mag ik hoogstammige bomen vellen in mijn tuin?

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

mag ik hoogstammige bomen vellen in mijn tuin?

#1 , 03 nov 2011 09:10

Een vraagje, mag ik zomaar enkele eiken en populieren vellen zonder eerst vergunning aan te vragen? de reden is dat al de eikels op mijn glazen dak vallen en de bomen
heel veel zon wegnemen,ze staan pal naast mijn huis.
Ander vraagje, heb "per ongeluk" jong beukje omgezaagd dat op de straat voor mijn huis was aangeplant. Heel de straat heeft hele oude beuken en eiken en de grote beuk die er eerst stond was ziek en hebben ze laten vellen en een jong boompje terug geplant. Nu heb ik dat "omgelegd" maar had nog maar een stamdiameter van 20cm. Kan dat kwaad ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 03 nov 2011 09:34

Stond op het openbaar domein??

Lightning

#3 , 03 nov 2011 09:35

Ik denk dat U, gezien de "per ongeluk" in uw bericht, het antwoord zelf wel weet.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 03 nov 2011 09:44

Beukje niet gezien of zo???

Veebee
Berichten: 565

#5 , 03 nov 2011 09:54

20 cm is geen klein boompje meer e, als ze die net aanplanten zijn die misschien 8-10 cm, je spreekt al over het dubbele

eylis
Berichten: 8840

#6 , 03 nov 2011 10:42

per ongeluk een boompje omzagen...overkomst u dat wel vaker?
Doet u dit enkel met een zaag? Want dan moet u die misschien uit gewoon uw buurt houden.
Of doet u per ongeluk nog meer handelingen met gereedschappen? Zoals per ongeluk gaten boren in verkeersborden, of straatstenen bewerken met de slijpschijf?
Misschien kan u onweerstaanbare drang inroepen?

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 03 nov 2011 11:08

Indien de boom IN de tuin om minder dan X meter van een gebouw staat mag hij geveld worden.
Edoch nogal wat gemeenten zeggen eerst kapvergunning vragen.
Dus best eens navragen.
U zal wel een nieuwe boom moeten planten vb een mini-boompje.

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

#8 , 03 nov 2011 11:27

dat was per ongeluk bij wijze van spreken natuurlijk:-)
Het stond op meter van de straat in mijn beplanting van mijn voortuin.
Ik was iets te hevig met mijn kettingzaag, was een beetje aan het opruimen....

groetjes,
Ann

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 03 nov 2011 11:29

Kan dat kwaad ?
Kwaad? Bof,.... U vernielt het eigendom van iemand anders : ik denk dat dit strafbaar is. Uiteraard zal u de schade moeten vergoeden : een nieuw "boompje" (diameter 20 cm? Dat is geen asperge meer. Gaat dan ook serieus in de papieren lopen) + kosten (prijs nieuwe boom, transport, planten, werkuren personeel,...) "Per ongeluk"? Misschien grasmachine laten nakijken, want de messen zijn waarschijnlijk slecht afgesteld.
Te gek voor woorden, eigenlijk. Ik zou proberen de schade zo snel mogelijk te laten herstellen, om de rechter wat milder te stemmen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 03 nov 2011 11:39

dat was per ongeluk bij wijze van spreken natuurlijk:-)
Het stond op meter van de straat in mijn beplanting van mijn voortuin.
groetjes,
Ann
en ook : "......dat op de straat voor mijn huis was aangeplant. Heel de straat heeft hele oude beuken en eiken en de grote beuk die er eerst stond was ziek en hebben ze laten vellen en een jong boompje terug geplant."

Waar stond die boom dan? Plant de overheid bomen in de voortuinen van de bewoners of zijn sommige bewoners "landjepik" aan het spelen? In het tweede geval is dat nog een bijkomend strafbaar feit. Misschien is het best om u aan de wetgeving te houden. Veiliger, goedkoper en socialer.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 03 nov 2011 11:48

Ik denk dat poster tot dat soort mensen behoort die in een bos een stuk bouwgrond kopen en dan ALLE bomen vellen, omdat ze last hebben van de vallende bladeren. Zelfde soort al diegenen die op den buiten gaan wonen, en dan naar de rechter gaan omdat ze last hebben van een kraaiende haan of een loeiende koe.

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

#12 , 04 nov 2011 06:54

even iets rechtzetten hier. De boom staat dus wel degelijk op 4 meter van de straat en staat middenin mijn beplanting,volgens het plan van het huis staat de boom in mijn perceel(binnen de stippellijnen)
En het boompje was 10 cm doorsnee ,heb het nog even nagemeten.

Veebee
Berichten: 565

#13 , 04 nov 2011 08:08

Sinds wanneer plant de gemeente bomen aan op privé-eigendom? Ergens klopt er toch iets niet volgens mij ...

bartvdv
Berichten: 1911

#14 , 04 nov 2011 09:15

Sinds wanneer plant de gemeente bomen aan op privé-eigendom? Ergens klopt er toch iets niet volgens mij ...
Blijkbaar kan het wel. Hier, een paar straten verder, staan de boompjes inderdaad in de (ruime) tuinen van de bewoners om een mooie lijn te vormen met de boompjes op het openbaar domein langs de straatkant (wisselende breedte van het voetpad). Het kan geen toeval zijn omdat de esdoorns op dezelfde tussenafstand staan en allemaal zo goed als dezelfde hoogte en vorm hebben. Daar zal wel een compensatie tegenover gestaan hebben.

Desalniettemin, mag je niet zomaar bomen gaan omzagen en heb je daar dus wel een rooivergunning voor nodig. Als de milieudienst haar werk goed doet, komt er zelfs iemand kijken naar de situatie ter plaatse.

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

#15 , 04 nov 2011 09:45

ik weet dat je geen hoogstammen mag omzagen zonder aanvraag maar een hoogstam is toch als de omtrek 1 meter is terwijl deze zijn omtrek 20cm is? Ik denk zelfs dat de vorige eigenaar dat boompje heeft geplant

Terug naar “Milieurecht”