Openbare werken

IrisS
Topic Starter
Berichten: 102

Openbare werken

#1 , 12 feb 2013 23:51

Er zijn bij ons in de straat wegenwerken gestart. De gemeente blinkt niet echt uit op vlak van communicatie. Toen we drie weken terug de plannen gingen inkijken, zagen deze er compleet anders uit dan degene die vandaag op een infovergadering werden voorgesteld. Het gaat om werken die reeds bezig zijn... We kregen ongeveer een maand terug een brief dat we gedurende een tiental maanden 'enige' last konden ondervinden van de werken. Die 'enige' last werd bv ondertussen al ingevuld door de vaststelling dat de weg s ochtends onverwacht openlag voor onze eigendom en we er dus niet op of af konden. We hebben hier bovendien een zaak, dus het feit dat we niet degelijk geinformeerd werden is allesbehalve handig.

Er werd eveneens meegedeeld dat volgens de VLAREM normen moet voorzien worden in een scheiding tussen proper en vuil water. De gemeente komt tegemoet door de keuringskosten te dragen. Elke eigenaar is echter verplicht nu deze scheiding op eigen grond te voorzien. Hoewel het bewonderenswaardig is dat de gemeente de keuring draagt, impliceert dit toch voor de meeste bewoners een aanzienlijke en niet te verwaarlozen kost. Bij ons lopen de leidingen bijvoorbeeld onder het huis en is aardig wat breekwerk nodig. Anderen wonen tientallen meters van de straat en moeten dus een aanzienlijke afstand afleggen.

Enkele vragen hierbij:
Kan gedwonden worden een oude situatie te wijzigen omdat de wet nu aangepast werd? Kunnen wij verplicht worden deze kosten nu te dragen? Niet elke bewoner kan deze kosten trouwens dragen. Ik vind dit een bijzonder vreemde gang van zaken.
Moet men ons niet beter laten weten wanneer de straat voor onze eigendom precies opgebroken wordt?
Wie is aansprakelijk als morgen een klant voor onze deur (op openbaar domein) valt door de stoep (als je t al zo kan noemen) die opgebroken ligt?
Wie is aansprakelijk voor schade aan onze eigendom door deze werken?

Mocht iemand hier een beter zicht op hebben, zou ik erg dankbaar zijn...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
IrisS
Topic Starter
Berichten: 102

#2 , 13 feb 2013 09:09

Qua aansprakelijkheid ben ik er denk ik uit. Blijkbaar kan hier ook art. 544 B.W. aangewend worden

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 13 feb 2013 16:30

Je, de gemeente kan u verplichten om het afvalwater van het regenwater af te splitsen.
Bij mijn zoon heeft de gemeente een deskundige aangesteld (ophun kosten) , die huis per huis een studie maakt over de wijze waarop op de goedkoopste en beste manier de zaak kan gesplitst worden, met een prijsraming erbij.
Dan kunnen ze kiezen: ofwel de werken zelf (laten) uitvoeren, of een opdracht geven aan een aannemer die door de gemeente is aangesteld (na een aanbesteding). Bij hem komen de werken op ongeveer 2.500 €, maar deze kosten kunnen via de gemeente over een periode van 5 jaar worden geregeld (kost wel iets meer dan)
Komt u gemeente niet tussen in de studie, stelt u best zelf een deskundige aan om de zaak te bestuderen.
regenwater komt nl van boven, en moet dus niet noodzakelijk onder uw huis doorlopen Kan misschien ook via zolder naar voor geleid worden, of via een buis aan de zoldering in de kelder.

Reclame

IrisS
Topic Starter
Berichten: 102

#4 , 14 feb 2013 19:45

De opbouw van het huis laat niet echt toe om alles naar voor te leiden boven de grond (verschillende daken en structuren achter mekaar). Tenzij we de leidingen naast de bouw mogen leggen, maar ons huis staat echt op grens van het perceel (voor + links + rechts), waardoor we dan in de buur zijn grond moeten zitten (wat niet echt handig is).

Ik vind het gewoon vreemd. Ik dacht dat wetten niet zonder meer met terugwerkende kracht konden ingevoerd worden (maar ik ben zeker geen expert op dit vlak). Het gaat uiteindelijk om een oude situatie (huis is van 1903). Dat je nieuwe huizen voorziet op de nieuwe toestand kan ik zeker begrijpen, maar dat is ook niet meteen veel extra werk op dat moment.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 15 feb 2013 00:42

Op vlaanderen.be staat te lezen:
"•Voor bestaande gebouwen in een gesloten bebouwing is de scheiding tussen het afvalwater en het regenwater, afkomstig van dakvlakken en grondvlakken, enkel verplicht indien daarvoor geen leidingen onder of door het gebouw moeten worden aangelegd."

Ze blijven dus toch nog een beetje met beide voeten op de grond....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 15 feb 2013 01:06

Op vlaanderen.be staat te lezen:
"•Voor bestaande gebouwen in een gesloten bebouwing is de scheiding tussen het afvalwater en het regenwater, afkomstig van dakvlakken en grondvlakken, enkel verplicht indien daarvoor geen leidingen onder of door het gebouw moeten worden aangelegd."
Kun je de link a.u.b. plaatsen naar directe tekst .
Niet dat ik te lui ben om zelf te zoeken , maar op vlaanderen.be staat hééél veel .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 feb 2013 15:45

Copy paste in google en u kan er niet naast klikken.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 15 feb 2013 16:12

http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... afvalwater" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Milieurecht”