Geurhinder houtketel

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

Geurhinder houtketel

#1 , 05 nov 2012 13:51

Ik hoop dat ik in het correcte sub forum deze vraag post.

Ik woon in Belgïe, Vlaanderen in een dorp (geen drukbebouwde stad). Achter ons huis is er enkel weiland, aan de overkant van de straat is er meer bebouwing (mocht dit relevant zijn)

We hebben recent een houtketel geïnstalleerd in onze garage, deze verwarmt via een warmtewisselaar het ganse huis.

Deze garage staat achter ons huis, heeft een plat dak, en er staat een schouw op van +/- 4m. Deze komt dan nog een 2-3 meter onder de nok van onze huis uit (dat eraan gebouwd staat). de schouw staat ongeveer 4 meter van 'ons huis' vandaan.

Sinds vorige week klaagt de 'volgende' buurman (2 huizen verder) van de stank, indien de wind slecht staat 'valt' de rook inderdaad op zijn tuin waardoor je duidelijk een 'barbecuegeur' kunt waarnemen. Hij heeft geen last van stof of as.

De 'oplossing' hiervoor is een stuk bijplaatsen op de schouw. Het is echter al een vrij hoge schouw, nog hoger maken zal risico's met zich meebrengen bij veel wind. Ons dak en dat van de buren (garages staan tegen elkaar gebouwd) staan ook vol met zonnecollectoren (glazen buizen....) en zonnepanelen. Mocht er dus een stuk buis afvallen zou dit érg dure gevolgen hebben.

Een tweede 'oplossing' voorgesteld door mijzelf is gewoon enkel 's avonds stoken, er is een buffervat waardoor we maar 1 keer per dag moeten stoken. De geuhinder is er ook enkel het eerste 1-2 uur, tijdens de opstart.

Juridisch vraag ik mij af of wij aansprakelijk gesteld kunnen worden voor geurhinder, of hier reglementeringen omtrent bestaan, of hoe dit werkt?

Ik heb nog niet veel teruggevonden over de reglementeringen rond schouwen, in België lijkt dit niet al te streng geregeld te zijn (itt Nederland). Ik heb enkel gevonden dat hij een meter hoog moet zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 nov 2012 15:39

Je bent niet de enige met dit probleem. Blijkbnaar heeft uw buur al geklaagd in december 2007 :lol:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=99175" onclick="window.open(this.href);return false;
maar mogelijks kan je hier een paar antwoorden vinden: http://www.livios.be/nl/_build/_serv/_q ... agid=10237" onclick="window.open(this.href);return false;
http://home-4.tiscali.nl/~t248529/werk/schoorst.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#3 , 05 nov 2012 15:51

die eerste link kwam ik inderdaad ook al tegen, plus het topic hier :-)

Plaatst alles direct in perspectief, ben een 'brave' stoker als ik het zo bekijk.

Laatste link is interessant, heb alleen mijn grafische rekenmachine niet bij om het uit te rekenen.

Tweede link had ik ook al gezien, 'geen reglementering'... :-o

Reclame

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#4 , 11 nov 2012 09:44

Mag ik concluderen dat er geen reglementering is? Ik zal overeenkomen met mijn buurman enkel 's avonds te stoken, dan heeft hij er geen last van. Lijkt mij voorlopig de beste oplossing.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#5 , 24 nov 2012 12:43

Mijn andere buur begint nu overigens ook te klagen. Wel vraag ik mij af of een hogere schouw het probleem wel oplost. Mijn buren staan namelijk halfopen 'naast' mijn huis. Als het hoger is zal het volgens mij nog steeds naar beneden vallen bij hen, ikkan toch moeiijk een schouw van Babylon bouwen...

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 24 nov 2012 13:41

Moet de schouw niet boven de omliggende daken uitkomen?

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 24 nov 2012 14:02

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#8 , 03 dec 2012 12:35

Bedankt voor de tip!

ook hier lees ik:

In geval van een plat dak moet de uitmonding minstens 0.5 meter boven het dakvlak uitkomen.



Er moet worden voorkomen, dat een te grote kanaallengte buiten het dak gemonteerd moet worden. Het kanaal kan in zo’n geval teveel afkoelen waardoor de trek zeker niet bevorderd wordt. Dus plaats de uitmonding bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de nok. Bij een lengte uit het dakvlak van meer dan 1,5 meter moet een tuibeugel gemonteerd worden, in het midden van de laatste sectie, en middels minstens 3 tuidraden vastgezet worden. De maximale lengte zonder verdere ondersteuning is 3 meter.


ERgo, ik zal het maar zo laten...zit aan de max hoogte, en de afkoeling wordt anders ook te groot.

Er zit trouens al een ventilator op ook, het is een kachel met onderdruk.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#9 , 02 feb 2016 20:29

Vandaag buurman opnieuw over de vloer gehad, na een jaar niet meer gehoord te hebben, dat hij mij volgende week een aangetekend schrijven zal sturen... Benieuwd wat erin zal staan. Bemiddeling zal niet veel helpen. De enige oplossing is mijn houtverwarming wegdoen, maar dan volledig op zijn kosten een gelijkwaardige verwarming op gas leggen. Dat heb ik hem ook uitgelegd maar dat viel niet in al te beste aarde.

Ik ben nog altijd op zoek naar regelgeving hier omtrent waarmee ik niet in regel zou zijn, ik zit er ruimschoots boven met mijn schouw van zeker 4 meter boven het plat dak. Het dak van het woonhuis is wel nog hoger, maar als ik mijn schouw nog hoger maak is het een bouwgevaar en een 'accident waiting to happen'.

Algemeen Bouwreglement van de stad Gent (versie 1 januari 2013) (ik woon niet in gent maar wel in de buurt ervan, ik vond geen reglement van mijn gemeente)
Artikel 8bis: Verbrandingsgassen van een open haard of verwarmingstoestellen
moeten afgevoerd worden via aparte daartoe bestemde kanalen, die moeten uitmonden in de openlucht.
De uitlaat van de kanalen moet zo geplaatst worden dat de hinder voor de omwonenden maximaal wordt beperkt.
Minstens moet de uitlaat zich 1 meter boven de nok van het hellend dak of de dakrand
van het plat dak waarop de uitlaat geplaatst wordt, situeren, en in ieder geval 2 meter
boven elk terras en de bovenrand van alle deur-, venster- en ventilatieopeningen die
zich bevinden binnen een straal van 4 meter, horizontaal gemeten vanaf de uitlaat van
het afvoerkanaal.
Indien de uitlaat niet aan bovenstaande reglementering kan voldoen, omwille van technische of (steden)bouwkundige redenen, kan de vergunningverlenende overheid op gemotiveerd verzoek een afwijking toestaan.
Deze bepalingen gelden niet voor gasgestookte verwarmingstoestellen van het type C
.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#10 , 14 feb 2016 12:34

Donderdag hebben we de wijkagent over de vloer gekregen, omdat er een 'melding' gemaakt was door een buurtbewoner over rookhinder.

De wijkagent had alles al nagevraagd bij de gemeente en de schouw is niet in overtreding met enige regelgeving, daarom kan er ook enkel een melding gemaakt worden en geen klacht. De volgende stap die hij kan zetten is de burgerlijke rechtbank.

dit dus:

http://www.elfri.be/burenhinder

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#11 , 14 feb 2016 12:50

Inderdaad en burenhinder (art. 544 BW) is een dubbeltje op zijn kant; alles hangt af van de feiten en de appreciatie daarvan door de rechter. Deze zou bv kunnen oordelen dat -indien technisch mogelijk- u een oplossing voorziet.

Doet weinig ter zake maar ik vraag me af wat voor ketel het is; ken een paar mensen met een pelletketel en daar ruik je enkel heel in het begin van de verbranding iets, voor de rest is het proces in essentie geurloos.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

pho450
Berichten: 192

#12 , 26 feb 2016 10:41

Heeft er hier eigenlijk iemand zich op enige jurisprudentie betreffende geur- en/of rookhinder van (hout)kachels?
Af en toe lees je eens iets over gelijkaardige problemen in de media, dan lijkt er weinig te beginnen tegen een houtstoker die wettelijk in orde is.

Ps Het is niet omdat er maar 15 minuten hinderlijke rook uit een schouw komt dat het probleem daarna weg is. De geur kan nog ettelijke uren in de woning blijven hangen.

mjers
Berichten: 1788

#13 , 26 feb 2016 10:52

Dit staat inderdaad niet specifiek in de wet beschreven. Maar valt wel onder burenhinder. Dus inderdaad artikel 544 BW. Dus uitkomst van dergelijk zaken vallen moeilijk te voorspellen...

Wel kan ik wat advies geven gebaseerd op persoonlijke ervaring.
Enkele jaren geleden hadden wij in onze wijk exact hetzelfde geval. Het viel mij op dat er telkens s'avonds opeens een enorme rookgeur in onze woning was. Al vlug was het duidelijk dat dit van één van de huizen verderop kwam. Blijkbaar had die eigenaar een houtkachel geïnstalleerd. Ook volledig volgens de regels van de kunst...

Ik heb mij van de hele situatie niet zoveel aangetrokken omdat anderen al op hun achterste poten stonden. Die persoon is dan ook gedagvaard door één van de buren. Blijkbaar heeft de eigenaar van de houtkachel een serieuze donderpreek gekregen van de rechter en is uiteraard in het ongelijk gesteld. Het maakte voor de rechter niets uit hoever de schouw boven het dak uitkwam, maar die rechter oordeelde dat hij overdreven burenhinder veroorzaakte.

Terug naar “Milieurecht”