bomen vellen zonder kapvergunning

kristof82
Topic Starter
Berichten: 4

bomen vellen zonder kapvergunning

#1 , 11 apr 2011 21:49

weet iemand hoeveel het kan kosten als men een boom kapt zonder kapvergunning
een inlandse eik die juist op de 3 meter en eigen grond staat ( straat kant dus)
ongeveer omtrek van 2 meter (+/-80 jaar oud)
hoe kan ik deze om krijgen?? want staat vreselijk in de weg, wat kan dit kosten of is het voldoende als ik enkele andere plant want dit wil ik wel doen

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 11 apr 2011 21:59

en waarom zonder kapvergunning?

Lightning

#3 , 11 apr 2011 22:13

Ruwe schatting volgens deze site (http://www.vvog.info/default.asp?page=47" onclick="window.open(this.href);return false;) levert +/- €7.000 op (waarde van de boom).

Reclame

EvilFreD
Berichten: 677

#4 , 11 apr 2011 22:38

[quote=""Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is""]

Art. 6.1. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor :
1° het vellen van hoogstammige bomen, op voorwaarde dat aan al de volgende vereisten voldaan is :
a) ze maken geen deel uit van een bos;
b) ze liggen in een woongebied in de ruime zin, in een agrarisch gebied in de ruime zin of in een industriegebied in de ruime zin, en niet in een woonparkgebied;
c) ze liggen binnen een straal van maximaal 15 meter rondom de vergunde woning, de vergunde landbouwbedrijfswoning of landbouwbedrijfsgebouwen of de vergunde bedrijfswoning of bedrijfsgebouwen[/quote]

Als de boom niet op de grens met het openbaar domein staat is er geen vergunning nodig en kunt u er morgen al de bijl in zetten.
Staat ze op de grens dan is er wel een stedenbouwkundige vergunning nodig.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

kristof82
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 13 apr 2011 19:36

en waarom zonder kapvergunning?

ja zonder kapvergunning, omdat ik er geen krijg.
deze boom staat voor aant straat in een rij van een tiental inlandse eiken. Maar ieder jaar processierupsen erin, uitvallende takken, heb hem al opgesnoeid maar kreeg bijna boete voor teveel gesnoeid.
ik zou hem echt graag weg willen omdat, heel veel bladeren in goot heel veel eiken die vallen op auto en andere dingen.. wortels die klinkers omhoog duwen
stomme boom zal wel neiuwe planten of twee

Lightning

#6 , 13 apr 2011 19:42

Indien u geen kapvergunning krijgt is dat een teken dat hij NIET weg mag. Als andere planten voor de gemeente een optie had geweest, had u een vergunning gekregen onder die voorwaarden. Maar u hebt nu een idee van de boete die u te wachten staat. Ik meen te weten dat deze boete zowel voor de opdrachtgever als de uitvoerder van de werken is. U gaat dus geen professionals vinden om u te helpen rooien.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 13 apr 2011 20:02

Boompie laten sterven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bartvdv
Berichten: 1911

#8 , 13 apr 2011 20:06

... Verhuizen...

Creatief
Berichten: 2513

#9 , 13 apr 2011 21:04

Boompie laten sterven.
Yep, je moet wel geduld hebben met zo een stoere eik. :mrgreen:
Met een overdosis ervaring, morfine, of ander spul lukt dit wel. :lol:

Maar vadertje Staat weet precies waar dat die staat!
Laatst gewijzigd door Creatief op 13 apr 2011 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

kristof82
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 13 apr 2011 21:23

Indien u geen kapvergunning krijgt is dat een teken dat hij NIET weg mag. Als andere planten voor de gemeente een optie had geweest, had u een vergunning gekregen onder die voorwaarden. Maar u hebt nu een idee van de boete die u te wachten staat. Ik meen te weten dat deze boete zowel voor de opdrachtgever als de uitvoerder van de werken is. U gaat dus geen professionals vinden om u te helpen rooien.
Ja k weet het, daarom dit forum??
toen ik grond kocht zei verkoper ja ja boom mag weg dus ok ( en nu uiteindelijk niet)
ge weet echt niet hoeveel miserie dat ge van zo'n boom hebt, ik ben thans ook natuurman maar ook beetje auto man zonder butsen erin
En bepaalde mensen met macht mogen zoveel bomen rooien als ze willen. Daarom dacht ik dit forum voor bepaalde goeie meningen en methode's voor hem weg te krijgen


mvg

Creatief
Berichten: 2513

#11 , 13 apr 2011 21:25

Smeekbede aan …
Luister mens, luister goed, ik ben de gloed van je haardvuur
Ik verwarm je in winter- en haardtijd
Ik ben de steun van je huis en de deur van je thuis, blad van je tafel, omranding van je bed
En de steel van je spade
Ik ben het hout van je wieg en ook van je kist
Ik ben altijd nabij en altijd rondom je
Verhoor dus mijn bede en wees zorgzaam, verniel me niet!

(onbekend dichter, vrij uit het Frans vertaald)

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 13 apr 2011 21:37

Ik zie niet zo direct een legale oplossing.

Creatief
Berichten: 2513

#13 , 13 apr 2011 21:38

[quote=""Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is""]

Art. 6.1. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor :
1° het vellen van hoogstammige bomen, op voorwaarde dat aan al de volgende vereisten voldaan is :
a) ze maken geen deel uit van een bos;
b) ze liggen in een woongebied in de ruime zin, in een agrarisch gebied in de ruime zin of in een industriegebied in de ruime zin, en niet in een woonparkgebied;
c) ze liggen binnen een straal van maximaal 15 meter rondom de vergunde woning, de vergunde landbouwbedrijfswoning of landbouwbedrijfsgebouwen of de vergunde bedrijfswoning of bedrijfsgebouwen
Als de boom niet op de grens met het openbaar domein staat is er geen vergunning nodig en kunt u er morgen al de bijl in zetten.
Staat ze op de grens dan is er wel een stedenbouwkundige vergunning nodig.[/quote]

Dit is ook niet "de werkelijkheid" wat je hier neerschrijft.
Ik beschik over een aantal bossen en ben aangesloten bij de Provinciale Bosgroep, die ons helpt met het bosbeheer. Van hen mochten we zelfs een gemengd bos (eik, den, beuk) "volledig" kappen zonder verplichting van opnieuw op te planten. Of gewoon kappen naar onze behoefte: enkel de dorre bomen kappen, kappen naarmate we hout nodig hadden. De natuur zou verder zijn werk doen ... nieuwe zaden ... nieuwe bomen ... zwarte Els laten ontspringen, m.a.w. het bos van nature uit laten begroeien.

EvilFreD
Berichten: 677

#14 , 13 apr 2011 22:18

Ik schrijf niets neer, ik citeer het "Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is."
Kan ik wat aan doen dat daar staat.
"Een vergunning is niet nodig voor het vellen van bomen die niet in een bos staan" is trouwens niet hetzelfde als "een vergunning is wel nodig voor bomen die wel in een bos staan."

Ook nog: TS had er in OP niet bijgeschreven dat de boom onderdeel was van een hele rij bomen. Dat maakt het waarschijnlijk tot een markant (merkwaardig) geheel. Daar kan dan weer wel een vergunning voor nodig zijn. En als de gemeente dit wilt behouden, zul je die niet krijgen.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 13 apr 2011 22:36

Ik veronderstel dat deze boom op publiek domein staat voor het perceel van vragensteller.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Milieurecht”