tussen haakjes op een juridisch forum dient juiste informatie te staan: een open ketel zonder verluchting is gevaarlijk, zeker voor bejaarden. Ook het rendement van je ketel zal lager zijn dan de waarde van de fabrikant.
1) De afmetingen van ons verluchtingsrooster stemmen overeen met de berekening door de onderhoudstechnieker (alleen werd het dus wel-afsluitbaar).

2) Tegen dat wij bejaard zullen zijn, staat er waarschijnlijk reeds een nieuwe ketel.... :?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#22 , 31 jan 2015 20:22

Toevallig eergisteren ook onderhoud ketel laten uitvoeren via LAMPIRIS. Omdat mijn condensatieketel zijn verse lucht uit de kelder zelf haalt, moest ik aan de technieker alle openingen tonen waardoor de verse lucht binnenstroomde.
Gelukkig heb ik bijna 3 x de vereiste minumumopening om verse lucht binnen te laten. De aanzuigleiding bevindt zich nl juist in een keldergat, waarin één vleugel uit de raam is vervangen door een traliewerk. (niet afsluitbaar)
Technieker zegde me nog dat ze hierop zeer streng moeten toezien dat dit zeker niet kan afgesloten worden, alhoewel ik er bij zeer koude winters soms deels afdek met een stuk karton..

karinedo
Berichten: 49

#23 , 01 feb 2015 01:39

Qua wetgeving afsluitbaar of niet, niet op de hoogte.
Echter is er geen wettelijke verplichting om een handleiding voor installatie, gebruik en onderhoud af te leveren bij een nieuw toestel? En indien niet, moet dit toch opvraagbaar zijn.

Bij mijn installatie staat toch duidelijk in de handleiding dat dat er een buitenluchtinlaat moet zijn op hoogte vlakbij de vloer, met een extern rooster dat bescherming tegen vogels biedt, en op een wijze dat het door geen enkel object belemmerd wordt. Ook drukvalwaarden tussen de het vertrek en de buitenlucht worden vermeld om zo de luchtopening te bepalen.

Ik kan me voorstellen dat een kantelraam niet de nodige aanvoer voorziet van verse lucht. Rekening houdend dat warme lucht stijgt en de verwarming toch meestal aanstaat als het kouder is buiten, komt er koudere lucht binnen op vloerhoogte en verdwijnt de warme lucht niet via het nu openstaande raam. Koude en tocht aanvoeling liggen totaal anders.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 01 feb 2015 10:48

http://www.centraleverwarmingcv.be/stoo ... eving.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Uit bovenstaande tekst:
Natuurlijke verluchting
Natuurlijke luchtverversing, zonder mechanische hulpmiddelen, is uiteraard prioritair. De verluchtingsopeningen in de stookplaats kunnen ofwel rechtstreeks, hetzij via kanalen, in verbinding staan met de buitenlucht. Kanalen moeten echter worden geconstrueerd met onbrandbare materialen. De situering van de verluchtingsopeningen moet zo worden gekozen dat de stookruimte dwars geventileerd wordt, in het bijzonder boven de stookketel(s). De verluchtingsopeningen mogen helemaal niet afsluitbaar zijn: ze mogen niet voorzien zijn van een handbediende of een automatische klep zodat de stookplaats ten alle tijde voorzien is van verse lucht. Uiteraard is het wel toegelaten en zelfs aan te bevelen beschermingsroosters aan te brengen, voorzien van een insectengaas.

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#25 , 01 feb 2015 12:39

Dat er vanwege milieunormen en gezondheidsredenen een niet-afsluitbare verluchting moet aanwezig zijn, klopt allemaal wel.
Intussen heb ik genoeg tijd doorgebracht met allerlei info hierover op te zoeken.
Maar: feit is dat dit (tot nu toe) alleen van toepassing is bij nieuwbouw-woningen en bij renovaties met bouwaanvraag.
Bij vervanging van een stookketel in oude woningen bestaat er tot op vandaag dus nog geen verplichting tot een niet-afsluitbare verluchting.

Onze woning is ongeveer 60 jaar oud. Toen we deze 20 jaar geleden aankochten, bleken er niet veel mogelijkheden te zijn voor een grondige renovatie. We hebben de indeling van de woning ongeveer gelaten zoals bij de vorige bewoners.
Dat wil o.a. zeggen dat de stookolieketel in een bijgebouwtje staat, waarin ook mijn wasmachine en een extra toilet staan. Bij vriestemperaturen gaan het kantelraampje en het verluchtingsrooster dicht, om geen vorstschade te hebben aan de waterleiding.
Wij wonen echter niet in dat bijgebouwtje en als wij er moeten zijn (voor de was of de WC), gaat het raampje sowieso open.

Scorpio
Berichten: 242

#26 , 07 okt 2016 00:13

Ik heb een huis van 1968, nieuwe ketel geplaatst in september 2010 (mazout, hogerendementsketel) en bouwvergunning voor nieuwe ramen in juni 2011 gekregen . Moet ik nu die luchttoevoer en afvoer hebben of niet? De firma heeft bij plaatsing uiteraard niets gedaan. En dit jaar, 6 jaar na installatie, is er ineens zever dat ik die roosters moet hebben. Ik lees hier dat die roosters enkel voor nieuwe huizen en renovaties met bouwaanvraag zijn. Maar wat als de bouwaanvraag pas veel later komt, na installatie nieuwe ketel?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#27 , 07 okt 2016 09:14

Is voor ALLE huizen.
Heb ooit in een oud huis (1650 en Horecagebouw) een PV gekregen omdat de stookruimte niet in orde was op gebied van verluchting en brandveiligheid. Ze lag midden in een kelder, met geen mogelijkheid van rechtstreekse verluchtingen.
Heb dan door 2 muren moeten laten boren, met een dikte van bijna 1 meter, om hieraan te kunnen voldoen. Gezien geklasseerd pand, ook nog tussenkomst en bemoeienis van monumentenzorg. Die 2 verluchtingsgaten (hoge en lage verluchting) hebben meer gekost dan een middelgrote wagen

Terug naar “Milieurecht”