Zee water oppompen... mag het? Wiens eigendom is zeewater???

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

Zee water oppompen... mag het? Wiens eigendom is zeewater???

#1 , 03 okt 2011 17:00

Ik heb een redelijk belangrijke vraag.
In België is het verboden om zand uit de duinen mee te nemen. Zand aan zee dat op straat ligt mag dan weer wel.

Maar hoe zit het met de wetgeving omtrent het gebruiken van zeewater? Sommige mensen aan zee gebruiken zeewater om wc door te spoelen. Andere gaan dan weer water gebruiken om hun klein zwem badje mee te vullen en nog andere gaan op regelmatige basis zeewater halen om hun zee aquarium bij vullen en water wissels uit te voeren.

Bestaan er wetten die zeggen hoeveel wat er iemand mag gebruiken? Mag ik bijvoorbeeld 1000 liter zeewater gaan oppompen in 20 vaten van 50 liter... daar 15 vaten van gebruiken voor mijn zee aquarium en de 5 andere vaten verkopen aan andere hobbyisten die ook zeewater nodig hebben? En een vergoeding vragen die ENKEL de gemaakte kosten dekken.

Ik heb regelmatig zee water nodig en heb gedacht aangezien dit blijkbaar voor vele mensen nog altijd een probleem blijft te zijn... hoe geraak ik aan vers zeewater om in bij beroep een zaak te beginnen en mensen vers zeewater aan huis te leveren... Maar ik dus nergens terugvinden of ik zomaar zeewater mag gaan oppompen. er staat misschien wel geen naam op het dat water maar het wordt wel in een land opgepompt...
Is net als zakjes frisse lucht verkopen... of regenwater aanbieden.

Bestaat hier een wetgeving rond? Wie kan mij hier een serieus antwoord op geven waar ik echt iets mee zal zijn?
Alvast bedankt... en hopelijk is de vraag in het juiste topic gesteld.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 03 okt 2011 17:09

Volgens mij mag je niks van het openbaar domein zomaar gebruiken of bewerken, tenzij je het zeewater buiten de territoriale wateren gaat oppompen? Zoals je ook geen moestuin mag aanleggen op openbaar domein?

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#3 , 03 okt 2011 21:28

6 jaar geleden mocht je zeewater nemen om waterwissels uit te voeren in aquariums. Maar het is wel verboden het gebruikte zeewater dat je in je bak hebt terug in de zee te gieten.

Voor de zee gelden rare wetten... zo mag je 10kg oesters en mosselen langst te oevers meenemen. Maar diezelfde oesters meenemen als duiker (gewoon iemand die zijn certificaat heeft) is dan weer verboden.

Hoe kan je zeggen dat het zeewater dat bijvoorbeeld tussen Belgiê en Nederland werd opgepompt van België is... je kan het niet registeren... wie zegt dat het geen deens water is die met de stroming naar hier is gekomen. Geen enkel land kan tenslotte zeggen hoeveel M³ liter zeewater ze bezitten.

Reclame

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#4 , 04 okt 2011 16:57

Geen enkel land kan tenslotte zeggen hoeveel M³ liter zeewater ze bezitten.
daar zou je raar kunnen van opkijken
wij hebben een tiental jaar geleden het volledige 'belgisch continentaal plat' opgemeten met de Belgica
ze kunnen het dus redelijk juist berekenen ;)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Pieterjan1984
Berichten: 130

#5 , 05 nov 2012 17:18

Zeewater lijkt mij net als regenwater van niemand en iedereen toch? uiteindelijk komt toch alles in de zee terug terecht, ik zie ook niet echt de impact van het nemen van enkele (zelfs duizenden) kubieken water uit de zee...je zal het niet droogleggen of zo. (zolang je er geen vuiligheid in kapt)

Terug naar “Milieurecht”