De milieuinspecteur, rechten en plichten

zurich
Topic Starter
Berichten: 29

De milieuinspecteur, rechten en plichten

#1 , 07 nov 2013 19:06

Ik heb bezoek gekregen van een milieu inspecteur van natuur en bos. Dit op basis van een klacht. Het bezoek was van te voren aangekondigd. alleen het tijdstip niet .Met de lokale politie was afgesproken dat ik hierbij aanwezig zou zijn. De politieagent maakte mijn wens kenbaar aan de inspecteur die hier geen boodschap aan had. dus bezoek is zonder mij doorgegaan.
Los van het probleem dat mi niet bestaat en met respect voor de inspecteur en de wet heb ik hierbij enkele vragen.
Kan deze persoon zonder mijn toestemming mijn eigendom betreden?
Kan deze ambtenaar mijn vraag negeren en mij weigeren om bij zijn bezoek aanwezig te zijn ?
Binnen welke termijn moet ik in kennis gesteld worden van zijn bevindingen, proces-verbaal of anderzijds ?
Is het normaal dat deze inspecteur weigert om mij te spreken, niet reageert op mijn e-mails ?
Past deze houding in het kader van hoe de overheid met haar burgers omgaat ?

Wat is wijsheid in deze en hoe kan ik deze situatie oplossen?
Graag Jullie reactie op deze situatie.

Groetjes Zurich

Geduld is een deugd ,en communiceren een kunst

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 07 nov 2013 23:00

In verband met wat?

zurich
Topic Starter
Berichten: 29

#3 , 08 nov 2013 09:57

Goeiemorgen Franciscus.
Vooreerst bedankt voor Je reactie
Ik zou een weg hebben aangelegd op mijn bouwgrond . In werkelijkheid is deze grond nog steeds zoals altijd. Er staan op dit perceel bomen langs de kant, dan is er een strook met lage begroeiing, netels, gras onkruid, etc. -geen bomen of struiken. Dan weer een gedeelte met bomen en struiken. De provincie moest achter mijn perceel bomen kappen-Met of zonder vergunning- en ik ben zo fatsoenlijk geweest om de aannemer over mijn grond te laten gaan. Deze heeft de netels, gras etc weggetrokken en daardoor blijft er nu onbegroeide grond achter. De inspecteur is er geweest nav een klacht van een buur die mijn bomen die verderop staan -niet op bouwperceel- weg wil. Ik doe juist mijn best om de begroeiing -inheemse bomen en struiken - in stand te houden en aan te vullen.
Mijn onbegrip gaat er niet naar dat iemand zijn werk doet, maar gewoonweg weigert om met mij te communiceren . En in mijn beleving is dat toch een belangrijk onderdeel van zijn werk. Of zie ik dat verkeerd?
Daarenboven dacht ik dat er bij onze Vlaamse overheid toch wel een modernere en open houding tegenover de burger leeft.
Met vriendelijke groeten
Zurich

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 08 nov 2013 14:15

Als het eigendom niet is afgesloten mijns inzien wel.
(Trouwens om de provinciale grond te bereiken moet men blijkbaar over uw eigendom)
Ging het dan over afstand tot de grens met de buur?
Vraag is van welke dienst er zijn er een ganse reeks gaande van Ovam, VMM, Fanc,VLM enz.
De politie kan u daar wel over inlichten. Korte inhoud van de milieuregels zijn zo'n 500 blz.
Vraag is dan nog WAT kwam hij vaststellen.... want in principe is de politie voor alles bevoegd.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 08 nov 2013 14:44

Bij vermoeden van milieumisdrijf mag een bevoegd ambtenaar zich toegang verschaffen tot alle gronden en gebouwen, met uitzondering van woonruimtes. En hiervoor is dus geen toelating of medewerking van de eigenaar of gebruiker nodig, hoewel dit meestal wel gevraagd wordt. Het kan u in de meeste gevallen niet geweigerd worden hierbij aanwezig te zijn, maar men moet u ook niet laten weten wanneer een plaatsbezoek plaatsvindt. De enige communicatie die verplicht is (en u waarschijnlijk zal ontvangen) is een eventuele uitnodiging tot verhoor, en uiteindelijk een afschrift van het PV.

Over de houding van de ambtenaar mag u uw mening hebben, maar daar dit niet juridisch relevant is, ga ik mij daar niet over uitspreken. Met uw klachten kan u wel terecht bij de Vlaamse ombudsdienst: http://www.vlaamseombudsdienst.be/ombs/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

zurich
Topic Starter
Berichten: 29

#6 , 09 nov 2013 12:31

Beste Franciscus en Turaki
Dank voor Jullie reactie. De klacht gaat-naar verluid- over een door mij aangelegde weg. Nonsens, want dit is niet gebeurd. De te rooien bomen staan langs de beek, en om daar op die plaats aan te komen moet met over mijn grond- woonzone met landelijk karakter-Tenzij men om deze 3 bomen te rooien een strook van vele meters lang eerst kapt. Deze situatie bestaat al zolang ik in dit dorp woon.
Ik wacht een oproep of Pv af. Ik respecteer ook de betrokken ambtenaar. Echter begrijp ik niet hoe me in 2013 niet wil praten, reageren op de vraag van een burger. Ik wil niet praten over het gegeven van het onderzoek. maar ik heb gewoon enkele vragen. Bij de FOD belastingen wordt men tegenwoordig zelfs zeer vriendelijk en correct behandeld en is er sprake van een klantvriendelijke houding. Dat de houding van de ambtenaar juridisch niet relevant is begrijp ik volkomen. Het gaat mij hierbij om het menselijke, klantvriendelijke aspect.
Blijkbaar moeten mensen elkaar het leven zuur maken, elkaar aanklagen vooraleer deze functionarissen in actie komen. Deze houding is discriminerend. Want als ik zie hoeveel sluikstortingen, kappingen zonder vergunning, opvullen van terreinen, etc in de landelijke leefwereld plaatsvinden-waar niet naar gezocht of opgetreden wordt. Stel ik mij toch terecht vragen Is het de bedoeling van dit soort optreden o mensen aan te zetten elkaar te beschuldigen van wat dan ook ,Dat wil ik toch niet hopen
Bestaat er een termijn binnen de welke ik hier officieel iets over moet vernemen? of in kennis wordt gesteld van de bevindingen?

Met vriendelijke groeten
Zurich

ik oefen geduld en zie

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 09 nov 2013 15:11

De politie kan, zoals reeds gezegd u aangeven WELKE dienst dat onderzoek heeft ingesteld.
(Mogelijk door de werken uitgevoerd aan het provinciaal domein?)

zurich
Topic Starter
Berichten: 29

#8 , 10 nov 2013 09:22

Goeiemorgen Franciscus
De dienst waartoe de inspecteur behoort is mij bekend . Daar vindt men dat het niet gebruikelijk is dat een eigenaar betrokken is bij een plaats bezoek. Ook niet als deze vraag voorafv ia de lokale politie werd gesteld. Geenszins is het mijn bedoeling om het onderzoek te frustreren of te hinderen. Het enige wat ik vraag is duidelijkheid en antwoord op enkele andere vragen die men mij dan had kunnen geven. Het onderzoek volgt op een klacht van een buur wiens eigendom zelfs niet aan de grond waarop de weg zou zijn aangelegd grenst.
Daarenboven kan iemand die ter plaatse bekend is zo een tiental plekken aanwijzen die op grond van dit soort klachten een onderzoek zou rechtvaardigen.
Treed de overheid enkel op na klachten of doet zij ook veldwerk?

De tijd zal het leren.

Nogmaals bedankt voor Je reactie.

Groetjes
Zurich
P,S. De klacht is afkomstig van de man die in de spertijd (Europees vogelrichtlijngebied ) op een als bos benoemd perceel zonder toestemming en vergunning een van mijn bomen (3,5 meter hoog) heeft omgezaagd en dit ook heeft verklaard aan de lokale politie. Deze zaak komt in december voor de rechter

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 10 nov 2013 10:08

Treed de overheid enkel op na klachten of doet zij ook veldwerk?
Beide, maar naargelang de aard van het dossier kan oftewel het ene, oftewel het andere het merendeel van de dossiers uitmaken.

zurich
Topic Starter
Berichten: 29

#10 , 14 nov 2013 14:12

Beste Forumgangers
Beste Franciscus en Turaki

De olifant heeft een muis gebaard. Ik heb een aanmaning gekregen vanwege de milieu inspectie.
Volgens hun bevindingen heb ik bomen gerooid, cq beschadigd op mijn perceel. Dit is een inbreuk tegen het bosdecreet.
Ik heb echter geen bomen gekapt, nog beschadigd.
Wel heeft de klager-mijn buur die destijds mijn Sleedoorn heeft gekapt- een boom omgezaagd. Dit onder toestemming mijnerzijds. Op mijn eigendom in een bosgebied in de sperperiode (Europees vogelrichtlijn gebied.)
Daarenboven heeft de provincie een aantal - 4 tal- bomen gekapt op de rand van de beek. Dit op vraag van de gemeente. Deze werken zijn uitgevoerd door een aannemer op kosten van de provincie
Ik neem nu terug contact op met de milieu inspecteur. Had deze gewoon met mij gesproken was deze situatie niet ontstaan. Zijn werkwijze kost de gemeenschap alleen maar onnodig geld. en strekt mij tot last.
ik hou jullie op de hoogte.
Moet de provincie in deze situatie ook een kapvergunning aanvragen??

Met vriendelijke groeten Zurich

Bezint eer gij begint!

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 14 nov 2013 14:50

Ook de overheid moet een kapvergunning aanvragen, tegenwoordig mag niemand zomaar een boom neerhalen (tenzij in dringende gevallen, zoals omgewaaide bomen die een onmiddellijk gevaar vormen).

zurich
Topic Starter
Berichten: 29

#12 , 14 nov 2013 22:53

Goeieavond Turaki

Bedankt voor deze verduidelijking. De provincie verdedigt zich met het argument dat het hier om gevaarlijke bomen ging.
zij nemen wel de verantwoording voor het kappen
ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
Tot mijn grote frustratie weigert de betrokken inspecteur contact. ik zal echter klacht neerleggen bij Natuur en Bos wat betreft de gekapte sleedoorn. De dader heeft dit reeds toegegeven en hiervan bestaat een proces-verbaal.
Wordt vervolgd
Met vriendelijke groeten
Zurich

zurich
Topic Starter
Berichten: 29

#13 , 18 nov 2013 21:25

Hallo Forum gangers

Goeieavond Turaki & Franciscus.
ik ben erin geslaagd om via een omweg een van de betrokken inspecteurs (het waren er 2 ) te bereiken. Deze begrijpt de situatie en ik kan nu via mail het correcte verhaal doorsturen. ik krijg daarop dan een schrijven om mij van mijn verantwoordelijkheid te ontlasten. Hier ben ik blij mee, want ik hou eraan problemen zo laag drempelig als mogelijk op te lossen
Vanmiddag 2 telefoontjes gehad van 2 verschillende instanties. Een deel van het probleem - de door de provincie gekapte bomen - is nu voor mij opgelost.
Dit wordt nog per post bevestigd
Het probleem van de gekapte sleedoorn blijft vervolgd. Ik kan mij niet voorstellen dat een dergelijke overtreding tegen het bosdecreet en de Europese vogelrichtlijn zonder gevolg blijft. en indien nodig zal ik bij geen gevolg/vervolging door ANB hierover opnieuw klacht indienen bij deze dienst.

Met vriendelijke groeten
Zurich

Er leiden vele wegen naar Rome ! & soms is spreken goud en zwijgen koper !

zurich
Topic Starter
Berichten: 29

#14 , 05 dec 2013 18:42

Beste Forumgangers
Beste Franciscus en Turaki
ik heb ondertussen een brief van Natuur & Bos gekregen waarin zij mij van alle verantwoordelijkheid ontslaan en hun verontschuldigingen aanbieden Deze accepteer ik graag.
De diensten van de gemeente en de provincie hebben hierin ook hun verantwoording genomen. Anders blijft het wat betreft de sleedoorn
heb ik het goed als " Het zonder vergunning kappen van een in een bos staande boom tijdens de sperperiode van de Europese Vogelrichtlijn een strafbaar feit is"
Zo ja, waarom wordt deze inbreuk dan niet vervolgd door Natuur & Bos. Behoort dit niet tot hun opdracht, cq verantwoordelijkheid?
Kan iemand mij laten weten waar ik de Europese verantwoordelijken in verband hiermee kan bereiken?
Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten
Zurich

Turaki
Berichten: 6870

#15 , 05 dec 2013 18:47

Europese richtlijnen dienen omgezet te worden in nationale wetgeving, en de bevoegde diensten binnen dat land dienen vaststellingen te doen en bestraffing te vragen. Een Europese verantwoordelijke zal u dus niet vinden.

Terug naar “Milieurecht”