Eisen van het Belgische normontwerp NBN S01-400-1

Tom_kleine
Topic Starter
Berichten: 35

Eisen van het Belgische normontwerp NBN S01-400-1

#1 , 27 dec 2011 11:03

Hallo, ik weet niet of dit onder de juiste catern is onder gebracht.

Ik woon op de bovenste verdieping van een appartementsgebouw (1978), en de liftkamer is niet ver verwijderd van mijn slaapkamer. Er worden aanpassingswerken uitgevoerd in februari ten gevolge van het nieuwe KB liften. Waardoor het geluid die de lift maakt aanzienlijk zou verminderen

Nu vroeg ik mij af, of in het licht van het nieuwe KB dan ook ineens aan volgende moet voldaan worden?:

http://www.nl.rockwool.be/bouwfysica/ak ... stallaties" onclick="window.open(this.href);return false;

En indien zo, op welke manier moet dit dan 'afgedwongen' worden? Alvast bedankt voor eventuele reacties, Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 dec 2011 11:42

Ben jij mede-eigenaar of huurder?
Voor werken aan de gemeenschappelijke delen van het gebouw dient u zicht te richten tot de syndicus.
Vraag hem welke eisen werden gesteld aan de liftfirma ivm de uitvoering van deze werken.
Bijkomende geluidsisolatie dient u eventueel te bekomen via een goedkeuring op de AV.

Tom_kleine
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 27 dec 2011 12:51

Ik ben mede-eigenaar. Ik had deze vraag al eens aan de syndicus gesteld, deze had contact opgenomen met een liftenfirma. Deze konden vertellen dat het geluid aanzienlijk zou verminderen na de aanpassingen (in Februari dus).

Ik had ook geïnformeerd naar het eventueel plaatsen van geluidsisolatie binnenin de liftkamer zelf. Er werd bevestigd dat er een goedkeuring van de AV nodig was. Technisch was dit niet evident, een geluidloze motor was ook een optie, maar wel een dure. Mijn repliek was dan dat deze mogelijke 'maatregelen' enkel voor mij voordelig zijn natuurlijk, en dat er dan waarschijnlijk geen meerderheid hiervoor zou stemmen.

Maar nu ik toevallig hoorde van het normontwerp vroeg ik me af of dit dan geen algehele 'verplichting' is. Als zijnde niet ok bij wet, en anders afdwingbaar dan laat ons zeggen het ontmossen van een dak bijvoorbeeld. Mvg

Reclame

Terug naar “Milieurecht”