Stokende buren

toetsenbord
Topic Starter
Berichten: 124

Stokende buren

#1 , 20 feb 2010 21:19

Ik weet niet of ik dit in het juiste topic plaats, maar laat ik proberen:


We wonen hier meer dan een decennium in een huis, gelegen in een woonwijk.
Van onze tuin hebben we echter sinds al die tijd relatief weinig op ons gemak kunnen genieten wegens één reden: stokende buren.
De stank is één zaak, en daar kan je nog voor een geruime tijd tegen als binnen zitten het alternatief is.
Maar soms is het niet enkel stank, maar pakt de rook zodanig op je adem dat je gewoonweg naar binnen moet vluchten om daar snel je huis zoveel mogelijk te barricaderen...
Dat gebeurt in de winter, maar evengoed in hartje zomer... Ik moet er geen tekening bij maken dat het nut van stoken dan allicht niet meer zal liggen in het zorgen voor warmte...

Zeker in deze barre winter, worden we hier letterlijk vergast. We proberen gezond te leven met ons allen, maar zeker naar de avond toe kunnen we ons huis amper uitkomen omdat je gewoonweg omver valt van de stank en er na een tijdje in de rook ook lichamelijke klachten optreden (keelirritatie, de nare rook-smaak in mond, hoofdpijn, luchtwegklachten, ...).
Binnen blijven is één ding, maar de rook blijft niet buiten... Iedere avond zitten we dus in onze woonkamer in die vreselijke stank, met de nodige gezondheidshinder.
In de slaapkamer is het hetzelfde liedje... een hele nacht moeten we het dus uithouden in die stank. Beter slaap je er niet van en je wordt er al zeker niet frisser van wakker. Integendeel, je hebt alle gezondheidshinder vandien.

Eenmalig kan ik dit wel hebben, maar het is nu al maanden aan de gang, dag na dag, week na week... Lichamelijk gezien kan een eenmalige blootstelling aan schadelijke stoffen ook geen kwaad, maar een lange periode ???? En wie zal er zijn als blijkt dat ik of andere gezinsleden hierdoor ziek worden? Ik heb overigens al een ziekte waarvan de oorzaak niet bekend is, maar luchtverontreiniging is één van de mogelijke oorzaken...

Nu is de vraag wat we hieraan kunnen doen.
Ik heb al tot vervelens de politie verwittigd. Er is al meermaals een pv opgesteld. Maar het is nooit gestopt.
De politie vindt overigens meestal geen probleem, logisch ook omdat ze vaak pas een uur na de (telefonische) klacht ofzo komen en de vogel dan al lang is gaan vliegen... (zeker in de zomer stoken ze zeer kortdurend).

Het probleem is ook dat het niet om één buur gaat, maar om meerdere buren. Ik weet zelfs niet wie allemaal. Maar ik ken minstens drie mensen die er niet voor schuwen plastic te stoken en bij wie regelmatig de vreemdst gekleurde, klachten veroorzakende en stinkende rookpluimen opstijgen...
Het komt hier dus letterlijk langs alle kanten op ons huis af. En wij zijn de dupe en mogen het inademen (zoals ik nu momenteel doe, in mijn eigen woonkamer...). En dan maar gezond eten ...

Wat valt hieraan in 's hemelsnaam te doen? Ik kan moeilijk iedere avond de politie bellen, en dat heeft overigens geen enkele zin...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
toetsenbord
Topic Starter
Berichten: 124

#2 , 23 feb 2010 22:38

Weet iemand hier aub een antwoord op?
Dit zal wellicht een heel vreemde klacht lijken die wijst op intolerantie, verzuring enzovoort, maar geloof me .... 't is niet fijn om alles doen om gezond te leven en dan in de vreselijke stank te moeten zitten waardoor al je ademhalingsorganen geïrriteerd raken, in je eigen huis.

Ik ben die geur kotsmisselijk en gezond zal hij ook allesbehalve zijn.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 23 feb 2010 23:36

Weet iemand hier aub een antwoord op?
Dit zal wellicht een heel vreemde klacht lijken die wijst op intolerantie, verzuring enzovoort, maar geloof me .... 't is niet fijn om alles doen om gezond te leven en dan in de vreselijke stank te moeten zitten waardoor al je ademhalingsorganen geïrriteerd raken, in je eigen huis.

Ik ben die geur kotsmisselijk en gezond zal hij ook allesbehalve zijn.
Politie blijven roepen tot het ooit eens ophoudt. Zelfde meegemaakt in onze buurt. Elke dag stookte men rubberbanden op. Heb tien dagen achter elkaar politie erbij geroepen. Na de tiende keer is het gestopt (tja misschien hadden ze toen geen banden meer over...).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

3399AAaa
Berichten: 818

#4 , 24 feb 2010 08:12

Ik ben daar niet 100% van op de hoogte, maar ik dacht dat in dergelijk woongebied het absoluut verboden was om te stoken?

misschien eens bij de gemeente informeren of daar een gemeentereglement over bestaat, of politiereglement?
Plus est en vous

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 24 feb 2010 08:34

Het is gewoon algemeen verboden om nog langer vuur te maken in de tuin. Probleem met politie is dat ze op heterdaad moeten kunnen betrappen en ze niet onmiddellijk langskomen. Komen ze wel, dan komen ze eerst langs bij jou en als er niets meer te zien is, vertrekken ze weer met de melding dat de wijkagent zal verwittigd worden. De milieudienst van de gemeente verwijst steeds door naar politie en doet zelf niets (althans, dat is mijn ervaring in Aalst).

Een van onze verre buren heeft blijkbaar de gewoonte om op zijn koertje zijn afval dat normaal in de gele zak verdwijnt op te stoken. Hij doet dat meestal 's ochtends zeer vroeg (plezant wakker worden met de geur van verbrand plastic in de kamer) of 's avonds laat (mooi schouwspel). Daar hebben we foto's van. Zelfs de boom op zijn koertje is zwart geblakerd.

Naar politie bellen heeft weing zin, en dan zijn wij steeds de klagers - maar wat moet je anders? Misschien een keer naar de brandweer bellen.

toetsenbord
Topic Starter
Berichten: 124

#6 , 24 feb 2010 17:55

Oei, ik heb een misverstand veroorzaakt geloof ik.

Het gaat - vermoed ik en hoop ik ook :? - gewoon om stoken via de open haard. Vermoedelijk komt de rook dus gewoon door de schoorsteen van één van de buren (of wie weet meerdere?) naar buiten ...

Maar ik weet dat er bv. minstens één persoon woont die er geen enkel probleem mee heeft plastic op te stoken. Hij heeft een allesbrander ver achter in zijn tuin die vrij laag staat ... De pijp is op zich halfzwart, wat genoeg zegt over hetgeen er uit komt (zwarte, bruine, beige, donkergrijze, lichtgrijze, witte, ... rook zijn er al door gepasseerd). En hij interpreteert dat woord blijkbaar nogal letterlijk. Ons perceel ligt iets hoger en tussen het onze en die schouw zijn er geen enkele hindernissen voor de rook, die dus onze kant uitkomt als de wind zo staat (75% van de tijd).
Niet ver van hem woont een man die schrijnwerker is, alle soorten hout worden opgestookt... Meestal is het hout bewerkt (zeer breed interpreteerbaar)... Er zal ongetwijfeld af en toe wel eens plastic mee de stoof in gaan...

Achter ons woont een man die het vroeger normaal vond om ton te stoken. Na de politie verwittigd te hebben werd hij inventiever: nu gebruikt hij een barbeque. :-/ :-/
Daarachter woont een oud vrouwtje dat eens om de paar weken àl haar huisvuil opstookt in haar tuin... Ze heeft er eens voor gezorgd dat we met ons hele gezin uit ons huis zijn gaan lopen. Waren we binnen gebleven, zou het zeer twijfelachtig zijn geweest of ik hier nu nog had gezeten...

Maar voor het gestook van deze laatste openluchtstokers moet het weer goed genoeg zijn, ahja. :roll:

Maar op dit moment heb ik dus geen flauw idee van wie het is. Ik weet alleen dat er hier bijna iedere avond een verschrikkelijk ongezonde geur binnenkomt die niet enkel stinkt maar je gewoon onmiddellijk de adem afsnijdt. Als je het inademt voel je je organen strugglen tegen het gif ... Je voelt allemaal geprikkel in je keel, zoveel fijnstof /roet/... zit erin.
Te weten dat ik een ziekte heb die in verband wordt gebracht met dioxine en ik al jaren in deze stankbuurt woon.


Gisteren was het weer van dattem. Ik heb uit ellende gewoon de politie gebeld. Ze zijn langsgekomen. De auto stond toevallig in een concentratie die één tiende van hetgeen bedraagt wat er doorgaans in ons huis hing (en dus buiten geproduceerd werd), en de agent zei al onmiddellijk dat het op zijn adem pakte ...
Hij gaf toe dat het hoogstwaarschijnlijk plastic zou zijn... De nabijgelegen schouwen werden met pitslampen verlicht om te kijken naar een mogelijke dader, waardoor al een onschuldig slachtoffer viel die gewoon hout aan het stoken was zoals het hoort. Die buren waren het dus alvast niet. :-/

De politie heeft ons verlaten met de mededeling dat we gewoon moesten proberen slapen... In die onuitstaanbare lucht die dus in het huis hing. En er was geen verluchting mogelijk want het kwam net van buiten... En dat terwijl je je hele lijf voelt schreeuwen en tegenpruttelen en snakken naar een teugje verse lucht... Ik heb deze nacht dus veel buitengewandeld. :?



Wat ik me nu afvraag is:

- is dit strafbaar?
- Kan ik klacht neerleggen (tegen onbekenden desnoods) en gaat dat via telefoon? Ik wil wel iedere nacht klacht neerleggen, maar ik kan moeilijk iedere nacht 30 km rijden om ernaar toe te gaan...
- Kan ik bewijzen dat we hier sterke schade van ondervinden, zo ja hoe?
- En wat met mijn ziekte?
- Is het een goed idee om bv. brieven uit te delen in de buurt en er onze situatie in uit te leggen en erbij te zetten dat we ervan uitgaan dat de veroorzakers zich van geen kwaad bewust zijn, maar dat vanaf het moment van het verkrijgen van de brief wel zijn ... om zo toch op enige manier subtiel te dreigen met gerechterlijke stappen?
- Kan dit een zaak worden, en zo ja, sta ik dan ergens?
Laatst gewijzigd door toetsenbord op 24 feb 2010 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.

toetsenbord
Topic Starter
Berichten: 124

#7 , 24 feb 2010 17:59

Het is gewoon algemeen verboden om nog langer vuur te maken in de tuin. Probleem met politie is dat ze op heterdaad moeten kunnen betrappen en ze niet onmiddellijk langskomen. Komen ze wel, dan komen ze eerst langs bij jou en als er niets meer te zien is, vertrekken ze weer met de melding dat de wijkagent zal verwittigd worden. De milieudienst van de gemeente verwijst steeds door naar politie en doet zelf niets (althans, dat is mijn ervaring in Aalst).

Een van onze verre buren heeft blijkbaar de gewoonte om op zijn koertje zijn afval dat normaal in de gele zak verdwijnt op te stoken. Hij doet dat meestal 's ochtends zeer vroeg (plezant wakker worden met de geur van verbrand plastic in de kamer) of 's avonds laat (mooi schouwspel). Daar hebben we foto's van. Zelfs de boom op zijn koertje is zwart geblakerd.

Naar politie bellen heeft weing zin, en dan zijn wij steeds de klagers - maar wat moet je anders? Misschien een keer naar de brandweer bellen.

Verschrikkelijk. Een schande.
Maar inderdaad, deze taferelen zijn me zeer welbekend, incluis de politie die te laat arriveert (je kan niet geloven hoe snel sommige mensen een vuur kunnen aansteken en weer uitkrijgen!!! Hier zijn er sommige zo bedreven in dat ze in een klein kwartiertje het gefikst hebben) . Alleen woon ik in een gemeente met hoge afvaltaksen en de gevolgen daarvan zijn zeer goed ruikbaar ...


Is er dan echt geen manier om deze mensen te stoppen?

3399AAaa
Berichten: 818

#8 , 24 feb 2010 20:07

bij ons komt de politie direct als er een melding is van stokebrand....
Plus est en vous

bartvdv
Berichten: 1911

#9 , 24 feb 2010 21:56

Hadden we inderdaad verkeerd begrepen. Er wordt niet in open lucht verbrand, maar in een 'alles-brander' of houtkacheltje binnen in een woning.

En toch mag niet alles verbrand worden in een alles-brander. Volgens de Vlarem wetgeving mag alleen onbehandeld stukhout worden verbrand. Het is dus een overtreding van de millieuwetgeving.

Je kan met die mensen gaan praten, maar die vegen er toch hun voeten aan. Hoofdpijn en ademhalingsmoeilijkheden zal je erbij moeten nemen. Ofwel naar het vredegerecht moeten stappen. Kan rechtsbijstand hier een advocaat voor voorzien?

Als je het mij vraagt, dan is dit binnen enkele jaren één grote miserie. Als je nu al door sommige straten loopt, dan stinkt het naar verbrand. Hoog tijd dat er paal en perk gesteld wordt aan de vrije verkoop van houtkachels en dergelijke.

toetsenbord
Topic Starter
Berichten: 124

#10 , 25 feb 2010 19:03

Mja, sommige mensen zijn verschrikkelijk gierig, egoïstisch en ik hoop niet in staat tot lange-termijn denken.
Ze hebben dubbele winst: ze betalen niets voor hun afval en ze kopen geen mazout. Echt ongelofelijk.

Gisteren heb ik uiteindelijk met een gezinslid rond de blok gelopen. We hebben verschillende plaatsen vastgesteld waar het stonk. Maar er was één plek die er met kop en schouders bovenuit stak: die van een alleenstaande stokoude workaholische man hier verderop in de straat. Een schrijnwerker in't zwart die al zijn afval en hout (waarvan soms geplastificeerde deuren en dergelijke) opstookt... Je kon er bijna niet voorbij wandelen zonder te vergassen.
We hebben de politie gebeld en er langsgestuurd. Wel geen idee van of ze iets hebben gedaan en gevonden. Gisteren was de stank wel wat minder erg maar we hebben natuurlijk niet gewacht tot we compleet vergasten. Ik kan het overigens niet meer aan om nog een nacht niet te slapen gezien een nakende maar zeer zware en delicate operatie aan een ziekte die in verband gebracht wordt met dioxine en andere luchtvervuiling!!

De directe gezondheidsklachten als je in de rook loopt zijn overigens: kriebelend gevoel bij iedere ademhaling (je voelt de stofdeeltjes door je luchtpijp kriebelen), uitdroging van de slijmvliezen in mond, neus en keel, een verstoorde geurfunctie (door je neus die gaat dichtzitten en die niet meer kan ruiken, sensoren allicht te vervuild), een zeer vreemd en schel gevoel in je keel... Na een kwartier van dattem beginnen je longen zelf overigens pijn te doen.
Maar wat mij betreft zijn de gevolgen op korte termijn één ding. Zelfs daar zou ik in principe mee kunnen leven als ik zeker zou weten dat het onschuldig zou zijn op lange termijn!
We weten echter allemaal hoezeer dit niét het geval is ... En ik denk niet dat de buren de ziekenhuiskosten daarvan willen betalen. :?


Momenteel ruik ik weer opnieuw de eerste verstookte zwemen en zijn mijn luchtwegen en keel opnieuw geïrriteerd.
Kan ik de politie opnieuw bellen? Terwijl ik nu niet weet wie het is (het lijkt me geschift dat die man opnieuw begint te stoken terwijl de politie normaal gezien (!) net is langs geweest). (Nadruk op normaal gezien, toen het oude vrouwtje achter ons ons uit het huis deed vluchten en we de politie stuurden "deed ze niet open", en daar stopte het voor de heren agenten...!! :-/

En kan ik vragen om een klacht in te dienen of de buurt te onderzoeken ?
Als iemand mij lastigvalt of erger, een moord pleegt, is het toch niet aan degenen die het slachtoffer zijn om uit te zoeken wie de dader is?!
En het lijkt me niets te veel om desnoods in een omtrek van 2km ieder huis te onderzoeken waarrond een adembenemende damp hangt en waarvan de schoorsteen rook uitstoot...

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 25 feb 2010 19:32

Wat ik me nu afvraag is:

- is dit strafbaar?
- Kan ik klacht neerleggen (tegen onbekenden desnoods) en gaat dat via telefoon? Ik wil wel iedere nacht klacht neerleggen, maar ik kan moeilijk iedere nacht 30 km rijden om ernaar toe te gaan...
- Kan ik bewijzen dat we hier sterke schade van ondervinden, zo ja hoe?
- En wat met mijn ziekte?
- Is het een goed idee om bv. brieven uit te delen in de buurt en er onze situatie in uit te leggen en erbij te zetten dat we ervan uitgaan dat de veroorzakers zich van geen kwaad bewust zijn, maar dat vanaf het moment van het verkrijgen van de brief wel zijn ... om zo toch op enige manier subtiel te dreigen met gerechterlijke stappen?
- Kan dit een zaak worden, en zo ja, sta ik dan erge
Ja het is strafbaar

Tip 1 : voor een brand verwittigd men de BRANDWEER en niet de politie.

Een open vuur mag men niet maken. Op een barbeque mag men geen afval verbranden.
Het is zoals Bartvdv schrijft inbreuken op Vlarem
Als uzelf goed geinformeerd wil zijn raadpleeg eens de milieupolitie van politie Antwerpen vb - via website http://www.politieantwerpen.be/ en dan adressen.

Met geurhinder - iets aan het branden enz zal brandweer zeker komen.
Het kan zijn dat brandweer dan 'iets' moeten openbreken om dan vast te stellen dat tss zoldering en vloer 'iets' aan het smeulen is.
Buren zullen dan dankbaar zijn dat u gebeld hebt. Dat is blijkbaar levensgevaarlijk en veroorzaakt bij het bereiken van een bepaalde temperatuur een plotse steekvlam.... en ik ben niet aan het lachen hoor.
Volgens adjudant hadden die mensen heel veel geluk gehad.

MSJB
Berichten: 32

#12 , 26 feb 2010 11:04

Heb ook een vraagje ivm dit thema:
mijn buren stoken ook echt alles in hun allesbrander, buiten de geurhinder stelt zich nog een ander probleem. Mijn zoon heeft een zolderkamer, met dakraam en hoogslaper (vlak onder dat raam dus).
Gevolg:
ik kan dit raam nooit openzetten om te verluchten (maar goed ook als je bedenkt wat ze allemaal stoken) en poetsen da ik doe :-) (maar dat is het minste)...het ziet roetzwart en zet je het open..tja je kan je wel voorstellen dat zijn bed dan bedekt is met roet en vuiligheid. Echt een spijtige zaak.. Je kan ze moeilijk vragen de schouw te verplaatsen, maar een afscheiding of dergelijke...kan, mag of moet dat?

alvast bedankt

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 26 feb 2010 11:09

zie bovenstaande antwoorden.

toetsenbord
Topic Starter
Berichten: 124

#14 , 28 feb 2010 19:05

Bedankt voor uw antwoord.
Maar ik heb dus helaas een misverstand gecreëerd, mijn excuses hiervoor.

Het gaat om rook die uit een schoorsteen komt. Mensen branden dus dingen in een kachel of allesbrander... Waarbij ze allesbrander dan zeer letterlijk opvatten.

Ik heb de laatste tijd bijna iedere nacht de politie gebeld, dat was dus rechtstreeks 101 gezien het 's avonds of 's nachts was. Nogal dom dat je die centrale met zoiets moet lastigvallen, maar bon.
We krijgen echter nooit te horen wat het resultaat was van deze meldingen. En onze buurmannen doen vleitig door ... Intussen hebben we er meer zicht op wie de grootste stokers zijn. Jammergenoeg is er één familie bij waarmee we vroeger goed bevriend waren...

Ik heb een brief opgesteld om in de bussen te steken. Er staan enerzijds op in welke mate we hinder hebben van het gestook, wat de gevolgen zijn van hun gestook op de leefomgeving en welke wetten hun dit verbieden (een hele rits uit o.a. het burgerlijk wetboek en het strafwetboek, ik heb wat opzoekingswerk gedaan en hulp gekregen van het departement leefmilie, natuur en energie van de Vlaamse overheid :P).
Ik roep de mensen op om te stoppen met verboden dingen te stoken en zeker niet te stoken tussen bepaalde uren of de kachel niet te laten smeulen 's nachts of het vuur te smoren en niet te stoken bij smog of windstil weer.
Daarnaast geef ik aan dat ik het hierbij niet zal laten als het verder blijft gaan en roep ik de andere buren op om mee te werken aan dit 'onderzoek naar de stoker', bv. door hun klachten weer te geven of tips door te geven ivm wie de dader kan zijn.

Nu stelt mijn familie zich de vraag of mijn brief verdelen wel wettelijk is?

Volgens hun zou een aangetekende brief beter zijn.

Mijn plannen nu zijn:
- dienst stedenbouw van de gemeente ivm reglement schouwhoogte
- dienst milieu van de gemeente
- klacht neerleggen bij de politie
- pro deo advocaat zoeken
- vrederechter contacteren
- ...

toetsenbord
Topic Starter
Berichten: 124

#15 , 28 feb 2010 19:10

Heb ook een vraagje ivm dit thema:
mijn buren stoken ook echt alles in hun allesbrander, buiten de geurhinder stelt zich nog een ander probleem. Mijn zoon heeft een zolderkamer, met dakraam en hoogslaper (vlak onder dat raam dus).
Gevolg:
ik kan dit raam nooit openzetten om te verluchten (maar goed ook als je bedenkt wat ze allemaal stoken) en poetsen da ik doe :-) (maar dat is het minste)...het ziet roetzwart en zet je het open..tja je kan je wel voorstellen dat zijn bed dan bedekt is met roet en vuiligheid. Echt een spijtige zaak.. Je kan ze moeilijk vragen de schouw te verplaatsen, maar een afscheiding of dergelijke...kan, mag of moet dat?

alvast bedankt
Ik zou zeggen:

Foto's maken van de hinder en met de buren gaan praten. Of ze eens uitnodigen bij uw thuis om het met eigen ogen te bekijken.

Bespreek hierbij ook zeker de gevolgen voor de gezondheid van u en uw zoon want die zijn nog het ergste (en voor deze mensen zelf ook). En zeg dat u anders verdere stappen zal moeten ondernemen...
Zomaar vanalles stoken is ten strengste verboden dus alles mooi rapporteren en klacht neerleggen als een gesprek niet oplost.

(Bij mij is het jammer genoeg minder makkelijk omdat ik niet weet wie er stookt. Van één iemand heb ik wel het vermoeden maar met deze mensen hadden we vroeger dan weer een goede band en het gaat om een ouder koppel, waarvan de kinderen erlangs wonen en de ganse straat eigenlijk quasi familie is van deze mensen... :? Het ontbreekt me aan lef dus wat één familie betreft. En ik ben er eigenlijk quasi zeker van dat het zinloos is wat de andere mogelijke dader betreft. Het gaat hier immers om 80+ers die rustig verder doen van zodra de politie vertrokken is).

Terug naar “Milieurecht”