Stokende buren

MSJB
Berichten: 32

#16 , 01 mar 2010 14:28

ja ga even een gesprekje houden, ze zijn van goede wil hoor, maar leer die mensen hun gewoontes eens af, en ja klacht indienen...tja het zijn eigenlijk wel goede geburen..en om ruzie te vermijden ...je kent het.

Met de verbouwingen nu hebben we ook gemerkt dat de tussenmuur (tss ons beiden) helemaal zwartgeblakkerd is ... we maken ons nu ook zorgen hierover. Kan me "doorbranding" wel voorstellen...die muur voelt ook heel warm aan. Ga het ze eens tonen, mss helpt dat ook. Het wordt nu ook een kwestie van onveiligheid ook.

Enfin wens je veel succes in je zoektocht, een algemene brief ter bewustmaking kan toch niet veel kwaad denk ik. Of het een oplossing is, tja er zijn altijd mensen die niet willen leren, alles opstoken bespaart geld en vuilzakken!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
toetsenbord
Topic Starter
Berichten: 124

#17 , 01 mar 2010 23:28

Betrappen op heterdaad blijkt inderdaad het probleem te zijn hier.

De buren hebben steevast een uitleg klaar en stoken gewoon hout naar eigen zeggen.

Niet echt geloofwaardig gezien ik bij geen enkel chirokamp waar hopen hout verbrand werden naar de keel gegrepen werd of ik moest vluchten wegens ademhalingsproblemen. :-/

Maar stel dat het wel zo is ... wat met genotsderving?

Mag je zomaar iemand trakteren op een ongevraagde geur in zijn eigen huis??

Franciscus
Berichten: 38587

#18 , 02 mar 2010 17:42

Milieupolitie / brandweer/ Vlaams Gewest heeft meters waarmee ze bepaalde stoffen kunnen meten. Worden dikwijls gebruikt bij branden.

Reclame

toetsenbord
Topic Starter
Berichten: 124

#19 , 02 mar 2010 20:42

Ik was van plan iedere avond wanneer we hinder hadden de politie te bellen.
Intussen komen ze al niet meer. :?

Ze hebben wat beters te doen of dergelijke en de buren konden onbewerkt hout aanwijzen.
Klopt, die mensen zijn namelijk ook niet van gisteren.
Nochtans had één van de agenten direct erkend dat het op je adem pakte en het plastic was toen ze de eerste maal kwamen...

Intussen zitten wij hier al de hele avond te hoesten en te kuchen met supergeïrriteerde keel- en luchtwegen. Onze kelder is niet meer betreedbaar, onze slaapkamers momenteel nog wel maar voor hoelang nog, vorige nacht heb ik geen oog kunnen dichtdoen door de stank en verschrikkelijke irritatie, heb me overslapen en daardoor bijna mijn trein gemist en ben opgestaan met misselijkheid, hoofdpijn en pijn t.h.v. mijn longen...
Daarstraks was het hier achterin de tuin zelfs mistig van de rook! Ik ben niet 100% zeker van wie het was maar wel 99%. Ben bij die mensen gaan aanbellen, nadat het ergste al lang weg was omdat toen pas duidelijk was dat niemand van de ambtenaren ging komen (ik heb dat zelf moeten uitvinden door hun weeral op te bellen). :? Ze beweerden van niets te weten...
En dus niemand die nog wil komen om vaststellingen te doen want allen hebben ze dus iets anders te doen.

Is het zooo moeilijk te begrijpen dat ik dit kots en kots beu ben en dat ik vind dat ik niet in andermans' stank moet gaan zitten???
Om nog maar te zwijgen over de effecten op de gezondheid! :?
Intussen worden we hier verder en verder ingesloten door de rook die steeds dieper en dieper ons huis binnendringt. Nog even en zelfs in het midden van de woonkamer (het verst van alle ramen) heb je geen keuze dan de zooi in te ademen.

Zo in je eigen huis "gepakt" worden als ik het zo plat mag zeggen doet echt iets met een mens... Dit maakt je nu ééns énorm wanhopig en machteloos. En dan zijn ze verbaasd over het hoge aantal suïcide-cijfers.


Als het van mij afhing ging ik bij alle buren aanbellen en doorzocht ik al hun open haarden. Maar nu is het donker en je ziet niet eens wiens schoorsteen brand. Ten tweede sta ik als jong meisje nergens en vermoed ik dat het nog niet eens mag ook. :-/ Als de politie het al niet mag wegens de privacyschending. :? Maar een mens zou op den duur toch zijn eigen onderzoek beginnen doen. En zich afvragen of hij het niet beter kan.

Franciscus
Berichten: 38587

#20 , 03 mar 2010 19:36

U hebt een klacht - er is nl een milieudelict - verbranden van vermoedelijk afval. De stedelijke milieudienst kan daarvan een staal nemen en de samenstelling van de roet nakijken --

De politie die niet komt - u maakt een afspraak met de teamcommissaris of met de korpschef - u vraagt waarom ze niet tussenkomen.

Is dat een groot korps - welke gemeente?

Volgende diensten hebben supervisie: comité P - algemeen inspectie - procureur des konings.
Het niet akteren van een (gerede) klacht is miskenning aangifteplicht - daar wordt in de hiërarchische stuktuur ZEER zwaar aan getild - neem dat van mij aan.

Informeer u hier VOOR u de afspraak maakt
link

http://www.comitep.be/nl
http://www.aigpol.be/nl/index.html
www.politieantwerpen.be
Milieu en Geluid
Horeca-Team (dienst Leefmilieu)
Milieu-Team (dienst Leefmilieu)
Everaertsstraat 105
2060 Antwerpen T: 03- 690.09.50 F: 03- 690.09.90

toetsenbord
Topic Starter
Berichten: 124

#21 , 05 mar 2010 01:02

Het is weer nacht en de allesverstikkende, adembenemende verbrandde geur hangt hier weer...

Al zijn we vanavond bij de buur geweest waarvan we de schoorsteen altijd bruin of zwart zagen dampen wanneer we de geur waarnamen ... de link was bijgevolg snel gemaakt.
Hij zou voor deze avond alvast dan ook stoppen.

Nu, uren later, hangt de verstikkende geur hier dus weer die zo penetrant is en je hele lichaam doet tegenspartelen dat het geen naam meer heeft. Ik en mijn gezinsleden gaan hier werkelijk aan kapot! Dit kan toch niet!

De politie doet smalend. Ik weet niet wie het is, dus ze kunnen niks doen en het is niet voor de strafwetbank want er is geen wet die je buren verbiedt om je te vergassen! :?
Ik wil dat ze geurvaststellingen komen doen voor de burgerlijke rechtbank of dat ze tenminste zo vriendelijk te zijn uit te zoeken wie het kan zijn! Ik heb geen pitslamp zo sterk als de politie om 's nachts te zien uit welke schoorstenen er rook komt!! Maar neen, ik moet blijkbaar het buurtonderzoek eigenhandig doen!

Kan dit? En heeft er in 's hemelsnaam iemand tips voor wat ik nu kan doen?
Dit is echt niet meer uit te houden ... geen vijf minuten hier. Het vooruitzicht dat ik het hier nog uren zal moeten volhouden is allesbehalve ...

bartvdv
Berichten: 1911

#22 , 05 mar 2010 08:54

Klacht neerleggen tegen onbekenden met burgerlijke partijstelling?

toetsenbord
Topic Starter
Berichten: 124

#23 , 05 mar 2010 17:07

Dat gaat blijkbaar niet gezien de daders niet bekend zijn. En de bekende daders konden niet betrapt worden op het stoken van illegale dingen...
Al is het vrij zeker dat ze dat doen. Of de schoorsteen werd in geen jaren geveegd. Dat is ook een mogelijkheid...

Degene die onze nachtrust onmogelijk maakt is ook niet betrapt. Al dacht ik gisteren een dader te hebben gevonden... De politie is er niet langsgeweest en ik wil de hypothese niet testen vanavond door opnieuw in die stank te zitten want dat is werkelijk ondoenbaar.

Maar het probleem is dus dat we niéts in handen hebben:
- politie heeft nooooooit een PV gemaakt van geuroverlast wegens te weinig geuroverlast volgens hen! Agenten "mijn neus is verstopt" of ze hebben zoveel parfum op dat het je niet verbaast dat ze niets anders meer ruiken! :?
De stank is ook minder goed ruikbaar dan dat hij op je adem pakt! Maar zolang wachten ze natuurlijk niet of ze beweren niets te merken.

Maar tof dus! Want we vallen hier bijna dood van de stank. Het is werkelijk onhoudbaar. Ik ben vandaag zelfs niet kunnen gaan werken erdoor en ga er gewoon totaal door onderdoor. Het is een nachtmerrie. Alsof je eigen huis een gevangenis is. In een gevangenis is het beter, dat weet ik zeker! We kunnen van niets meer genieten, de basisbehoeften kunnen we niet meer vervullen: eten (eten = regelmatig lucht happen door de mond wegens verstopte neuzen dankzij dat gestook en dan walgen wegens die vreselijk vettige geur met een vreselijke smaak en een verschrikkelijk nefast op je longen!!) Slapen is gewoon niet te doen omdat je lucht wordt afgesneden en je lichaam daar voortdurend tegen probeert te vechten!!
Het klinkt waarschijnlijk ongeloofwaardig en moeilijk te begrijpen, maar het is niet anders ...

Ondanks heel veel stankoverlastmeldingen komt de politie vaak veel later (2uur bv!!!). Terwijl ik meestal al niet onmiddellijk bel, je weet immers nooit wat de geur zal doen ... In principe hadden ze zoveel PV's kunnen schrijven als de snelheid die ze nodig hebben om één te maken, maar er is er dus zelfs geen enkele! Omdat ze ofwel niets ruiken, en vaak is idd de stank weg als ze komen.
Ik begrijp wel dat ongevallen ed prioritair zijn... maar klaag dan aan dat de ploeg ondermand is hé!
Gisteren zat ik letterlijk quasi te stikken in mijn eigen huis. Ik voelde me verschrikkelijk vergiftigd, had last van quasi ieder orgaan en had het gevoel ieder moment van mijn sus te kunnen gaan.



Is er dan geen enkele wet die één van de volgende (nog steeds niet vastgestelde ondanks het feit dat we 4/5e van de tijd last hebben!!!
:? ) dingen verbiedt???
- vergiftiging van mensen in hun huis (want dat is het!!)
- milieuverontreiniging
- kwalijke geuren in mensen hun huis (en op hun eigendom) verspreiden
- de gezondheid van andere mensen schaden

Of dergelijke?

Volgens de politie kan ze niets meer doen dan ze doet en kan ze er niets aan doen dat ze niet sneller hier zijn??? (En dan zeggen dat ze boos op me waren gezien ik niet was aan het verstikken!! Leuk om te weten dat ik dan twee uur op hun mag wachten!! )

Franciscus
Berichten: 38587

#24 , 05 mar 2010 19:31

U kunt blijven vertellen dat de politie niets doet.
Ik heb u in verschillende antwoorden gezegd HOE u kan handelen en WAAR u terecht kan om intern de zaak op te volgen en WAAR u correcte info kan bekomen.

Doe dat dan - zorg dat u WEET wat u kan en niet kan.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 19 jun 2010 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

snottebel
Berichten: 3

#25 , 16 jun 2010 10:27

Ben een inwoner van Eeklo en heb hier hetzelfde probleem, we zijn ten einde raad en hebben er ook al aan gedacht om naar de vrederechter te stappen.tis geen leven meer

Franciscus
Berichten: 38587

#26 , 19 jun 2010 14:25

zie mijn antwoorden hierboven - gezien strafbare feiten zal de vrederechter vermoedelijk vragen om eerst die piste te bewandelen. Op die wijze heb je trouwens bewijzen.
Trouwens bij brand(lucht) niet vergeten brandweer EERST te verwittigen.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 07 aug 2010 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

toetsenbord
Topic Starter
Berichten: 124

#27 , 20 jul 2010 02:12

Politie is intussen meermaals gekomen... Heeft nooit iets opgeleverd. Ze kwamen vaak uren later omdat er niet eerder ploegen vrijwaren: resultaat: stookgeur was al ernstig verdund of weg en men rook niets of slechts weinig (al dan niet met redenen als verstopte neus, verkouden, te veel parfum op, ...) en kon men zich blijkbaar niet voorstellen dat iemand daar hinder van kon hebben.
Het feit dat mijn huisgenoten niet de moeite deden om thuis en/of wakker te blijven om hun verhaal aan politie te doen hielp niet echt veel. En ook het feit dat de andere buren er veel minder hinder van ondervinden (ongelofelijk maar waar, ons huis lijkt omringd door stokers!) helpt niet echt met mijn zaak! Ze bekijken mij eerder raar, dan mogelijke daders.

Ernstige zoektochten naar de dader zijn er m.i. niet geweest. Akkoord, 's nachts bij ieder huisgezin gaan controleren of er iets verbrandt werd (wordt) is misschien niet je dat, maar ... iedere avond rooklucht inademen is wel plezant zeker?

Er werd aldus nooit enige officiële vaststelling gemaakt ...

Ik vraag me nog steeds af wat ik kan doen en hoe. Kan ik bv. klacht indienen als ik niet weet tegen wie en als er geen officiële vaststelling is gedaan maar ik gewoon zeg dat het stink? Volgens mij niet, want is burgerrecht heb ik me laten vertellen en daar houdt de politie zich niet mee bezig (enkel strafrecht)? Dus wat dan?

De situatie is nu dus:

- 2 buren met allesbranders wonend naast elkaar, enkele huizen verder met schoorstenen op gelijkvloers en onze bouwgrond ligt als enige een stuk hoger, dan ligt er een heel hoge haag en daarachter is veld (wij hebben allicht de meeste last). Beide verleden en reputatie van alles opstoken wat zichtbaar is... Voor één al een pv opgemaakt. Stoken uiteraard wanneer het koud is, overdag.

- Achterbuur met verleden van afval stoken in ton, gewoon buiten en in zijn bbq... Dat laatste heb ik zelf nooit gezien anders had ik de politie gebeld... Deze buur blijkt tevens oude auto's op te spuiten (vermoedelijk 's nachts). Mag dit eigenlijk zomaar in een woonwijk? Ik heb me suf gezocht achter gassen die het huis binnenkwamen en me kortademig maakten en nog andere onmiddellijke klachten gaven, toen de buur 'opgemaakte oldtimers' naar buiten rolde werd me het één en ander duidelijk, we vroegen ons al even af wat die 's nachts altijd presteerde buiten.)

- Daarlangs, en dus tevens achter ons huis, een oud vrouwtje met vaak ook vreemd gekleurde en hevig stinkende rookpluimen uit haar schouw + eenmaal ongelofelijk stinkende verbranding achter haar huis (zeker huisvuil), geen vaststellingen gebeurd zover ik weet. Politie wel op af gestuurd maar ?

- Fabriek in de buurt die met verf en oplosmiddelen werkt (ontlakken metaal) en deze loodst in water (beken) en lucht (schouw). Vooral 's nachts te ruiken.


Nu is het dus hoogzomer, en komt er blijkbaar nog iets bij ...
De laatste vier avonden nachten merkte ik 's nachts een lichte brandgeur wanneer ik het huis wou verluchten (verkillen). Vanavond was die heel duidelijk te merken. Opnieuw is het duidelijk niets legaal dat gestookt wordt als je het mij vraagt, geen hout. De stank was enorm en leek weer onverdund in onze tuin te geraken en ook ons huis binnen te dringen. Ik ben de blok rondgelopen en nergens iets te zien, zelfs geen rookwolk. Het schemerde weliswaar al. Toen ik terug thuis arriveerde was de stank nog vele malen toegenomen en hing de geur zelfs over een groot deel van de straat. De geur was duidelijk allesbehalve gezond. Alle huisbewoners hebben ze vastgesteld. Ik heb de politie gebeld - was al avond dus 101 die een troep zouden sturen van zodra er één vrij was. Ik had aan die persoon gevraagd of de politie langskwam maar ik ben al gewoon dat daar het één en ander niet loopt zoals telefonisch belooft werd. Dat is intussen vier uur geleden. Niemand gezien. Allicht zijn ze hier eens langs gereden en dan teruggekeerd toen ze niets roken!!! De geur is overigens veel lichter aan de voorkant van het huis en nog wat lichter op straat, het komt langs achteren. En om nog andere redenen vind ik dit een weinig geslaagde politie-interventie. :-/
En dan zeggen dat Limburg stoken een aandachtspunt maakte en alle gemeenten wel info geven over hoe verboden illegaal - en afraadzaam foutief stoken wel is ...
Het meest ongelofelijke hieraan is: het is de afgelopen dagen van dattem geweest... De stank blijft hier hangen tot 's ochtends!! Van verluchten is er dus geen sprake en dat met deze temperaturen! Het is hier vandaag +30°C geweest en dan nog durven mensen stoken? Een bbq tegen middernacht op een doordeweekse avond lijkt me onwaarschijnlijk, en van de koude zal het ook niet geweest zijn dat men een vuurtje nodig had. :? Dit is voor mij echt ongelofelijk. Ik dacht echt dat we er met het einde van de winter vanaf waren. Het is gewoon midden zomer nu. De temperaturen zijn nog nooit zo hoog geweest, en toch gaat men eens even stoken. :-? :'( :'(

Overigens heb ik intussen permanente keel- en luchtwegklachten sinds het afgrijselijk intense gestook en de vergassing van de voorbije winter. :? Bij de geringste luchtvervuiling nemen die alleen nog enorm toe.


Wat kan ik hier in godsnaam aan doen??? Ik heb een luchtreinigingstoestel gekocht, maar dat houdt niet alles tegen van zodra het binnenkomt (door gesloten ramen en deuren!) dus er is altijd wat wat je kan bereiken. Daarnaast filtert het niet alles. Het toestel kosten pakken van mensen. Mijn gezondheid is duidelijk beschadigd (weliswaar niet klinisch vaststelbaar vermoed ik :?). Mijn huisgenoten hebben vaak keel- en luchtwegklachten. Hieronder is een jong meisje die mag opgroeien in een continue stank...
Het kan toch niet dat hier niets tegen te doen is? :?
En dan is het nog duidelijk zo kortbij. De rookgeur is zoooo intens dat ik me afvraag of vergiftigd raken door de lucht geen mogelijkheid is?

En waarom is er geen wet die particulieren en fabrieken verplicht filters op hun schoorstenen te zetten ? Vuurtje stoken door particulieren, van welke aard dan ook, zou sowieso verboden moeten zijn.



Snottebel, als je zin hebt om samen actie te ondernemen en een soort drukkingsgroep proberen te worden of weet ik veel wat: graag!!! De het is geen leven meer begrijp ik heel goed ... De onmacht, de radeloosheid, ... het gevoel te vechten tegen een onzichtbare vijand, niemand die je kan helpen, de gezondheidsklachten, de voortdurende kwelling, ... het is onvoorstelbaar voor buitenstaanders denk ik hoezeer dit je leven kan neerhalen. :? En dan zeggen dat de stokers (ik ben bij de buren met een allesbrander binnen geweest) zelfs in de ruimte van het apparaat zelf nauwelijks stank had!!!! Of toch slechts een fractie van wat wij in iedere kamer van het huis en buiten tegenkomen! :?


Hoe zit dat trouwens met het verwittigen van de brandweer? Als ik die voortdurend zou moeten bellen als hier een rooklucht was krijg ik vooral een enorme factuur denk ik. :?
(De rooklucht was vandaag overigens zelfs in de namiddag te ruiken, maar iets minder intens. Echter intens genoeg om te ruiken en om gezondheidsklachten te veroorzaken bij mij. :?)

snottebel
Berichten: 3

#28 , 04 okt 2010 11:22

(sorry net gelezen) Ja ik wil samen actie ondernemen,maar hoe pak je dit aan? Dit is blijkbaar een probleem in geheel ons landje. Het betert er zeker niet op ,met de hoge stookprijs.In Nederland is het zo dat dit gestook niet voorkomt,(van onze noorderburen kunnen we nog veel leren)

Franciscus
Berichten: 38587

#29 , 25 okt 2010 19:12

Lees mijn teksten dat hebt u de wettelijke middelen

snottebel
Berichten: 3

#30 , 23 dec 2010 14:37

Allemaal goed en wel maar tis toch niet onze plicht om er voor te zorgen dat de wetten nageleefd worden. Hier in de buurt is het er niet op verbeterd, een vijftal stinkaards zijn er in de straat bij.

Terug naar “Milieurecht”