bomen vellen zonder kapvergunning

kristof82
Topic Starter
Berichten: 4

Re: bomen vellen zonder kapvergunning

#16 , 13 apr 2011 23:13

Ik veronderstel dat deze boom op publiek domein staat voor het perceel van vragensteller.....
deze boom is zo groot dat hij op prive grond staat ( en dus mijne eigendom is ) maar ook op gemeente grond ( 3 meter van de straat) dus gemeente beslissing moet geven om te rooien ( en deze eikels geven het niet).
wat zijn er toch veel eikels, en vooral rond een eikenboom :)
ik zaag hem gewoon om, ben ik af van die eikels en rupsen

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S
Berichten: 397

#17 , 14 apr 2011 08:40

Ik schrijf niets neer, ik citeer het "Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is."
Kan ik wat aan doen dat daar staat.
"Een vergunning is niet nodig voor het vellen van bomen die niet in een bos staan" is trouwens niet hetzelfde als "een vergunning is wel nodig voor bomen die wel in een bos staan."

Ook nog: TS had er in OP niet bijgeschreven dat de boom onderdeel was van een hele rij bomen. Dat maakt het waarschijnlijk tot een markant (merkwaardig) geheel. Daar kan dan weer wel een vergunning voor nodig zijn. En als de gemeente dit wilt behouden, zul je die niet krijgen.
Ik wil EvilFreD hier toch even gelijk geven!

(hoewel je natuurlijk altijd voorzichtig moet zijn met het trekken van conclusies aangezien je weet dat je nooit alle info krijgt van de TPS... :wink: )
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Creatief
Berichten: 2513

#18 , 14 apr 2011 10:36


ik zaag hem gewoon om, ben ik af van die eikels en rupsen

mvg
Oei Kristof, dit is nu iets wat je helemaal niet mag doen. Hier zou je een dure rekening door krijgen én een fikse boete.

Waarom dacht je dat Vadertje Staat langs de gewestwegen bomen planten? Dit is niet enkel omwille van milieuvriendelijke redenen. Een boom brengt veel op. Bij elk schadegeval (auto tegen boom) brengt het veel €'tjes op in het kassalaatje van Vadertje Staat, het planten en snoeien van de bomen schept werkgelegeneheid (dit wordt verrekend in je boete), de bomen worden regelmatig bijgesnoeid. Het snoeihout wordt verhakseld en doet dienst als grondbedekking voor grote plantsoenen of wordt verkocht aan bedrijven, die investeren in groene energie. En indien de bomen écht oud zijn of wanneer de infrastructuur herzien wordt, dan wordt de boom geveld. Ook dat brengt veel centjes op voor Vadertje Staat. De overheid plant dan wel meestal een nieuwe boom aan.

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#19 , 14 apr 2011 11:15

Je gelooft toch zelf niet dat de staat bomen plant langs de rand van de weg om bij een ongeval geld te kunnen incasseren? De maatschappelijke kost van een ongeval zal een pak hoger liggen dan de schadevergoeding voor de boom. Of dat ze dat doet om het snoeihout te kunnen verkopen aan bedrijven? Wat een onzin. Op veel containerparken kan je het verhakseld hout gewoon gratis krijgen. Als ze echt geld willen verdienen aan hout, dan planten ze snelgroeiende soorten die ze elke vijf jaar kunnen omhakken. Je kan het verhaal ook omdraaien: de man wist dat er een boom stond en had dus evengoed elders iets kunnen kopen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#20 , 14 apr 2011 11:54

Waarom maak je ens geen afspraakje met een aannemer om bij u zogezegd grondwerken te komen doen met zijn zware bulldozer. Hij rijdt per ongeluk tegen die boom. Kan er ook niet aan doen, en boom is weg, of dermate beschadigd dat de gemeente zelf hem nadien komt omhakken. Zelf betaal je enkel de franchise terug aan de aannemer.
Heb dat zelf eens gedaan met een verkeersbord dat wat dicht tegen mijn garagepoort stond. Een bevriend loodgieter die bij mij werken kwam uitvoeren, en in mijn garage was geparkeerd met zijn camionette, is "per toeval" bij het achteruitrijden tegen de paal gereden. Paal scheef, en 1 week later stond er een nieuwe paal, maar wel 50 cm verder van mijn poort. :D

Jan S
Berichten: 397

#21 , 14 apr 2011 12:27

om bij u zogezegd grondwerken te komen doen met zijn zware bulldozer
Een bulldozer die een (hoogstammige) boom omver rijdt zonder dat er effectief grondwerken zijn of zullen zijn (en wat met ev. vergunningenplicht voor die grondwerken?) lijkt mij hier nu wel wat vergezocht :wink:
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Creatief
Berichten: 2513

#22 , 14 apr 2011 12:32

Die boom moet dààr dan ook toevallig in de weg staan!
TS vroeg me via pb een aantal tips en tricks om zijn ongenoegen te temperen. De TS heeft ze nog niet gelezen.
Om het JF niet te schaden, wil ik hier ook geen publiciteit rond maken.

Lightning

#23 , 14 apr 2011 13:04

TS zit eigenlijk muurvast. Hij heeft reeds eerder een waarschuwing gekregen voor het te zwaar snoeien van de boom EN er is een kapvergunning geweigerd. Hij loopt dus in de kijker. Bij welke actie dan ook die hij onderneemt om, al of niet moedwillig, de boom (onherstelbare) schade toe te brengen, zal men bij hem terechtkomen. Trouwens ook die goede grondwerker (de juridisch minder verdedigbare suggestie van mava105) die hij eventueel bereid zou vinden om zijn verzekering hiervoor op te lichten, loopt een serieus risico. Als die verzekering bij de gemeente moet passeren (en dat gaan ze zeker, want de boom staat op openbaar domein) en ze krijgt lucht van de geweigerde kapvergunning, dan gaan die mannen het pad van kwaad opzet ook niet meer lossen hoor.

Creatief
Berichten: 2513

#24 , 14 apr 2011 13:10

Lightning, daar geef ik je gelijk in: TS had een kapvergunning aangevraagd en deze werd geweigerd. Hij loopt inderdaad het risico gevolgd te worden.
Hij had beter niets gevraagd en ...

Creatief
Berichten: 2513

#25 , 14 apr 2011 14:26

ben ik af van die eikels en rupsen

mvg
Zo snel gaat dat niet dat je verlost bent van de haartjes van de processierupsen. Dat duurt ongeveer 6 tot 7 jaar vooraleer die weg zijn.
Ook in de winter kan je hier last van hebben bij het binnendragen van het gekloven hout, bij snoeiwerken, gras maaine, enz.

De nesten zullen wel weggebrand zijn, maar verlost zijn van de haartjes duurt langer. Een doosje Clarisil in voorraad hebben in de huisapotheek is geen overbodige luxe om de jeuk tegen te gaan.

Dit is dan weer off-topic, maar toch de moeite waard om te weten hoe Moeder Natuur tewerk gaat.

EvilFreD
Berichten: 677

#26 , 14 apr 2011 17:33

ben ik af van die eikels en rupsen

mvg
Zo snel gaat dat niet dat je verlost bent van de haartjes van de processierupsen. Dat duurt ongeveer 6 tot 7 jaar vooraleer die weg zijn.
Ook in de winter kan je hier last van hebben bij het binnendragen van het gekloven hout, bij snoeiwerken, gras maaine, enz.

De nesten zullen wel weggebrand zijn, maar verlost zijn van de haartjes duurt langer. Een doosje Clarisil in voorraad hebben in de huisapotheek is geen overbodige luxe om de jeuk tegen te gaan.

Dit is dan weer off-topic, maar toch de moeite waard om te weten hoe Moeder Natuur tewerk gaat.
Bovendien staan er nog 9 andere eiken in de buurt.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

EvilFreD
Berichten: 677

#27 , 14 apr 2011 17:35

Wie koopt er trouwens ook in godsnaam een huis met een eik van 80 jaar oud voor de deur, als hij geen eik in zijn voortuin wil?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Creatief
Berichten: 2513

#28 , 14 apr 2011 17:46


deze boom is zo groot dat hij op prive grond staat ( en dus mijne eigendom is ) maar ook op gemeente grond ( 3 meter van de straat) dus gemeente beslissing moet geven om te rooien.

mvg
Iets wat ik niet begrijp is, dat de boom op jouw privégrond staat en ook op de grond van de gemeente, alhoewel hij 3 meter van de straat af staat.
Op wiens grond staat de stam?

Kristof, indien alle bomen op jouw eigendom staan en indien het als een "bos" wordt beschouwd, dan raad ik je aan je aan te sluiten bij de "Bosgroep" van jouw provincie. Zij kunnen je waarschijnlijk aan een kapvergunning helpen. De Bosgroepen werken rond diversiteit.

Creatief
Berichten: 2513

#29 , 14 apr 2011 17:48

Wie koopt er trouwens ook in godsnaam een huis met een eik van 80 jaar oud voor de deur, als hij geen eik in zijn voortuin wil?
Vroeger was dat zo! Wij wonen op een Gewestweg (8 km lang) en daar stonden vroeger allemaal van die dikke eiken. Omdat er een fietspad werd aangelegd werden ze gekapt. Onmiddellijk na de aanleg van het fietspad werden er nieuwe eiken aangeplant tot groot ongenoegen van de bevolking. Ook de Groendienst had het er moeilijk mee.

Deftone82
Berichten: 20

#30 , 31 okt 2014 09:44

Dit is ook niet "de werkelijkheid" wat je hier neerschrijft.
Ik beschik over een aantal bossen en ben aangesloten bij de Provinciale Bosgroep, die ons helpt met het bosbeheer. Van hen mochten we zelfs een gemengd bos (eik, den, beuk) "volledig" kappen zonder verplichting van opnieuw op te planten. Of gewoon kappen naar onze behoefte: enkel de dorre bomen kappen, kappen naarmate we hout nodig hadden. De natuur zou verder zijn werk doen ... nieuwe zaden ... nieuwe bomen ... zwarte Els laten ontspringen, m.a.w. het bos van nature uit laten begroeien.
Ik ben toevallig op dit topic uitgekomen en voel me als werknemer bij een van de vele Vlaamse Bosgroepen toch geroepen om hier op te reageren. Wat je schrijft, Creatief, is niet helemaal correct. Ofwel bedoel je het correct maar schrijf je het verkeerd neer.

Als privé-bosbeheerder kan je twee soorten 'vergunningen' krijgen om bosbeheerwerken uit te voeren.

Beheerwerken kunnen zijn: dunning, eindkap, bestrijding exoten, aanleg bosrand, aanleg open plek, herbebossing, ...

De twee vergunningen zijn:
- goedgekeurd bosbeheerplan: geldt (tot goedkeuring nieuw natuurdecreet) voor 20 jaar. Hierin staan ALLE beheermaatregelen voor de komende 20 jaar voor jouw perceel beschreven. Je mag die werken uitvoeren, binnen de voorwaarden gesteld in dat beheerplan, zonder hier melding van te doen.
- Kapvergunning: is maar 5 jaar geldig. Daarna moet je een nieuwe aanvragen.

In eender welk geval, mogen je beheerwerken nooit leiden tot een afname van de oppervlakte bos. Kleine noot: een open plek in het bos, blijft bos! Hetzelfde geldt voor wegen, dreven, enz...

ALS je dus een eindkap/kaalkap aanvraagt, moet je automatisch aangeven HOE je zal herbebossen. Dat kan op twee manieren:
- kunstmatig: iemand zal opnieuw bomen in de grond steken.
- natuurlijk: je wacht enkele jaren tot de natuur zijn werk doet en er opnieuw bomen beginnen groeien.

Ik denk dat jouw vergissing er in schuilt dat er in jouw geval is gekozen voor natuurlijke herbebossing. Hierbij moet je -in eerste instantie- inderdaad niet zelf opnieuw bomen in de grond steken, maar het is en blijft verplicht om terug bomen te krijgen.

Het addertje dat hier schuilt is dat er bij natuurlijke herbebossing na drie jaar een controle gebeurt door de boswachter. Indien hij of zij evalueert dat de natuurlijke herbebossing niet voldoende gelukt is, je alsnog de verplichting krijgt van het Agentschap voor Natuur en Bos om zelf bomen en/of struiken aan te planten.

Tenzij er kwaad opzet is van de eigenaar (bv toekomstige bouwplaats boom-vrij houden om compensatieplicht te ontlopen), raken de meeste percelen in bosrijk gebied spontaan verbost.

Tot zover mijn betoog! Leuk te lezen dat onze leden ook op deze fora reclame maken! Nu hopen dat we ondanks de tegenvallende subsidies nog een tijdje kunnen blijven bestaan!

Terug naar “Milieurecht”