Geluidsoverlast pomp landbouwer 's nachts

J.R.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Geluidsoverlast pomp landbouwer 's nachts

#1 , 08 sep 2023 10:04

Hallo,

ik ben met mijn gezin 2 jaar geleden verhuisd naar de boerenbuiten voor de rust.

Achter ons perceel bevindt zich een hele grote fruitplantage.

Al vrij snel hadden we door dat de eigenaar van deze fruitplantage 's nachts een pomp laat draaien om de fruitbomen van een waterdruppelsysteem te voorzien.
Deze pomp staat bij droog weer dag en nacht op.
Vorig jaar, tijdens het zeer droge 2022, zelfs maanden aan een stuk onafgebroken.
De motor die de pomp doet draaien, maakt een laag diep bassend geluid dat continue trillingen veroorzaakt. Ramen dichtdoen brengt geen zoden aan de dijk, aangezien dit zeer specifieke trillingen zijn. Je kan het vergelijken met een auto die bij de buren de hele nacht staat de draaien, maar dan maanden aan een stuk.

De regelgeving zegt dat een landbouwer 's nachts van maart tot november geluid mag maken, op voorwaarde dat dit absoluut noodzakelijk is.
Ik merk dat veel landbouwers bij ons in de buurt, dit principe niet gebruiken, dus je kan je de vraag stellen hoe noodzakelijk dit effectief is.

Wat kan ik hier juridisch tegen inbrengen?

Alvast bedankt.

LeenW
Berichten: 12860

#2 , 08 sep 2023 10:12

Fruitbomen hebben water nodig, die pomp zal dus niet bedoeld zijn om u op stang te jagen maar om de economische activiteit van het landbouwbedrijf uit te voeren. Zoals u zelf aangeeft, heeft de landbouwer dit recht. Andere landbouwers gebruiken mogelijk een ander systeem, maar het is niet aan u om de billijkheid hiervan in vraag te stellen.

Als men naast een kerktoren, luchthaven, landbouwbedrijf, ... gaat wonen, moet men rekening houden met een zekere geluidsoverlast.

J.R.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 sep 2023 12:20

Is een landbouwer dan niet verplicht om er alles aan te doen om de geluidshinder 's nachts tot een minimum te beperken voor de omwonenden?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5423

#4 , 08 sep 2023 13:02

Ga al eerst eens vriendelijk praten. Misschien wil hij wel iets doen: andere pomp, pomp verplaatsen, silent blocks, …

bullgod
Berichten: 308
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 sep 2023 13:36

Hallo,

ik ben met mijn gezin 2 jaar geleden verhuisd naar de boerenbuiten voor de rust.

Achter ons perceel bevindt zich een hele grote fruitplantage.

Al vrij snel hadden we door dat de eigenaar van deze fruitplantage 's nachts een pomp laat draaien om de fruitbomen van een waterdruppelsysteem te voorzien.
Deze pomp staat bij droog weer dag en nacht op.
Vorig jaar, tijdens het zeer droge 2022, zelfs maanden aan een stuk onafgebroken.
De motor die de pomp doet draaien, maakt een laag diep bassend geluid dat continue trillingen veroorzaakt. Ramen dichtdoen brengt geen zoden aan de dijk, aangezien dit zeer specifieke trillingen zijn. Je kan het vergelijken met een auto die bij de buren de hele nacht staat de draaien, maar dan maanden aan een stuk.

De regelgeving zegt dat een landbouwer 's nachts van maart tot november geluid mag maken, op voorwaarde dat dit absoluut noodzakelijk is.
Ik merk dat veel landbouwers bij ons in de buurt, dit principe niet gebruiken, dus je kan je de vraag stellen hoe noodzakelijk dit effectief is.

Wat kan ik hier juridisch tegen inbrengen?

Alvast bedankt.
ligt de plantage in agrarisch gebied?
ligt uw eigendom in agrarisch gebied? of in woonzone met landelijk karakter?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

J.R.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 sep 2023 13:58

Ik ben uiteraard al gaan praten met de man.
De plantage ligt in een agrarisch gebied dat grenst aan een woonzone.

bullgod
Berichten: 308
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 sep 2023 14:04

ik bedoel op het gewestplan.
dus plantage in agrarisch gebied?
uw eigendom in woonzone? of woonzone met landelijk karakter?

het is niet omdat het een veld is, dat het in agrarisch gebied ligt.
omgekeerd, het is niet omdat er een paar huizen bij elkaar staan, dat het woonzone is.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

LeenW
Berichten: 12860

#8 , 08 sep 2023 14:08

Probeer er inderdaad onderling uit te komen, eventueel dat u iets betaalt om het geluid te minderen.

Zoals hierboven gezegd is het wettelijk toegestaan dat de landbouwer 's nachts lawaai maakt dat noodzakelijk is voor zijn bedrijf, waardoor de politie niet kan tussenkomen. De enige optie die er dan nog is, is de vrederechter, maar dat kost A) best wat tijd en B) kosten voor expert die u mag gaan voorschieten.

bullgod
Berichten: 308
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 sep 2023 14:20

heeft iemand een link naar de regelgeving die zegt dat een landbouwer 's nachts lawaai mag maken?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

bosprocureur
Berichten: 6860

#10 , 08 sep 2023 15:28

heeft iemand een link naar de regelgeving die zegt dat een landbouwer 's nachts lawaai mag maken?
Of voor het tegendeel?
En nu even ernstig, zo'n pompen maken wel geluid, maar eerder eentonig dan hinderlijk geluid... , en ja, in een landbouwgebied moet je landbouw ook gewoon mee incalculeren voor je er gaat wonen...


Franciscus
Berichten: 38616

#12 , 08 sep 2023 16:53

Als u ernaast zou staan en u praat hoort men dat op uw terrein vb aan de achterzijde - zijkant - voorkant van de woning?
Een pratend iemand is al dBA 50
Is die pomp vergund... nogal wat pompen van landbouwers zijn illegaal geplaatst.
35 dBA is quasi fluisteren

bullgod
Berichten: 308
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 sep 2023 19:48

dank voor de link.

hierin vind ik niet de info die in #1 en #8 staat.
in de link staat niet dat in agrarisch gebied meer geluid gemaakt mag worden dan in woongebied, ook niet in de zomerperiode?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 sep 2023 20:39

heeft iemand een link naar de regelgeving die zegt dat een landbouwer 's nachts lawaai mag maken?
In lokale politiereglementen staat er soms dat een landbouwer 's nachts lawaai mag maken van begin voorjaar tot einde najaar.

Om maar een voorbeeld te geven: (eerste link via google: landbouwers nachtlawaai)

https://www.politie.be/5419/vragen/in-j ... hts-werken

Terug naar “Milieurecht”