Stokende buren

toetsenbord
Topic Starter
Berichten: 124

Re: Stokende buren

#46 , 09 jul 2013 14:51

Zoals steeds was het de hel.
Maar ik woon niet meer thuis momenteel...

De praktijken zijn echter gewoon blijven doorgaan. Thuis hebben ze er nog steeds last van. Ze klagen niet, maar je hoort hun hoesten (vooral mijn moeder hoest zich 's ochtends een ongeluk, ze is al astmapatiënt - ook vroeger herinner ik me dat ze naar de dokter ging vooral nadat er zeer hevig werd gestookt. Maar ze is iemand die dat niet linkte aan de stookhinder, het ontkent en toedekt met de mantel der liefde en vindt dat je "niet moet klagen voor een geurke" en het haar huis is bovendien dus wij (kinderen) er niets over te zeggen hebben...
Ook mijn siblings zijn duidelijk niet de gezondste mensen ter wereld. Schorre stemmen, keelschrapingen, kuchen, snel vermoeid, ...

Een arts vraagt mij meestal niet of ik rook, maar hoelang ik rook ... Op een CT van mijn longen waren heel onderaan ook indicaties voor een chronische lichte aantasting...
Ik ben dus wel verhuisd. Maar de slechte gezondheid neem je levenslang mee.
Om te compenseren wat ik allemaal heb moeten binnenkrijgen en omdat ik toch nog een redelijke levensverwachting wil hebben (kans op longkanker in mijn geval en dat van mijn familie lijkt me enorm groot ... ken zo twee mensen die zelf ook levenslang in de stook hebben gezeten, één heeft keel- de andere longkanker, beide nooit gerookt...), overweeg ik naar het buitenland te verhuizen. Alleen al voor de schone lucht dus. Iets wat in België nergens meer te vinden is.
Ik kan het minste aan luchtvervuiling ook heel slecht verdragen (constant slijmen, heel schuurderig en droog gevoel in mijn keel, stem die constant wegvalt, irritant gevoel in keel, keelpijn, en gekuch en gehoest natuurlijk).
Mijn rode bloedcellen zijn ook te groot, en ik heb er te weinig... Iets wat typisch zou zijn voor longpatiënten? Een echte aanwijsbare longziekte heb ik thans niet op dit moment (best!).

Grof hé ... Stel dat ik op mijn 40e, net als mijn siblings wat ik echt niet hoop :-S - in de kist beland tengevolge van longkanker of bv. hart-en vaatziektes [fijnstof wat vrijkomt door stoken -> zo fijn dat het door de aders gaat en daar blijft hangen, voor inflmmaties zorgt en zo voor artherosclerose en dus grotere kans op tromboses, beroertes, hartaanvallen, ...), en ook al eet ik kerngezond en ben ik allesbehalve obees (heb ik integendeel ondergewicht) en hebben we thuis altijd vers, met heel veel groenten en fruit en biologisch gegeten... Die rotzooi die je hebt binnengekregen door te ademen krijg je nooit uit je lijf hé. :-S] of iets dergelijks, kan er dan nog iets gedaan worden? ... Kan het nog verhaald worden op de buren, waarvan het overduidelijk en geweten is dat zij beroepsstokers zijn? (Je hoeft nog maar langs hun huis te rijden en zelfs al moest je neus potdicht zitten, je voelt het direct in je keel, proeft het in je mond, ziet dat het rioolputje voor hun deur pokkezwart ziet van het roet dat ze erin gesmeten hebben en hun schoorsteen half afgebrand is en ook pokkezwart ziet van het roet).

En de buurman achter ons heeft het altijd gedaan op zijn barbeque... z'n afval opgestookt.
De vrouw daar achter (vrouwtje van 80, net als de andere beroepsstokers) heeft het steeds gedaan in zo'n tuinkachteltje. :-/)... Gevraagd wat dat te betekenen had kregen we het volgende antwoord: "ik ben pas geopereerd aan mijne knie... ik geraak nie vanvoor aan de straat ...op mijne leeftijd oi oioioiooi, ik geraak nie meer van voor (hijg hijg hijg onder haar overgewicht) om et vuil daar te brengen ...
Werkelijkheid: waar ze aan het stoken was was heel achteraan in haar tuin, een vijftig meter verder dus dan de voorkant van haar huis op een paar meter ... en ik was net geopereerd aan mijn buik... En wij zullen die schone leeftijd nooit bereiken. :-S

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
toetsenbord
Topic Starter
Berichten: 124

#47 , 06 aug 2013 14:38

Momenteel ben ik zeer tijdelijk terug hier ...
Iedere nacht blijkt er te worden gestookt. Ook nu met deze temperaturen. Toen het 36°C was, was het niet anders. Het gebeurde toen 's nachts. Dat was een hel. Rampen openzetten om 's nachts nte kunnen ademen en de temperaturen draaglijk te maken kon niet. Je kreeg de stookwalm volop binnen. Daar het 's nachts windstil is, bleek die tot diep in de ochtend - zo lang bleef ik dus wakker :s - te blijven hangen voor de ramen. Ik zeer fel pijn aan mijn klieren in de hals, in de keel en uitgedroogde slijmvliezen in de neus, naast piekende ogen.
Het komt uit één bepaalde hoek met twee verdachte buren. Beide met een verleden van illegaal stoken in de tuin...

Vandaag heeft één van die buren, het dichtste bij ons, ook gewoon op z'n gemakje weer z'n ding gedaan. Ik keek in de tuin: één en al damp... Politie gebeld, meneer op heterdaad betraft. Hij was maar een papierke aan het stoken... Ze blijken altijd een papiertje te stoken. De rook ruikt wel verschrikkelijk giftig en is duidelijk een damp die enkel uit afval kan voortkomen...
De milieudienst die het dossier vroeger al hebben bekeken en er actie in hebben ondernomen (zoals bv een buurt-doorzoekactie op illegaal stoken) heb ik ook weer op de hoogte gebracht. Ze vertelden me wat ik al vreesde: één van de gezinnen uit die hoek heeft haar huis te koop staan (had ik ook al opgemerkt en ik had de link ook al opgemerkt). Het is een oud vrouwtje. Achter haar huis heeft ze een heel magazijn. Zeer grote kans dat die systematisch haar nest begint op te stoken ook dus.


Intussen zijn hier als vanouds de gezondheidsklachten van ons gezin:
- zeer vermoeid
- astma
- luchtwegproblemen
- (droge) hoest
- oogirritatie
- zwak immuunsysteem/ snel ziek
- gezwollen klieren in de hals


Inmiddels zijn de enige bewijzen, naast duizenden mails van mij en enkel van medegezinsleden naar de bevoegde diensten (politie & milieudienst), één PV tegen één van de buren die regelmatig afval opstookt (ook plastic) en in de winter àltijd stookt (allicht alles) waar we in de winter continu last van hebben (overdag komt de rook binnen en ook 's nachts blijft hij hangen), één pv/vaststelling tegen de vrouw die haar huis verkoopt met haar magazijn, en verschillende pv's tegen de buur hier direct tegen. Die mens spuit overigens ook auto's etc.

Iemand tips wat hiermee gedaan kan worden/ of hier actie kan ondernomen worden en hoe?

Ik moet er geen tekening bij maken. We waren jong, gezond, fit en vol energie toen we hier kwamen wonen met ons gezin (een moeder met drie kinderen... moeder die graag alles toedekt met de mantel der liefde). Intussen is daar geen sprake meer van. Ook en zeker niet bij "ons", de kinderen.
Dat we ons pensioen allicht niet gaan halen hoeft geen betoog, na wat we hier al allemaal in hebben moeten ademen - in de winter was er nooooit verse lucht dus die niet piekte of irriteerde, in de zomer nu dus ook niet meer gezien er "1x/daags of 's nachts wordt gestookt ofwel soms met pieken - ... Ik schat dat we rond ons 40e à 50e allemaal dood en begraven zijn. Longkanker zal allicht zijn werk doen. Dat kan moeilijk anders. We wonen overigens in een buurt die sowieso al een verhoogd risico biedt op dat vlak. Dat is ook de uitleg die de buren er telkens aan geven "kijk eens naar wat uit die schoorstenen komt hier iets verder".
De waarheid is echter dat die schoorstenen constant gemonitord worden en stilgelegd van zodra een bepaalde waarde de norm overschrijdt, deze rook over de huizen trekt en niet rechtstreeks ons raam binnenkomt... Ik ben in elk geval nog nooit op mijn adem gepakt door die rook. Bij de rook van de buren is het een ander verhaal...

Wat zouden jullie doen?

Franciscus
Berichten: 38590

#48 , 06 aug 2013 15:00

Brandweer en milieudienst kunnen toch metingen doen.... die hebben de nodige apparatuur.

Reclame

Pieterjan1984
Berichten: 130

#49 , 05 okt 2013 01:02

En hoe gaat het nog verder?

Ik vind dit een ongelooflijk verhaal. Mijn overbuurman komt nu soms klagen omdat ik 's nachts puur winddroog gekliefd hout 's nachts verbrand in een reglementaire houtstoof met een rookgaskanaal op 6m hoogte en zo'n 20m van zijn huis vandaan, en hij hier geuroverlast van heeft. Compleet belachelijk maar goed, lastige buur. Als jij dit al niet verboden krijgt lijkt mij de kans dat hij mij kan aanklagen voor geuroverlast helemaal miniem...

Bas26
Berichten: 15

#50 , 05 okt 2013 15:44

En hoe gaat het nog verder?

Ik vind dit een ongelooflijk verhaal. Mijn overbuurman komt nu soms klagen omdat ik 's nachts puur winddroog gekliefd hout 's nachts verbrand in een reglementaire houtstoof met een rookgaskanaal op 6m hoogte en zo'n 20m van zijn huis vandaan, en hij hier geuroverlast van heeft. Compleet belachelijk maar goed, lastige buur. Als jij dit al niet verboden krijgt lijkt mij de kans dat hij mij kan aanklagen voor geuroverlast helemaal miniem...
Gij vind het misschien een lastige buur.Mijn overbuur stookt ook alleen maar hout en 80% zit de wind zo
dat het mijn richting uitwaait.Ik kan tussen de 6 en 8 maand per jaar ook geen raam meer open zetten.
Als ik in mijn garage aan het sleutelen ben moet ik dikwijls vroegtijdig stoppen en het huis invluchten.
De andere buren hebben er ook last van maar durven niets te zeggen.Ik ben de lastige buur omdat ik regelmatig ben gaan reklameren.
De stokende buur heeft nergens last van want het waait van zijn huis weg.Als het van mij afhing was mijn huis al lang verkocht daardoor maar ik ben niet alleen.De stoker ziet er mss geen kwaad in maar het blijft hinderlijk voor de omwonende.
Een maat van mij heeft ook gebouwd langs een stoker.Deze moet zijn ventilatie systeem zelfs afzetten daardoor.

Vandebos
Berichten: 16087

#51 , 05 okt 2013 16:10

Het aantal reglementair geplaatste houtkachels waar de rookafvoer niet in orde is, is even groot als aantal waar dat wel is... Naar aanleiding van een schouwbrand in een pand in mijn wijk werden alle gekende en gerapporteerde woningenin mijn wijk dit voorjaar door de brandweer nagekeken (vier schouwbranden op twee weken was blijkbaar wat teveel van het goede voor de burgerlijke aansprakelijkheid en de nachtrust van de burgervader...)

Van de 12 kachels werden er drie compleet afgekeurd (co vorming in woning) en dienden er vijf hun schouw op de correcte hoogte te brengen. Tot op heden is de luchtkwaliteit in de buurt merkelijk verbeterd...

Pieterjan1984
Berichten: 130

#52 , 08 okt 2013 00:23

Enkel als je nat of halfdroog hout stookt in een slecht afgestelde kachel heb je last, want dan komt de oven niet op temperatuur en loopt de verbranding niet compleet. 'rook' bestaat ook vooral uit waterdamp. Het eerste jaar was mijn hout nog niet droog genoeg, ik merk een gigantisch verschil dit jaar nu het een stuk droger is. Ik heb ook geen 'gewone' kachel, het is een CV systeem in mijn garage met buffertank en twee verbrandingskamers, met naverbranding.

Ik kan mij best inbeelden dat een slecht afgestelde kachel met suboptimaal hout een slechte verbranding, en dus stinkende rook geeft. Ik denk dat het probleem vooral komt door mensen die de term 'allesbrander' te ruim nemen en er vuiligheid ingooien, wat ook schoorsteenbrand kan veroorzaken. Als je ze hierop kan betrappen moet er toch iets mogelijk zijn...

Vandebos
Berichten: 16087

#53 , 08 okt 2013 01:26

Keep on dreaming, mijn buurvrouw heeft een houtkachel, op een dag wordt ze naar de gemeente geroepen omdat er klachten zijn over hetgeen ze in de kachel verbrandt... Enig probleem is dat de houtkachel al 8 maand niet gebrand heeft. (Kan ik als buur bevestigen.) politie stelt zelfs pv tegen haar op. Een paar weken later 'betrappen' we de echte overtreder terwijl deze zijn huisafval aan het opstoken is en slaag ik er wonder boven wonder in de sterke arm der wet hier te krijgen voor alles verbrand is.

Nu laat ik jou drie keer raden wat de rest van het verhaal is... Anders plaats ik het morgen op een sneller typplatform dan een ipad...


Vandebos
Berichten: 16087

#55 , 08 okt 2013 19:18

Kort samengevat:

Politie stapt af bij overtreder en komt drie kwartier later melden dat ze met de man "afgesproken" hebben dat hij het nooit meer zal doen...

Buurvrouw krijgt na drie weken een overschrijvingsformulier voor een GAS-boete in de bus...

Pas na een minder vriendelijk gesprek met een aantal ambtenaren en een ultimatum door een groep buurtbewoners waarin tevens de politieke kleur van de echte overtreder en die van de burgervader, de diverse voorgaande meldingen door andere buurtbewoners (waar ik eerst geen weet van had) en het laten vallen van elke boete met daar tegenover de aanpak van de buurvrouw op basis van vermoedens, heeft men de GAS boete laten vallen.
De aanwezigheid van een regionale reporter van een gekend dagblad die de ambtenaar in kwestie telkens vriendelijk vroeg hun naam te spellen heeft hier wellicht wat toe bijgedragen..

Franciscus
Berichten: 38590

#56 , 08 okt 2013 19:39

Ja, naam laten spellen is inderdaad een goede tactiek. 8_)
In het vervolg ook niet vergeten BW ter plaatse laten komen. :mrgreen:

minoke
Berichten: 4

#57 , 08 mei 2014 15:22

hallo toetsenbord,

Mss moet je een bemiddelaar is laten komen die burenruzies en dergelijke oplost wie weet is dat het alternatief want zoals je zegt kan je moeilijk telkens were de politie opbellen

groetjes minoke

willyboy
Berichten: 897

#58 , 17 apr 2015 16:55

Overburen hadden afval .Plastiek van zandzakken waarmede ze hun klinkers terug van zand voorzien hadden na hogedrukreiniging .In volle glorie het vuur eraan .Heb vanop straat geroepen ....stop er aub mee .De overburen riepen terug ....bemoei je me uw eigen zaken .Mail gedaan naar politie om voorval uit te leggen .Vandaag ..ring bel ..politie aan de deur (wijkagent) Ik vroeg ...ben bij de geur verspreider geweest .NEEN was het antwoord .Wijkagent ...als meneer nog zulke situatie heeft ...bel dan nummer 101.Deze sturen een ploeg ter plaatse .
De wijkagent zijn vrouw zit in de plaatselijke politiek .Deze moet natuurlijk stemmen halen .
In mijn landelijk gebied is iedere dag wel iemand aan het vuurtje stoken .Om gek van te worden .

Dirk_W
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#59 , 27 sep 2016 01:30

Heb ik het goed begrepen? In geval van last van stokende buren dienen de volgende stappen genomen te worden:
- Kijken of er nog buren zijn die daar last van hebben
- Samen met de andere buren proberen te identificeren wie precies de oorzaak is van de vuile lucht
- Eventueel gebruik van warmtebeeldcamera gebruiken (toestel huren?) om de warme schouw te vinden. Of kan de brandweer daarbij helpen?
- Gesprek aangaan met de buur? of Brief in de brievenbus? om hem te informeren over de vervuiling en hoe dat dit ervaren wordt in de straat.
- Vragen of hij zijn verwarmingsketel kan laten afstellen en vragen of hij droog hout kan gebruiken om de rook hinder te verminderen.
Informeren dat men niet alles in een alles-brander mag steken.
- De buur enkele maanden de tijd geven om zijn aanpassingen te doen.
- Indien de buur geen tegemoetkoming doet, dan vragen om een bemiddelaar.
- Indien een bemiddelaar niet helpt, dan de wijk agent hierover informeren.
- Wijk agent informeren over artikel 88 van het veldwetboek dat beschrijft dat het verspreiden van rook over een erf van een buur niet toegelaten is.
Eventueel ook kijken bij een pro-deo advokaat wat de wettelijke richtlijnen zijn mbt de schouwhoogte. (kan stedenbouw hierover iets zeggen?)
Eventueel ook kijken naar wettelijke richtlijnen over de verwarmingsketel. Agent zou dat toch mogen vragen denk ik (?)
Eventueel kijken wat de lokale dienst leef milieu hierover kan zeggen.
Eventueel ook eens kijken naar wat Vlarem hierover zegt.
- Indien de buur geen tegemoetkoming doet, dan een fijnstof meter kopen en dagelijkse metingen doen in de buurt. (#fijnstof en windrichting)
Eventueel foto's van de rookpluim, foto's van de fijnstof meter en filmpjes toevoegen.
Indien irritaties van keel en luchtwegen dan ook de nodige vaststellingen laten doen door een dokter.
- Bij een regelmatige schending de politie(?) of brandweer(?) of Vlaams Gewest(?) opbellen en de fijnstof meting laten bevestigen.
- Indien er geen gevolg wordt gegeven dan toch vragen aan de politie of er geen PV kan worden opgemaakt of GAS boete kan worden uitgedeeld.
- Indien verschillende PV's geen resultaat bieden dan een pro-deo advokaat contacteren(?)
Daarna een vrederechter contacteren(?)
- Indien de politie geen gevolg geeft aan de klacht dan afspraak maken met de team commissaris of met de korpschef.
Indien nog steeds geen gevolg dan naar Comite P (?)
- Indien er geen legale oplossingen zijn dan zoeken naar een lokale politicus die wel de nodige druk kan uitoefenen om GAS-boetes te laten schrijven.
- Indien geen vooruitgang dan de pers informeren

Is dit de volgorde die een goede huisvader, en redelijke buur, met gezond verstand zou moeten volgen indien hij wil dat de gezondheid van zijn kinderen niet geschaad wordt?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#60 , 27 sep 2016 09:23

Nogal veel vraagtekens

Terug naar “Milieurecht”