bouwovertreding : verplicht tot herstel tov vruchtgebruik!

moroder
Topic Starter
Berichten: 2

bouwovertreding : verplicht tot herstel tov vruchtgebruik!

#1 , 25 jan 2013 19:38

Beste knappe koppen,

destijds hebben wij eigendom verworven van een perceel bosgrond waarop een bebouwing staat (chalet) hetwelk bezwaard is met een bouwovertreding.

onze grootvader heeft het vruchtgebruik over dit perceel en heeft er zijn woonplaats van gemaakt, zo blijkt nu.
Het adres van inschrijving in het bevolkingsregister bevindt zich elders, doch is ons onbekend.
Hij heeft zelf nutsvoorzieningen aangelegd en het geheel wat uitgeboud en verder onderhouden.

Inmiddels zijn wij, als naakte eigenaar, aangeschreven o mhet geheel in de oorspronkleijke staat te herstellen. Telefonische contactname leert ons dat dit de finale kans is te regulariseren (de dreigbrief met "afkoopsom" of hoe je dat bedrag ook noemt, hadden we enkele jaren geleden al gehad)
Men is bekend met de huidige situatie en verleent ons uitstel mits een schrijven van onzentwege waarin we de exacte datum van herstel in oorspronkelijke staat vermelden.

De vraag:
Uiteraard zullen we proberen om er in overleg uit te komen doch mijn grootvader kennende gaat hij niet willen meewerken en zich vasthouden aan zijn woonplaats waardoor wij niet kunnen voldoen aan de afbraak.

In voorkomend geval: hoe ga ik te werk?
- aangetekend schrijven is niet mogelijk vanwege onbekend adres, maar zelfs bij kennisname door hem kan hij vasthouden aan een njet
-- wellicht mogen we het terrein niet op
-- indien wel en al zijn persoonlijke psullen stana er nog kan het ook niet
-- hij heeft zijn woonplaats en kan er dus al zijn rechten laten gelden (onschendbaarheid woning)
- middels vrederechter?
- bij kortgeding?

Is een dwangsom vanuit de overheid jegens ons af te wenden op hem? of kan de verantwoordelijkheid vna ons afgeschoven worden op hem indien hij niet meewerkend blijkt?


Wat mij betreft mag hij er het einde van zijn dagen slijten, maar ik wens niet voor dwangsommen of boetes te worden gesteld.

Kunnen jullie me helpen en waar vraag ik best raad: notaris of vrederechter?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 25 jan 2013 20:42

destijds hebben wij eigendom verworven .eigenaar verantwoordelijk , u dus .

Het adres van inschrijving in het bevolkingsregister bevindt zich elders,

Inmiddels zijn wij, als naakte eigenaar, aangeschreven .

aangetekend schrijven is niet mogelijk vanwege onbekend adres, maar zelfs bij kennisname door hem kan hij vasthouden aan een njet
betekening deurwaarder ter plaatse is identiek als aangetekend schrijven
-- wellicht mogen we het terrein niet op als eigenaar wel
-- indien wel en al zijn persoonlijke psullen stana er nog kan het ook niet uitzetting door deurwaarder

-- hij heeft zijn woonplaats en kan er dus al zijn rechten laten gelden (onschendbaarheid woning)onschendbaarheid woning geldt alleen op domicilie adres - niet op buitenverblijf
- middels vrederechter? Eerst procedure verzoening vrederechter , vooraleer uitzetting deurwaarder
- bij kortgeding?

Is een dwangsom vanuit de overheid jegens ons af te wenden op hem? of kan de verantwoordelijkheid vna ons afgeschoven worden op hem indien hij niet meewerkend blijkt? neen


Wat mij betreft mag hij er het einde van zijn dagen slijten, maar ik wens niet voor dwangsommen of boetes te worden gesteld.
jammer voor grootvader , maar het zou u véél geld kunnen kosten .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 27 jan 2013 12:14

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek)

Indien u de woonplaats van uw grootvader niet zelf kan achterhalen dan kan u daartoe beroep doen op een gerechtsdeurwaarder.

Probeer dan ter zitting overeen te komen dat uw grootvader de chalet ontruimt en lever hem en de vrederechter daartoe kopie van ‘Inmiddels zijn wij, als naakte eigenaar, aangeschreven o mhet geheel in de oorspronkleijke staat te herstellen.’

Bij niet tot stand komen van die minnelijke schikking maakt u toepassing van :“Art.1344bis.Onder voorbehoud van de bepalingen omtrent de pacht kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. Dit verzoekschrift ondertekenen,neerleggen en de verdere procedure afwerken kan in principe zonder advocaat.

De afbraak van de chalet is ten laste van de blote eigenaar en de vruchtgebruiker kan hem dit in de gegeven omstandigheden niet beletten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Milieurecht”