Zonevreemd bedrijf, milieuvergunningen

Zattara
Topic Starter
Berichten: 1

Zonevreemd bedrijf, milieuvergunningen

#1 , 26 dec 2010 20:00

Hallo,

Ik zit met een vraag en gooi hem dan ook maar ineens in de groep. Twee huizen verder van mijn woning bevindt zich een transportbedrijf. In het begin leek de overlast nogal mee te vallen, en werd er ons verteld dat dit bedrijf plannen had om te vertrekken en dit enkel een 2de locatie was waar wat vrachtwagens stonden gestald. Ze hebben nl een aanzienlijke industriegrond aan de haven. Wij wonen in woongebied zonder bpa.

Echter is de overlast aanzienlijk en ben ik naar de gemeente getrokken om meer uitleg te vragen. Het blijkt dat dit bedrijf een vergunning heeft om 25 vrachtwagens te stallen en 1 werkput. Echter is de oude hangar waarin deze werken worden uitgevoerd niet vergunt (enkel de woning die als kantoor wordt gebruikt is vergunt)

Er staan constant meer dan 40 a 50 vrachtwagens en het bedrijf heeft er zo een 300 in omloop, die volgens mij allemaal op onderhoud komen hier bij het transportbedrijf zelf.
Na een gesprek met de burgemeester heeft ze mij verteld dat het bedrijf hier al jaren zit, en dat het historisch gegroeid is.
Vragen om te verhuizen zijn ze niet happig op, aangezien dit veel ontslagen zou teweegbrengen.
Toen ik de vraag aan de gemeente stelde of dit bedrijf als zonevreemd gezien werd trokken ze grote ogen en werd ik aangeraden om dit schriftelijk aan te vragen. Hun officieel antwoord is dan ook:
Het bedrijf wordt niet gezien als zonevreemd maar "omgevingszonevreemd" omdat er in woongebied bedrijvigheid mag plaatsvinden.
Ze zijn dus ook niet opgenomen in de lijst van de gemeente van zonevreemde bedrijven/woningen.

Het kan volgens mij toch niet zijn dat je een vergunning uitreikt om werken uit te voeren in een hangar die niet vergunt is?
Ook staat heel het terrein vol met onder andere: zeecontainers, met erop en ernaast schroot, een berg oude banden, lege vaten met olie, en en havencontainer verplaats machine (kan het niet anders benoemen)
De overlast is enorm, er worden vaak carrosseriewerken uitgevoerd en banden worden zelfs verwisseld op straat.

Kan iemand mij adviseren a.u.b. wat de beste manier is om hier wat beweging in te krijgen?

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 01 jan 2011 13:59

Neem eens contact op met de milieupolitie van uw zone of met de milieupolitie van vb Gent - Brugge of Antwerpen.
Olie en oude banden en schroot .. de twee eerste zijn heel brandbaar dus ook de brandweer zal daar een controle kunnen doen.

jean pierre1950
Berichten: 194

#3 , 11 dec 2011 13:29

wie is er het langst

Reclame

Jan S
Berichten: 397

#4 , 13 dec 2011 08:54

Voor wat het waard is 1 jaar na datum... (even kort voor het naslagwerk misschien 8_) )

Er moet een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen een illegale (niet-vergunde) en een zonevreemde (activiteiten die niet in het betrokken bestemmingsgebied mogen uitgevoerd worden) constructie/activiteit.

Indien de exploitant een stedenbouwkundige vergunning nodig heeft voor het uitbaten van zijn milieuvergunnings- of meldingsplichtige activiteit dan treedt de koppeling tussen beiden in werking (en vice versa). Men kan m.a.w. geen gebruik maken van de verleende vergunning of geakteerde melding zolang die stedb verg niet definitief werd verleend (en vice versa).

TS spreekt van een 'vergunning', maar vermoedelijk zal het hier gaan om een melding (immers: max. 25 bedrijfsvoertuigen en 1 schouwput zijn klasse 3 rubrieken). Afgaande op de vermelde 40-50 gestalde vrachtwagens dient er hier dus wel degelijk (minstens) een klasse 2 vergunning te worden aangevraagd.

TS spreekt ook over diverse opslag. Dergelijke opslag dient ook stedenbouwkundig vergund te zijn (functie van de verhardingen zal als "diverse" opslag (of gelijkaardig) moeten worden vergund).

Wat betreft de zonevreemdheid; binnen woongebied zijn ook andere functies, zoals bv. handel en dienstverlening, toegelaten voor zover deze "bestaanbaar zijn met de bestemming van het woongebied" en "verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving". Zonder hier dieper op in te gaan; het gaat voornamelijk om de draagkracht van de omgeving. Een dergelijke activiteit met veel vervoersbewegingen, hinderlijke opslag, enz. lijkt mij niet meteen thuis te horen in woongebied en zou dus kunnen als zonevreemd worden beschouwd. Gezien de activiteit historisch gegroeid is, kan er inderdaad sprake zijn van omgevingszonevreemdheid. Dit houdt meestal in dat de activiteit uiteindelijk een uitdovend karakter krijgt en dat er in afwachting hinderbeperkende maatregelen worden genomen.

TS zou dus zowel op stedenbouwkundig als op milieuvlak stappen ondernemen. Voor milieu kan, bij stilzitten van de gemeente, naar milieu-inspectie worden gestapt (http://www.lne.be/organisatie/structuur ... ctie/taken); voor stedenbouw naar stedenbouwkundige inspectie (http://www.rwo.be/Default.aspx?tabid=12737).
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Terug naar “Milieurecht”