stookplaats verluchting verplicht niet-afsluitbaar?

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

stookplaats verluchting verplicht niet-afsluitbaar?

#1 , 25 jan 2014 21:04

Na onderhoud en controle van onze condensatieketel, heeft de technicus ons gezegd dat wij een verluchting moeten plaatsen in de buitendeur van de plaats waar het toestel staat.
Deze verluchting mag volgens hem niet afsluitbaar zijn.

Kunnen wij wettelijk verplicht worden om een niet-afsluitbare verluchting te plaatsen?

Momenteel verluchten wij deze plaats via een kantelvenstertje en/of door de buitendeur regelmatig open te laten staan.
Maar we hebben er geen probleem mee om daarbovenop nog een afsluitbaar verluchtingsrooster te laten plaatsen.

We zien het echter niet zitten om dag en nacht onafgebroken de koude te laten binnenkomen, daar waar wij enkele jaren geleden geïnvesteerd hebben in dubbele beglazing en tochtvrije buitendeuren : óók in ons stooklokaal, waarin zich eveneens de wasmachine, een wastafel en een toegang tot een extra (gasten)toilet bevinden.

Onze stookolie condensatieketel werd nog maar 2 1/2 jaar geleden (zomer 2011) geplaatst en toen werd daar niets over gezegd door de installateur.
Toen een half jaar later (winter 2011) een check-up uitgevoerd werd door de fabrikant zélf, werden daar ook geen opmerkingen over gemaakt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 25 jan 2014 21:13

Dit is eigenaardig aangezien condensatieketels ketels van het dichte type zijn.
Normaal gezien wordt dergelijke ketel aangesloten met dubbelwandige schouwbuis (zuigt via die buis zuivere lucht van buiten aan en voert via zelfde buis verbrandingsgassen af). Zo mag een condensatieketel zelfs in een volledig hermetisch afgesloten ruimte staan!

Denk dat de technieker verwart met een atmosferische ketel (die wel rechtsstreeks lucht moet krijgen). Die moet immers zuurstof halen uit de lucht in het stooklokaal. Een condensatieketel doet dat niet omdat hij hermetisch dicht is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chantika
Berichten: 961

#3 , 25 jan 2014 22:49

Dit is eigenaardig aangezien condensatieketels ketels van het dichte type zijn.
Normaal gezien wordt dergelijke ketel aangesloten met dubbelwandige schouwbuis (zuigt via die buis zuivere lucht van buiten aan en voert via zelfde buis verbrandingsgassen af). Zo mag een condensatieketel zelfs in een volledig hermetisch afgesloten ruimte staan!

De afvoer van zo'n condensatieketel kan in eender welke richting gelegd worden, omdat er een ventilator inzit voor aanvoer van verse lucht, en afvoer van de verbrande gassen.
De maximale lengte van de afvoer is wel beperkt.

Als de lengte van de afvoer te lang is ( aangesloten op een bestaande schouw) kan men dan beslissen de toevoer van verse lucht van op een andere plaats te halen. Dit luchtrooster mag dan ook dicht tegen een deur of raam zitten.
De nodige lucht uit de stookruimte halen bij een type C toestel is volgens mij niet toegelaten, maar is al veel toegepast.

Als je de stookruimte niet niet wil verluchten kan je de ketel in een luchtdichte kast plaatsen. Van uit die kast vertrek je dan met een buis naar de buitengevel. Buis moet voldoende groot zijn ( zie handleiding). Buis best goed isoleren om condens op de buitenkant van de buis te voorkomen.

Kijk op het internet naar het type van ketel die je hebt. Bekijk de installatievoorschriften Als het toestel verkeerd geplaatst is (wat ik denk) stel dan de installateur in gebreke. Nog gemakkelijker is om het type ketel hier te vermelden, dan zoekt er wel iemand anders uit of het toestel goed geplaatst is. Ook een foto van de afvoer bij plaatsen zo kunnen we zien of het een dubbelwandige schouwbuis is of niet. (wit is dubbelwandig)

Reclame

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#4 , 26 jan 2014 17:47

Dank voor jullie antwoorden.

@Roharro,
Op de productfiche (website van fabrikant) staat o.a. : “Compacte tweetraps blauwevlambrander met open of gesloten werking.”
Kan het dat uw opmerking over “ketels van het dichte type” daar naar verwijst ?
Hoe dan ook ; op de afleveringsbon van de leverancier staat naast het typenummer van de ketel de vermelding “open”.
----------------------
@Chantika,
Het betreft een ketel van het merk Viessmann, op de leveringsbon beschreven als volgt :
Vitoladens 300-C BC3 23,5 kW open
http://www.viessmann.be/nl/woningen/Pro ... 300-C.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Op de website van de fabrikant zie ik een afbeelding van afvoer met witte buis, maar die is er bij ons niet.
Er zijn wel 2 openingen voorzien, maar alleen op deze van links is een (zilverkleurige) buis aangesloten.
-----------------------

Ons huis is 60 jaar oud, en mijn man ik kochten het ongeveer 20 jaar geleden. De huidige stookketel werd op dezelfde plek geplaatst als de vorige. Namelijk in een hoek palend aan 2 binnenmuren in een bergruimte van 3,5 X 3,5 m. Er is slechts 1 buitenmuur. Door allerlei buizen en leidingen die door de vorige bewoners geplaatst werden, lijkt het (volgens mijn man) niet haalbaar om verse luchttoevoer op de schouw aan te sluiten.

Ik ben mij ervan bewust dat het nodig is om het stooklokaal goed te verluchten, zowel voor de goede werking van onze stookketel, als voor onze gezondheid (CO-vergiftiging).
Ik heb dan ook al contact genomen met een firma die een verluchtingsrooster in de buitendeur zou kunnen plaatsen. Ik moet bijgevolg snel een beslissing kunnen nemen ivm het type rooster : mag ik een afsluitbaar rooster nemen ?

Vóór ik mijn bericht op dit forum plaatste, had ik al veel opgezocht op allerlei websites en fora, maar ik heb geen antwoord gevonden.
Daarom nogmaals mijn vraag, in de hoop dat iemand mij kan helpen.
Bestaat er een wetgeving die ons kan verplichten om een niet-afsluitbare verluchting te plaatsen?”
Volgens de onderhoudstechnicus mag deze niet kunnen afgesloten worden.
Dit zou te maken hebben met de norm NBN 61-002.
Maar ik dacht dat deze norm alleen bedoeld is voor nieuwbouw en renovatie met bouwvergunning.

tango
Berichten: 10

#5 , 26 jan 2014 19:57

Ik vrees er een beetje voor dat u met een open verbrandingstoestel zit. Dit wil zeggen dat het toestel zijn zuurstof uit de lucht van de stookplaats haalt.
In dat geval heeft u inderdaad een niet-afsluitbaar rooster met een bepaald debiet nodig.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 26 jan 2014 20:02

Bij een open type van ketel MOET er een permanente toevoer van verse lucht mogelijk zijn en blijven. Als er ooit een probleem is met CO vergiftiging gaat uw verzekering waarschijnlijk NIET willen uitbetalen als er slechtoffers zijn. Uiteraard aan u de keuze of een afsluitbaar rooster dat waard is.
Ik zelf heb ook een open type van condensatieketel. Staat in de kelder, naast droogkast en wasmachine. Heb uiteraard een niet afsluitbaar rooster en heb helemaal geen probleem met tocht of koude in die kelder.
http://www2.vlaanderen.be/economie/ener ... arming.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

chantika
Berichten: 961

#7 , 26 jan 2014 21:00

De norm NBN 61-002. is inderdaad enkel van toepassing voor
– Nieuwe gebouwen
– Vernieuwde gebouwen waarvoor een bouwaanvraag werd ingediend.

Ik heb ook geen weet van andere normen. Zie ook link van Mava105.
De onderhoudstechnicus heeft blijkbaar andere bronnen. En hij is niet alleen. Ik heb op twee plaatsen ook al deze opmerking gekregen. Bij een was er zelfs een verluchting aanwezig, er moest een tweede verluchting komen omdat er geen trekonderbreker was. Bij een vervanging van een brander plaatsen wij nu steeds de nodige verluchtingen.

Probeer een buis te plaatsen tot in de buitengevel, afgewerkt met een niet afsluitbaar rooster. Isoleer de buis en werk af. Best een buis van minstens 100 mm en vervallen naar 80 mm om op de ketel aan te sluiten met een flexibele aluminium buis.
U toestel is een type C3 maar kan ook gebruikt worden als type B die zijn lucht dan uit het stooklokaal haalt.
Voor een goede werking moet er dan een niet afsluitbaar rooster voorzien zijn in de buitengevel van dit lokaal 150 cm2). (Ik weet dus niet of dit in U geval verplicht is)

U blauwevlambrander heeft een zeer hoog rendement, maar als hij niet altijd beschikking heeft over de zelfde hoeveelheid lucht kan de technicus deze niet optimaal regelen.
Die brander haalt de lucht die hij nodig heeft uit u huis, Altans zo veel als hij kan. Als je nu een goed afgesloten huis hebt zou hij zelfs indien nodig lucht kunnen halen uit de schouw van de open haard, dampkap. Brander gebruikt dan opgewarmde lucht. Zou het niet beter zijn om hem rechtstreeks met buitenlucht te voeden? Of dit nu verplicht is of niet. Ketel is er speciaal voor gebouwd.


Vraag eens raad aan u installateur, normaal zou hij de installatie onder garantie moeten aanpassen. Deze installatie is duidelijk fout geplaatst

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#8 , 29 jan 2014 11:23

Ik vrees er een beetje voor dat u met een open verbrandingstoestel zit.
Dat het een open stookketel is, blijkt intussen ook uit mijn recente opzoekingen.
Mijn man en ik wisten indertijd niet dat er verschillen bestonden, en hebben carte blanche gegeven aan de installateur, die ons daar geen uitleg over gegeven heeft.

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#9 , 29 jan 2014 11:42

Bij een open type van ketel MOET er een permanente toevoer van verse lucht mogelijk zijn en blijven. .../...
Ik zelf heb ook een open type van condensatieketel. Staat in de kelder, naast droogkast en wasmachine. Heb uiteraard een niet afsluitbaar rooster en heb helemaal geen probleem met tocht of koude in die kelder.
Bedankt voor de link.
Jammer genoeg hadden wij in onze oude woning geen andere keuze dan het nieuwe toestel op dezelfde plaats te laten installeren dan waar de oude stookketel stond (=keuze van de vorige bewoners).
Wat betreft de permanente toevoer van verse lucht : wij hebben de knoop nog niet doorgehakt.
Maar ik zou liever een verluchting kiezen die ik kan afsluiten wanneer ik het nodig vind, bvb bij langdurige afwezigheid of wanneer de verwarming niet hoeft aan te staan.

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#10 , 29 jan 2014 12:13

Vraag eens raad aan u installateur, normaal zou hij de installatie onder garantie moeten aanpassen. Deze installatie is duidelijk fout geplaatst
Ik heb intussen rechtstreeks contact genomen met de firma Viessmann en wacht op hun antwoord.

Ik vrees dat de garantieperiode verstreken is ; tenminste indien deze 2 jaar bedraagt, want op de documenten van de installateur is hier niets over terug te vinden.
Met deze installateur hebben wij trouwens geen goede ervaringen.
Deze (kleine) plaatselijke zelfstandige werd ons aanbevolen door onze vroegere chauffagist die ermee stopte. Toen wij op hem beroep deden voor een herstelling van onze vorige (15-jaar oude) ketel, verklaarde hij dat deze niet meer te herstellen was.
We hebben toen hals over kop beslist om een nieuwe te laten plaatsen en hebben (in vertrouwen) besteld wat hij ons aangeraden had, zonder dat wij enige kennis hadden van de mogelijkheden.
Een half jaar nà de plaatsing, en na herhaalde tussenkomsten van onze installateur, bleken er nog altijd problemen te zijn met het regelen van de juiste temperatuur. Ten einde raad heeft hij toen de herstellingsdienst van Viessmann laten komen die het probleem wél kon oplossen.

Later hebben we herhaalde keren aan de installateur gevraagd om de jaarlijkse onderhoudsbeurt te komen doen, maar hij heeft nooit meer iets van zich laten horen.
Zo hebben we dan uiteindelijk een onderhoudscontract bij Viessmann zélf afgesloten, en bij het eerste nazicht werd ons over die ontbrekende verluchting verteld.

Opmerking : noch bij de plaatsing door de installateur, noch door de Viessmann-hersteller (een half jaar later) werd er melding gemaakt over eventueel onvoldoende verluchting.

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#11 , 01 feb 2014 19:04

Ik heb nog geen antwoord gekregen van Viessmann.
Maandag (overmorgen) moet ik echter een beslissing nemen ivm het laten plaatsen van een al dan niet afsluitbare verluchtingsrooster in de buitendeur van onze stookplaats.
(Er komt dan een opmeter ivm een paar herstellingswerken aan onze woning en wij zouden bij hem ook de rooster bestellen).
Ik denk dat ik ga opteren voor : ofwel een afsluitbare verluchtingsrooster, ofwel een automatische verluchtingsrooster.

Na alle opzoekingen die ik deed, en aan de hand van de antwoorden op dit forum, denk ik te mogen besluiten dat er geen wettelijke verplichting bestaat voor een niet-afsluitbare verluchting in onze oude woning.

De afgelopen week hebben wij onafgebroken het kiepraampje laten openstaan : ondanks dat er nog geen echte winterkoude was, vond ik de temperatuur onaanvaardbaar laag in onze stookruimte, waarin zich ook de wasmachine, en de toegang tot een toilet bevinden. Dus constante koude luchttoevoer vind ik geen optie bij eventueel vriesweer.

Fingerprint
Berichten: 14

#12 , 01 nov 2014 12:58

Louise

Je open condens ketel heeft lucht nodig d.m.v. een niet afsluitbare opening. De grootte van de opening hangt af van het vermogen. Een buis met doorsnede van 15 cm lijkt me geschikt voor je ketel. Je onderhoudstechnieker kan de minimale opening exact berekenen op basis van de brander, pompdruk en sproeier.

En tussen haakjes op een juridisch forum dient juiste informatie te staan: een open ketel zonder verluchting is gevaarlijk, zeker voor bejaarden. Ook het rendement van je ketel zal lager zijn dan de waarde van de fabrikant.

Fingerprint
Berichten: 14

#13 , 01 nov 2014 14:34


Als je de stookruimte niet niet wil verluchten kan je de ketel in een luchtdichte kast plaatsen. Van uit die kast vertrek je dan met een buis naar de buitengevel. Buis moet voldoende groot zijn ( zie handleiding). Buis best goed isoleren om condens op de buitenkant van de buis te voorkomen.
Een ruimte voor de ketel creëren binnen de bestaande ruimte is een oplossing, ook kan deze ketel als gesloten ketel worden aangesloten.
Na alle opzoekingen die ik deed, en aan de hand van de antwoorden op dit forum, denk ik te mogen besluiten dat er geen wettelijke verplichting bestaat voor een niet-afsluitbare verluchting in onze oude woning.
Volgens de antwoorden op dit forum is je stelling wel duidelijk een milieumisdrijf!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#14 , 01 nov 2014 14:46

Hoe wordt dat dan in appartementen uitgevoerd?
Ik heb twee appartementen waar branders staan per verdiep in een kast op de gemeenschapelijke gang.
Die zijn aangesloten op een schouw, maar er is nergens aanvoer van lucht van buitenuit. Het zou ook niet mogelijk zijn want die hall bevindt zich in het midden van het gebouw, er is dus geen buitenmuur.
Het ene gebouw telt 20 appartementen, het andere 54 appartementen.
Geen enkele onderhouds- of andere dienst heeft daar ooit opmerkingen over gemaakt.
Het zijn allemaal sferische branders. Condensatieketels zijn niet toe te passen want er is geen waterafvoermogelijkheid.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chantika
Berichten: 961

#15 , 01 nov 2014 15:02

Te weinig info om daar op te kunnen antwoorden, alles hangt af van het type brander b of c, en van e ouderdom van het gebouw.

http://www.vincotte.be/data/PDF/nl/ARGI ... 22_AVC.pdf

Algemene Regels voor
GasInstallaties op aardgas
Uitgegeven door Vinçotte

Terug naar “Milieurecht”