Nitraat

Fore
Topic Starter
Berichten: 1298

Nitraat

#1 , 15 apr 2011 17:28

Weet iemand waar ik kan vinden waar het wettelijk niveau is vastgelegd aan nitraten in bladgroenten?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 15 apr 2011 20:00

http://www.tuinbouw.nl/files/page/VO_1882_2006.pdf

Zoek in de tekst naar "nitraat", dan vind u de normen plus de afwijkingen.

Creatief
Berichten: 2513

#3 , 15 apr 2011 20:02

De Europese normen voor nitraten zijn slechts van toepassing op twee groenten: spinazie en kropsla.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 15 apr 2011 20:08

http://www.nice-info.be/benl/assets_db/ ... raatIN.pdf

Iets vollediger lijst in dit document (tabel 2 op p3), met verwijzing naar de wetgeving.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 15 apr 2011 20:19

*kuch*
De europese norm in mijn eerste post is recenter dan die in mijn tweede, en nazicht van het KB in mijn tweede post leert dat deze is opgeheven. Recentere regelgeving is iets minder eenvoudig te vinden.
Stel voor een mailtje te sturen naar het FAVV.

Jan S
Berichten: 397

#6 , 16 apr 2011 00:05

Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Fore
Topic Starter
Berichten: 1298

#7 , 02 mei 2011 18:08

Nu heb ik een vraagje.

Ik heb een artikel gelezen in een magazine dat ik ontvang. Waarbij men bietensap promoot als een goede drank voor als men aan sport doet. Dit doordat deze rijk is nitraat (vasculaire eigenschappen). Zoals het in het artikel uitgelegd stond, was niet volledig wetenschappelijk correct. Maar wat mij wel meer stoorde dat de inname van nitraten eigenlijk een beetje bevorderde. Door bv bietensap te drinken.

Nu zit ik met een vraagstuk. Nitraat wordt gelinkt aan kanker in het gastro-intestinale tract (wat dus niet vermeld werd).

Als iemand nu zot genoeg is om dit een beetje door te drijven na het lezen van dit artikel en een kanker ontwikkeld. Kan het magazine hiervoor aansprakelijk worden gesteld?
Laatst gewijzigd door Fore op 02 jun 2011 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 02 mei 2011 20:15

Dat men kanker krijgt door dit artikel, lijkt mij moeilijk te bewijzen.
Wel moet reclame (ik veronderstel even dat we spreken over publi-reclame) die een "medisch" effect promoot, dit baseren op wetenschappelijk onderzoek (bekend voorbeeld: yoghurt met een zekere bacterie die goed is voor de stoelgang; de aangehaalde effecten zijn wetenschappelijk bewezen).

Klacht over misleidende reclame: http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... trompeuse/

Fore
Topic Starter
Berichten: 1298

#9 , 02 mei 2011 20:19

Het bewijzen is inderdaad moeilijk. En tegenwoordig zit in alles zoveel carcinogene en mutagene stoffen, vanwaar komt het dan :p

Maar ik vind het toch nogal 'dom' iets publiceren wat niet eens nagelezen is.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

sleper
Berichten: 391

#10 , 02 jun 2011 06:11

Het bewijzen is inderdaad moeilijk. En tegenwoordig zit in alles zoveel carcinogene en mutagene stoffen, vanwaar komt het dan :p

Maar ik vind het toch nogal 'dom' iets publiceren wat niet eens nagelezen is.
Ik heb ook dit artikel gelezen betreffende rode bietensap . Hierbij haalde men ook de tegenstelling aan betreffende Europese en Japanse eetgewoonten . Als ik het me nog goed herinner gebruikten Japanners nogal nitraat rijk voedsel en komen er evenwel bepaalde " kankers" minder vaak voor tegenover in Europa .Rode bietensap zou een heilzame invloed heben op de bloeddruk , wat volgens eigen ervaring correct kan zijn

Fore
Topic Starter
Berichten: 1298

#11 , 02 jun 2011 10:13

. Hierbij haalde men ook de tegenstelling aan betreffende Europese en Japanse eetgewoonten . Als ik het me nog goed herinner gebruikten Japanners nogal nitraat rijk voedsel en komen er evenwel bepaalde " kankers" minder vaak voor tegenover in Europa
Artikel dat ik gelezen had, werd die vergelijking niet gemaakt.

Ik wel toch opmerken dat men in Japan een heel andere eetcultuur heeft (veel vis).

Ik denk niet dat je dat zo maar mag correleren. Ik denk dat hier in Europa (zoals in de VS) veel gastro-intestinale kankers voorkomen is door veel te veel (rood) vlees en te vet eten. Maar ook bv industrieel geproduceerd eten....

Je moet volgende studies eens lezen:

Studies on N-Nitroso Bile Acid Amides in Relation to Their Possible Role in Gastrointestinal Cancer - Bishambar Dayal and Norman H. Ertel

Nitrate in drinking water and the incidence of gastric, esophageal, and brain cancer in Yorkshire, England - Jennifer H Barrett, Roger C Parslow, Patricia A McKinney, Graham R Law, and David Forman
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Terug naar “Milieurecht”