Klimophaag, inplanting, onderhoud/ladderrecht

Johannes_81
Topic Starter
Berichten: 1

Klimophaag, inplanting, onderhoud/ladderrecht

#1 , 17 jul 2013 11:29

Hallo allemaal,

mijn buur heeft een draad geplaatst op 18cm van de grens. Allemaal geen probleem.
Maar wat later heeft hij er klimop tegen gezet. En daarmee gaat hij uiteraard in overtreding, omdat hagen nu eenmaal op een halve meter moeten staan.

Het gevolg is dat hij mij eigenlijk verplicht mijn haag meer naar binnen te zetten zodat onderhoud in de toekomst mogelijk blijft. Maar eerlijk gezegd voel ik hier allerminst de drang toe.
Niet in het minst omdat het hier een individu betreft die werkelijk denkt dat de zon rond zijn aars draait. ;-) Ik ben niet de enige buur met wie hij overhoop ligt.
Sorry voor de zinsconstructie, maar in dit geval is dit weloverwogen. :-)

Ik ben met deze materie al eens naar het vredegerecht geweest, maar ik ben daar met veel vraagtekens buiten gekomen. Die vrederechter was super passief. Heeft onze beide verhalen aanhoord en dat was het.
Ik dacht dat een vrederechter suggesties moest doen om dat conflict op te lossen? Hij heeft mijn buur evenmin gewezen op de wet, die zeer duidelijk is.
De buur begon te leuteren over privacy (om de aandacht van de essentie weg te houden uiteraard) en had dan nog de pretentie om te beginnen over zijn rechten, het fameuze ladderrecht.
Het ging zelfs zo ver (zo voelde ik het toch aan) dat die vrederechter, die duidelijk onvoldoende technische kennis had, mij daar wat zat uit te lachen. Hij bevestigde immers de foute veronderstelling van de buur dat
klimophagen slechts 10cm breed worden. ("ja klopt meneer, ik heb er ook één") Ik ben tuinarchitect en weet dus maar al te goed dat een gezonde klimophaag (met de jaren) zeker min. 30cm breed wordt. (vaak breder)Tenminste als je wil dat ze nog op iets lijkt.
Bij het buitengaan moest ik een papier onderteken en achteraf heb ik daar niets meer van gehoord. Is dat normaal? Krijg je daar geen verslag van opgestuurd of zo?

Conclusie: als ik mijn haag toch op de wettelijke afstand plant (42cm zo blijkt in onze gemeente, wat ik ga doen) is het duidelijk dat het boeltje binnen de kortste keren niet te onderhouden is en dat mijn haag door de
agressieve klimop overwoekerd zal worden.
Wat zijn volgens jullie mijn kansen wanneer ik dit in proces trek? Een bevriende advocaat raadde me dit af omdat die materie dan blijkbaar terug bij diezelfde (ongeïnteresseerde) rechter terechtkomt.
Of MOET die de wet respecteren? Het is immers een feit in België dat er een verschil is tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Ik moet ook bekennen dat dit alles bijzonder verleidelijk is om het recht in eigen handen te nemen...
Maar als het juridisch correct kan opgelost worden....dan liever zo uiteraard.

En dan nog een vraag over dat ladderrecht. Blijkbaar is hij wel verplicht om me dat te vragen. Maar hoe dan? Via aangetekend schrijven? Want mijn grond zomaar betreden en simpelweg zeggen dat hij het
gevraagd heeft is uiteraard zeer makkelijk. Zijn woord tegen het mijne in dat geval.

Alvast bedankt!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding