Anoniem klacht tegen illegale klemmen?

CrystalMinds
Topic Starter
Berichten: 2

Anoniem klacht tegen illegale klemmen?

#1 , 02 mar 2013 15:35

Hoi

Sorry als dit onderwerp verkeerd staat. Even korte schets van de situatie: ik heb twee katten (woon nog bij mijn ouders) en rondom ons wonen een paar mensen met een groot veld. De katten zijn buitenkatten, ze zitten graag buiten, jagen graag,... De normale dingen bij een kat. Nu is onze oudste kat een week gevangen geweest in een kooi die iemand op zijn veld zette, en onlangs is onze kleinste kat naar huis gekomen met een poot in twee, door een (illegale) klem in een van die velden. Direct naar de dierenarts geweest, pootje afgezet. Nu wil ik klacht indienen, tegen onbekenden want we weten niet zeker in wiens veld die klem stond. De dierenarts zei dat dit wel een goed idee was, omdat de politie hier zwaar aan tilt. Ik heb het voorgesteld aan mijn ouders en mijn vader wil geen klacht indienen omdat het onze buren zijn (maar dat is het hem net, het zijn onze buren dus waarom zetten ze klemmen als ze weten dat er katten lopen?). Ok, I know, het zijn onze katten op een ander zijn veld, maar die klemmen zijn illegaal, wat als er een kindje in loopt?
Anyway, mijn vraag is dus of ik anoniem klacht kan indienen. Want ik wil het hier echt niet bij laten, maar wil ook mijn vader niet tegen mij in het harnas jagen doordat hij geen klacht wil en ik wel. Kan ik dus anoniem klacht indienen zodat de politie hier eens komt checken en de bewoners in de buurt een waarschuwing geeft voor die klemmen?


Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 02 mar 2013 19:03

Ga eens met de politie (dienst Slazo) praten.
U kan een aangifte doen in de vorm van een PV ... waarvan de aangever gekend is op onze diensten.
Maar u kan gewoon ook de tip geven dat door een onbekende klemmen op dat veld zijn gezet en dat u een vermoeden hebt dat het persoon X is.
Niets belet de politie om een opsporingsonderzoek op te starten zonder meer.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 02 mar 2013 21:09

En waarom zouden die klemmen illegaal zijn ?
Dat een kat op andermans veld loopt kan nog aanzien worden als " de aard van het beestje " ;
maar een kind die dit doet , valt duidelijk onder de verantwoordelijkheid van de ouders , en hoort daar zeker niet thuis .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

CrystalMinds
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 02 mar 2013 21:14

Omdat die klemmen illegaal zijn, kooien niet, vallen ook niet maar die klemmen wel. Mensen zijn ook verantwoordelijk voor hun huisdieren, net als voor hun kinderen. Alleen kan je je kinderen iets verbieden en zullen je huisdieren niet luisteren... Dat maakt t niet minder erg dat een kind erin stapt.

Terug naar “Milieurecht”