Ratten door de buren

Sofie1985
Topic Starter
Berichten: 11

Ratten door de buren

#1 , 16 sep 2012 21:13

Mijn buren hebben in hun tuin, vlak tegen de omheining, een hele hoop hout, oude fietsen en brommer en allerlei andere materialen liggen. Dit ligt er al enkele jaren waardoor ze last hebben van ratten. (zelfs tot in de woning). Nu hebben wij ook last van dit ongedierte, ze zitten in de vuilniszakken en overal liggen er uitwerpselen. De gemeente heeft hen een aangetekend schrijven gestuurd met de mededeling dat ze twee weken tijd hebben om dit op te ruimen. Nu hebben ze dit niet gedaan. Volgens de burgemeester kan hij niets anders daaraan doen omdat het op hun prive domein is. Mijn vraag is kan de politie niet tussenkomen, aangezien bij geluidsoverlast er toch ook wordt opgetreden en dat is toch ook op privedomein. Dit is milieuhinder en burenoverlast. Wat kan ik nog doen om hieraan een einde te maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 16 sep 2012 22:18

Niet altijd opgenomen in gemeentelijke reglementen.
In verschillende gemeenten kan men wel rattengif verkrijgen.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 16 sep 2012 23:14

Burenoverlast is een burgerlijke zaak, politie zal hier niet tussenkomen. Daarentegen vormen rattenuitwerpselen een gevaar voor de volksgezondheid, en moet de burgemeester optreden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 18 sep 2012 16:48

INDIEN de overlast openbaar is.
Kan nergens een regelgeving vinden die de gemeente verplicht tussen te komen voor ratten IN de hoven of zelfs IN de huizen.

freelance
Berichten: 2615

#5 , 18 sep 2012 22:32

Inderdaad zeer weinig regelgeving te vinden wat betreft ratten op privedomein .
Sommige gemeentes hebben dit blijkbaar wel in hun politiereglement , en geven daaromtrent zelfs een brochure uit .
In alle gemeentelijke brochures wordt verwezen naar :
"De wet van 2 april 1971 op de bestrijding van schadelijke organismen (B.S. 20 april 1971) bepaalt:
- je bent verplicht ratten op je terreinen te verdelgen. "

Gezien dit een nationale wet is , moet het mogelijk zijn deze af te dwingen om het even waar .( doch het verdelgen zelf dient te gebeuren door de eigenaar , op prive domein ) .
Ik begrijp verder niet dat een burgemeester beweert verder niets te kunnen doen , terwijl de gemeente even voordien een AS gestuurd heeft met de eis om de rommel op te ruimen .Je schrijft toch geen AS als je niets kunt afdwingen . Ergens moeten ze zich toch op iets baseren .
Is er een millieudienst op uw gemeente ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 18 sep 2012 23:39

http://www.lennik.be/rattengif.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook
http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/3/48 ... zOTAz.html" onclick="window.open(this.href);return false;

meer uitleg maar ik heb ook nog een lijntje uitliggen :D

freelance
Berichten: 2615

#7 , 19 sep 2012 02:39


meer uitleg maar ik heb ook nog een lijntje uitliggen :D
Zouden ratten te vangen zijn met een lijntje coke ? :) :)
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 19 sep 2012 08:52

Franciscus kennende heeft hij het over een uitgeworpen lijntje voor bijkomende informatie...

freelance
Berichten: 2615

#9 , 19 sep 2012 12:03

Franciscus kennende heeft hij het over een uitgeworpen lijntje voor bijkomende informatie...
Weet ik , Franciscus kennende . Was ironisch bedoeld ( smiley's ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Milieurecht”