motorcros op landbouwgrond

Markous
Topic Starter
Berichten: 37

motorcros op landbouwgrond

#1 , 15 dec 2013 16:30

Wij wonen in een vrijstaande woning .
Naast onze woning liggen veel landbouwgronden .

Op één van deze stukken dat een 50 meter van onze woning is gelegen , hebben blijkbaar een paar gasten ( 3 )er niets beters op gevonden dan enkele zondagen per maand te komen crossen met hun enduro's ( crosmachine dat ook op de weg mag ).
In den beginnen dachten wij dat het maar voor enkel keren zou zijn , maar nu worden wij er al een hele tijd mee geconfronteerd .
Ik ga eerst toch de mensen eens aanspreken één van de volgende keren .
Maar toch een paar vragen .

Mag dit ?
Wat indien de landbouwgrond eigendom is van één van die gasten ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 dec 2013 16:45

Eens navragen bij de gemeente.

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#3 , 29 jan 2014 17:10

http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... enenvlarem" onclick="window.open(this.href);return false;
Omzendbrief RO 99/01 over de advisering m.b.t. de verenigbaarheid van «omlopen voor wedstrijden, test- en oefenritten met motorvoertuigen » zoals bepaald in rubriek 32.9, 1° en 2° van VLAREM I, Bijlage 1, vastgesteld bij artikel 1 van het besluit van de Vlaamse regering van 26 juni 1996
Aan het College van Burgemeester en Schepenen,
Aan de Gouverneur en het College van Bestendig Afgevaardigden,
Aan de Administratie Ruimtelijke Ordening,
VOORWERP VAN DE OMZENDBRIEF
1. Deze omzendbrief betreft de elementen van toetsing voor advisering van de verenigbaarheid van luidruchtige ontspanningsinrichtingen en activiteiten die als hinderlijk zijn ingedeeld in de tweede of derde klasse volgens de indelingslijst van het besluit van 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams Reglement betreffende de milieuvergunning (Titel I van het Vlarem rubrieknummer 32) en dus onverminderd de toepassing van dit reglement. Meer in het bijzonder gaat het binnen die categorie om de activiteiten of inrichtingen met betrekking tot omlopen voor wedstrijden, test- en oefenritten met motorvoertuigen (rubriek 32.9), zoals gewijzigd bij art. 1 van het besluit van de Vlaamse regering van 26 juni 1996, die aan volgend profiel beantwoorden :
- er is slechts sprake van een beperkt aantal activiteiten (maximaal drie per jaar);
- de activiteit is van korte duur;
- er is geen langdurige impact op de omgeving;
- er gaat geen bouwvergunningsplichtige activiteit mee gepaard.

Aanleiding
2. Naar aanleiding van de toepassing van de VLAREM-milieuwetgeving met de recente aanpassingen volgens het besluit van de Vlaamse regering van 19 januari 1999 van VLAREM II en de andere sectorale wetgeving en onder meer de verplichte adviesverlening van AROHM in de beroepsprocedure van milieuvergunningen klasse 2 en de gebeurlijke adviesvraag in andere gevallen, duiken problemen op bij als tijdelijk te omschrijven activiteiten (enkele dagen per jaar) wat hun verenigbaarheid met de bestemming betreft, zoals die werd vastgelegd in de plannen van aanleg, in het bijzonder in de gewestplannen.
3. Geregeld werd vastgesteld dat in deze zaken zondermeer negatief geadviseerd werd. Tot nu toe werd er van uitgegaan dat deze activiteiten of inrichtingen onverenigbaar zijn met andere bestemmingen dan die van de gebieden voor dagrecreatie.
Motorcross bijvoorbeeld, is geen landbouwactiviteit of industrieel of ambachtelijk bedrijf en werd tot nog toe als niet verenigbaar beschouwd met o.a. de bestemming agrarisch of industriegebied.
Er werd daarbij geen onderscheid gemaakt tussen activiteiten of inrichtingen die wel aan het onder punt 1 vermeld profiel beantwoorden en inrichtingen of activiteiten die dat niet doen.
4. Nadere studie van het K.B. van 28 december 1972 betreffende inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en gewestplannen en de daarbij horende toelichting, doet echter besluiten dat het in de eerste plaats de bedoeling is werken en handelingen met een langdurige bodembezettende impact te reglementeren en niet deze met een impact van slechts enkele uren op één dag. De in deze omzendbrief bedoelde activiteiten mogen per definitie niet het verder rationeel gebruik van de grond gedurende de rest van het jaar in de weg staan.
Toepassingsveld
5. Gebruik van grond kan op twee manieren de bestemming in het gedrang brengen : doordat de frequentie van de inname van de ruimte dermate hoog is dat het gebruik waarvoor de grond bestemd is volgens de geldende plannen van aanleg, onmogelijk wordt gemaakt en anderzijds doordat het - eventueel zelfs eenmalig - gebruik een dergelijke impact heeft op het terrein dat het terrein zelf ongeschikt wordt voor het gebruik waarvoor het volgens de geldende plannen van aanleg bestemd is.
Wat de tweede manier betreft, kan volgend voorbeeld gegeven worden: een natuurgebied kan dermate kwetsbaar zijn of verstoord worden dat zelfs een eenmalige motorcross de natuurwaarden (fauna en flora) er voor langere tijd in belangrijke mate aantast en het herstel van de oorspronkelijke toestand er slechts mogelijk is na verloop van vele jaren of zelfs nooit volledig.
6. In bepaalde bestemmingszones is het niet uitgesloten dat zelfs met in acht name van de verder vermelde voorwaarden de bedoelde inrichtingen of activiteiten de gehele of gedeeltelijke verdwijning van de natuurwaarden tot gevolg hebben. Daarom zijn deze activiteiten of inrichtingen in ieder geval strijdig met de bestemming van gebieden waarin prioriteit gegeven wordt aan natuurwaarden, zijnde natuurgebieden, natuurgebieden met wetenschappelijke waarde of natuurreservaten, bosgebieden, parkgebieden, agrarische of andere gebieden met ecologisch belang en vallei- en brongebieden; in landschappelijk waardevolle agrarische gebieden is de activiteit (overeenkomstig VLAREM II) strijdig met deze bestemming in een zone "die geheel of gedeeltelijk gelegen zijn binnen de perimeter van :
- of de speciale beschermingszones aangeduid via het besluit van de Vlaamse regering van 17 oktober 1988 tot aanwijzing van speciale beschermingszones in de zin van artikel 4 van de richtlijn 79/409/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 2 april 1979 inzake het behoud van de vogelstand;
- of de door de Vlaamse voorgestelde habitatgebieden in de zin van de Richtlijn 92/43/EEG inzake de instandhouding van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna;
- of de watergebieden van internationale betekenis, in het bijzonder als watervogelhabitat, volgens het verdrag van Ramsar 1971, goedgekeurd bij wet van 22 februari 1979;
- of de beschermde duingebieden en voor het duingebied belangrijke landbouwgebieden aangeduid krachtens het decreet van 14 juli 1993 houdende maatregelen tot bescherming van de kustduinen;
- of de beschermde landschappen."
7. De vermelde activiteiten of inrichtingen brengen de bestemming niet noodzakelijk in het gedrang mits naleving van de onder punt 8. vermelde specifiekere voorwaarden in de hierna vermelde gebieden :
- agrarische gebieden;
- landschappelijk waardevolle agrarische gebieden die niet gelegen zijn binnen de perimeter van vijf specifieke zones zoals opgesomd onder punt 6;
- industriegebieden en reservegebieden voor industrie of gelijkaardige bestemmingen die refereren naar artikel 7 en 8 van het K.B. van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en gewestplannen;
- buffergebieden langs infrastructuren;
- gebieden bestemd voor ander grondgebruik, zijnde :
* gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen;
* ontginningsgebieden : voor zover de oorspronkelijke of toekomstige bestemming die door de grondkleur op het plan is aangegeven één van de hoger in dit punt vermelde gebieden is.
Voorwaarden
8. Hierna volgen de voorwaarden waaraan de betrokken activiteiten of inrichtingen minstens moeten voldoen om op zijn minst op geen van de twee onder punt 5. vermelde manieren aan de planologische bestemming afbreuk te doen. Deze voorwaarden zijn niet enkel van toepassing op de eigenlijke activiteit maar ook op de aanhorigheden zoals bijv. parkeerplaatsen of de plaatsen waar het publiek circuleert.
- de voorwaarden vermeld in punt 1.;
- de activiteit kan slechts een beperkt aantal keren betreffen, te beoordelen volgens de draagkracht van het gebied en de verenigbaarheid met de omgeving en de goede plaatselijke ruimtelijke ordening, rekening houdend met de bestemming zoals neergelegd in de geldende plannen van aanleg, ook voor de bestemmingsgebieden die palen aan de zone waarvoor de activiteit wordt aangevraagd of waar ze plaats heeft, en nader gespecificeerd verder in deze omzendbrief;
- alle sporen ingevolge de activiteit worden verwijderd binnen de week na de start van de activiteit;
- het terrein wordt achtergelaten in een toestand die minstens beantwoordt aan de toestand waarin de exploitant van de activiteit het heeft aangetroffen op het ogenblik dat het terrein in gebruik genomen werd;
- geen permanent gebruiksrecht wordt toegestaan aan de exploitant van de inrichting of de beoefenaars van de activiteit; bijvoorbeeld het huren voor een jaar van een weide in agrarisch gebied door een motorclub.
- in agrarisch gebied mag de activiteit slechts na de oogstperiode plaats hebben en slechts tot op het ogenblik dat het betreffend gebied, rekening houdend met de weersomstandigheden, opnieuw dient klaar gemaakt voor de teelt van gewassen;
- de grondwatertafel mag niet verstoord worden en ook de bodemstructuur dient gerespecteerd en in de oorspronkelijke staat hersteld;
- indien de gemeente oordeelt dat eventueel de landschapswaarde of natuurwaarde kan geschaad worden in de omgeving, kan facultatief een advies gevraagd worden aan de betreffende overheidsdiensten nl. respectievelijk bij AMINAL en/of de afdeling Monumenten en Landschappen van AROHM.
- de activiteit kan maximaal 3 maal per jaar plaats hebben aangezien dit overeenstemt met de indeling volgens de milieuhygiënewetgeving (zie punt 1) Deze omzendbrief betreft immers enkel inrichtingen die in de tweede en derde klasse zijn ingedeeld en gaat bijgevolg om motorcrossomlopen die maximum 3 maal per jaar kunnen ingericht worden.

Overgangsregeling
9. De richtlijnen vervat in deze omzendbrief zijn bedoeld als overgangsregeling. Ten gepasten tijde zal bij de wijziging van de gewestplannen nagegaan worden in welke gebieden recreatief medegebruik en/of luidruchtige recreatiesporten verankerd kunnen worden.
Aan de gemeentebesturen wordt gevraagd om met deze problematiek zeker ook bij de opmaak van gemeentelijke plannen van aanleg rekening te houden.
Deze omzendbrief vervangt de omzendbrief RO/97/06 van 31 juli 1997.
Vlaams minister van Openbare Werken, Vervoer en Ruimtelijke Ordening,
S. Stevaert.

Reclame

Terug naar “Milieurecht”