Natuurlijke vijver/veedrinkpoel agrarisch gebied

LizanneBm
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Natuurlijke vijver/veedrinkpoel agrarisch gebied

#1 , 01 sep 2023 10:51

Hallo,


Ik lees verschillende dingen over het aanleggen van een natuurlijke vijver in agrarisch gebied. In de meeste gevallen lees ik dat er voor een poel van max 100m2 geen vergunning nodig is. Bij rlva bijvoorbeeld lees ik dan weer "Voor het graven van een nieuwe veedrinkpoel moet een omgevingsvergunning aangevraagd
worden via het omgevingsloket".

Iemand die hier meer over weet?

Als een vergunning effectief niet nodig is, hoe diep mag de vijver dan zijn?

Het lijkt me vreemd dat voor de minste reliëfwijziging (zoals grind leggen) tegenwoordig een vergunning nodig is, maar het uitgraven van behoorlijk wat vierkante meters dan wel oké is? Ik heb dit in eerste instantie aan landbouw en visserij zelf gevraagd, zij zeggen ook dat dit onder het vrijstellingsbesluit valt.

Gezien ik hier toch wat onzeker over ben hoop ik hier mensen te vinden met ervaringen of de nodige kennis.

Alvast heel erg bedankt!

lukasi
Berichten: 1156

#2 , 01 sep 2023 11:19

Er is een wezenlijk verschil tussen een natuurlijke vijver en een vee drinkpoel.
Natuurlijke vijver kan natuurlijk ook geconstrueerd worden maar daarbij wordt er gestreefd naar een biologisch evenwicht in het water , biodiversiteit staat voorop.
er zijn nog wat specifieke parameters maar dat zou ons te ver leiden.
Vee drinkplaats is dus kunstmatig en dient om vee te drenken. Er wordt dus ook permanent water voorzien. Biologisch evenwicht is ver te zoeken want de verontreiniging van veestapel is dermate dat er nagenoeg geen kans is op biodiversiteit. Integendeel men krijgt meestal een monotone aanplant van oa planten die zeer stikstofminnend zijn ( algen, netels ... )

Diepte is mee bepalend voor het bepalen of er vergunning moet of niet ( zowel voor natuurlijke vijver als drinkplaats)
In agrarisch kwetsbaar gebied zit er meestal een totaal verbod op reliëfwijziging En voor een vijver en of drinkplaats moet je dus uitgraven, kan dus niet.
In agrarisch gebied wordt dit beperkt door de diepte van cc50 cm in plus of min. Voor een drinkplaats is meestal 20 tot 30 cm voldoende. Voor een natuurlijke vijver NIET
Voor een natuurlijke vijver situeert de diepte zich van -20 tot -120 ... dus sowieso vergunningsplichtig omdat je een reliefwijziging doorvoert.

Conclusie natuurlijke vijver steeds vergunningsplichtig door de diepte in agrarisch gebied

LizanneBm
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 sep 2023 13:51

Er is een wezenlijk verschil tussen een natuurlijke vijver en een vee drinkpoel.
Natuurlijke vijver kan natuurlijk ook geconstrueerd worden maar daarbij wordt er gestreefd naar een biologisch evenwicht in het water , biodiversiteit staat voorop.
er zijn nog wat specifieke parameters maar dat zou ons te ver leiden.
Vee drinkplaats is dus kunstmatig en dient om vee te drenken. Er wordt dus ook permanent water voorzien. Biologisch evenwicht is ver te zoeken want de verontreiniging van veestapel is dermate dat er nagenoeg geen kans is op biodiversiteit. Integendeel men krijgt meestal een monotone aanplant van oa planten die zeer stikstofminnend zijn ( algen, netels ... )

Diepte is mee bepalend voor het bepalen of er vergunning moet of niet ( zowel voor natuurlijke vijver als drinkplaats)
In agrarisch kwetsbaar gebied zit er meestal een totaal verbod op reliëfwijziging En voor een vijver en of drinkplaats moet je dus uitgraven, kan dus niet.
In agrarisch gebied wordt dit beperkt door de diepte van cc50 cm in plus of min. Voor een drinkplaats is meestal 20 tot 30 cm voldoende. Voor een natuurlijke vijver NIET
Voor een natuurlijke vijver situeert de diepte zich van -20 tot -120 ... dus sowieso vergunningsplichtig omdat je een reliefwijziging doorvoert.

Conclusie natuurlijke vijver steeds vergunningsplichtig door de diepte in agrarisch gebied

Bedankt voor uw antwoord!

Dat klinkt wel veel logischer. Toch raar dat departement landbouw en visserij me dan iets helemaal anders vertelt. Ik citeer even hun bericht:

"Ook de aanleg van een poel valt onder het vrijstellingsbesluit (art 6.3) Een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is niet nodig voor het louter door uitgraving aanleggen van een veedrinkpoel met een maximale oppervlakte van 100 vierkante meter."

Vind het vooral zo vreemd dat ze altijd over de oppervlakte spreken en eigenlijk over de diepte niks vertellen. Het gaat trouwens over agrarisch gebied, geen kwetsbaar gebied. Toevallig ervaring mee of zo'n vergunning makkelijk wordt verkregen?

Reclame

lukasi
Berichten: 1156

#4 , 01 sep 2023 17:52

agrarisch is een heilig stokpaardje
je zal met een gedegen ondersteunend dossier moeten afkomen voor een natuurlijke vijver.... denk dat je rapper vergunning ga krijgen voor een amfibiepoel dan voor een drenkplaats

Jo23
Berichten: 386
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 sep 2023 19:07

Voor aanleg en onderhoud van een amfibiepoel kan je subsidie aanvragen bij het agentschap natuur en bos (zie brochure pagina 4).

Voor de aanleg van een poel is in de meeste gevallen een stedenbouwkundige vergunning vereist. In het
jaar van uitvoer dient men deze in bezit te hebben.
Subsidie aanleg poel (forfaitair):
-tussen de 50m² en 100m²: € 1000/poel
-tussen de 100m² en 200m²: € 1500/poel

https://www.natuurenbos.be/sites/defaul ... lannen.pdf

mava105
Berichten: 22301
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 01 sep 2023 20:03

Is een agrarisch gebied niet enkel voor landbouwgewassen, en niet voor weiland? Wat doet die drinkpoel daar dan?

LizanneBm
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 sep 2023 09:21

Voor aanleg en onderhoud van een amfibiepoel kan je subsidie aanvragen bij het agentschap natuur en bos (zie brochure pagina 4).

Voor de aanleg van een poel is in de meeste gevallen een stedenbouwkundige vergunning vereist. In het
jaar van uitvoer dient men deze in bezit te hebben.
Subsidie aanleg poel (forfaitair):
-tussen de 50m² en 100m²: € 1000/poel
-tussen de 100m² en 200m²: € 1500/poel

https://www.natuurenbos.be/sites/defaul ... lannen.pdf
Bedankt voor uw bericht!
Spreken ze inderdaad toch weer over een vergunning, die uiteindelijk alleen maar verleend kan worden door de gemeente neem ik aan en niet door natuur en bos? Probleem is dat op een ander kadaster een constructie staat die niet vergund is. Deze is al een tijdje verjaard dus in principe geen probleem, maar wel een probleem als er een vergunning aangevraagd moet worden. Dan gaat volgens mij het onvergunde eerst afgebroken moeten worden. De vorige eigenaren zijn hier wel mee naar een advocaat gegaan (omdat ze toen moeilijk deden over iets anders) en daar was de conclusie dat de gemeente geen vergunning mag weigeren omwille van die constructie. Maargoed, blijft volgens mij altijd een lastige zaak en uiteindelijk heeft de gemeente altijd het laatste woord denk ik. Heb ook geen zin om daar een heel 'ding' van te maken zeg maar, dus wil 'binnen de lijntjes kleuren' en alles via het vrijstellingenbesluit doen. Als een poel daar niet in past, ga ik deze maar laten denk ik om gedoe te voorkomen.

LizanneBm
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 sep 2023 09:27

Is een agrarisch gebied niet enkel voor landbouwgewassen, en niet voor weiland? Wat doet die drinkpoel daar dan?
Beetje een lastig onderwerp waar ik mij de afgelopen twee jaren enorm in verdiept heb. Een paardenfokker hoort bijvoorbeeld volgens landbouw en visserij wel op agrarisch gebied en een paardenhouderij dan weer niet. Maar paarden mogen er dan wel weer gehouden worden zolang ik hier maar geen grote constructies op wil zetten waardoor er een vergunningsaanvraag ingediend moet worden. (Dus open stal van max. 40m2, open omheining,...) En zover ik dus altijd dacht gezien landbouw en visserij me dit zelf vertelde, ook een poel. Hier hoor ik dan weer veel verschillende dingen over dus vandaar de vraag.

bullgod
Berichten: 328
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 sep 2023 14:45

agrarisch = landbouw.
dus niet alleen akkerbouw, maar ook veehouderij, tuinbouw, fruitkwekerij,...
paarden kweken (laten geboren worden) valt onder landbouw.
paardjerijden (manege) is recreatie.
als een veedrinkpoel in agrarisch gebied niet zou mogen, waar dan wel?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

LizanneBm
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 sep 2023 15:22

agrarisch = landbouw.
dus niet alleen akkerbouw, maar ook veehouderij, tuinbouw, fruitkwekerij,...
paarden kweken (laten geboren worden) valt onder landbouw.
paardjerijden (manege) is recreatie.
als een veedrinkpoel in agrarisch gebied niet zou mogen, waar dan wel?
Exact, maar die "waar dan wel" heb ik me al zo dikwijls afgevraagd dat ik dat een beetje opgegeven heb.
Ik vang getraumatiseerde paarden op die bijv. een verkeersongeval hebben meegemaakt of fout opgeleerd zijn. Ik train deze paarden waarna ze na een x aantal tijd weer bij de eigenaar belanden. De ene gemeente ziet dit als volwaardig agrarische activiteit, de ander dan weer totaal niet, in onze gemeente dat laatste. Maar goed, moet de paarden wel ergens kwijt kunnen maar heb dus totaal geen rechten op agrarisch gebied. Enorm lastige situatie gezien bijna alles met een beetje grond op landbouwgebied ligt. Ik heb mij er bij neergelegd en wil nu gewoon binnen de lijntjes kleuren (alles onder het vrijstellingenbesluit) om gedoe te voorkomen. Ik wil een rustig plekje creëren voor deze paarden waar ze rustig kunnen 'helen'. Een poel leek me hiervoor fantastisch, afhankelijk of het dus kan/mag zonder vergunning.

bullgod
Berichten: 328
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 sep 2023 15:55

een poel is in elk geval fantastisch voor leverbot.

uw activiteit lijkt mij geen landbouw.
als niet landbouwer hebt u in landbouwgebied misschien weinig rechten, maar u heeft er ook niks te zoeken.

strikt genomen zijn recreatieve paarden in landbouwgebied zonevreemd.
maar de verpaarding van landbouwgebied is ondertussen here to stay.
net zoals de vertuining.

m.i zijn die poelen romantische en klimatologische archeologie. tegenwoordig zijn er regelmatig lange hete droge periodes. zo'n kletske water is binnen de kortste keren opgedroogd.

en als het toch even duurt voor het opgedroogd is, zullen er een paar honderd canadese ganzen en/of nijlganzen op afkomen, die en passant ook het gras in uw paardenparadijs wel eventjes zullen scheren. nadien kunnen de paarden dan verder helen in een laag welriekende ganzenstront.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

LizanneBm
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 sep 2023 11:23

een poel is in elk geval fantastisch voor leverbot.

uw activiteit lijkt mij geen landbouw.
als niet landbouwer hebt u in landbouwgebied misschien weinig rechten, maar u heeft er ook niks te zoeken.

strikt genomen zijn recreatieve paarden in landbouwgebied zonevreemd.
maar de verpaarding van landbouwgebied is ondertussen here to stay.
net zoals de vertuining.

m.i zijn die poelen romantische en klimatologische archeologie. tegenwoordig zijn er regelmatig lange hete droge periodes. zo'n kletske water is binnen de kortste keren opgedroogd.

en als het toch even duurt voor het opgedroogd is, zullen er een paar honderd canadese ganzen en/of nijlganzen op afkomen, die en passant ook het gras in uw paardenparadijs wel eventjes zullen scheren. nadien kunnen de paarden dan verder helen in een laag welriekende ganzenstront.

Los van dat de informatie die u hier deelt weinig met mijn vraag te maken heeft, is "u heeft er niets te zoeken" wel een erg grove uitspraak. Daarbij ook niet correct. Lijkt me handiger hier eerst even in te verdiepen vooraleer er zomaar foute informatie gestrooid wordt.

Ik citeer even: "Ook de Raad voor Vergunningsbetwistingen erkent het fokken en kweken van paarden als een zuiver agrarische activiteit. Bovendien is volgens de Raad voor Vergunningsbetwistingen ook een volwaardige en professionele paardenhouderij in beginsel verenigbaar met de agrarische bestemming, zelfs wanneer dit gepaard gaat met een beperkte privé-paardenhouderij. Het bedrijf moet in hoofdzaak gericht zijn op het houden van paarden van derden, en eventueel bijkomend op het africhten, opleiden en/of verhandelen ervan".

"Volgens de rechtspraak van de Raad voor Vergunningsbetwistingen is het niet de aangevraagde infrastructuur die bepaalt of een paardenbedrijf in agrarisch, dan wel recreatiegebied thuishoort. Daarentegen is het hoofdzakelijke doel van het bedrijf en het publiek dan wel privaat karakter ervan belangrijk. Bedrijven die in eerste instantie gericht zijn op het opleren van ruiters, eerder dan op het trainen van paarden, horen niet thuis in agrarisch gebied. Zelfs het mogelijk professioneel karakter van de opleiding, staat in schril contrast met de agrarische toets die door de Raad werd geformuleerd.

Een paardenhouderij of paardenpension onderscheidt zich dus niet per se van een manege wat de infrastructuur betreft, maar wel omwille van het privékarakter. Een pension is enkel toegankelijk voor de eigenaars van de gestalde paarden en de door hen aangestelde derden en is gericht op het trainen van de paarden. Daarentegen wordt een manege voor een ruimer publiek opengesteld en daar ligt de nadruk op het trainen van de ruiter, niet van het paard".

Zoals ik al zei heb ik me hier de afgelopen maanden enorm in verdiept gezien hier nog al wat discussie/onwetendheid over is. Hiervoor heb ik bij de juiste mensen gezeten zoals DLV, landbouw en visserij,... Maargoed, kan hier nog boeken over schrijven maar een beetje off topic.


Ik moet zeggen dat ik nog nooit een gans gezien heb op paardenweides, dus die conclusie vind ik wat apart. Daarbij ligt er een flink natuurgebied op wat km's van ons met grote vijvers. Vermoed dat die canadese ganzen dit plekje wel verkiezen om hun welriekende ganzenstrond te verspreiden :lol:

bullgod
Berichten: 328
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 sep 2023 13:55

beste TS,

ik apprecieer uw pittig weerwoord; het citaat is verrijkend.
ik bewonder nog meer uw inzet voor die arme paarden.
maar ik betwist dat ik grove uitspraken zou hebben gedaan.
of ik foute info heb rondgestrooid, daar ben ik nog niet uit. (in voorkomend geval, mijn excuses)

vervang in #11 "u" door "men" en elke zweem van grofheid verdwijnt als drinkpoelwater voor de zon.

vervolgens blijft alleen nog over in mijn reactie: de vraag of uw activiteit als landbouw te aanzien is.
ik schreef niet dat het geen landbouw is; ik schreef wel dat ik het geen landbouw vind. op basis van het citaat van de raad lijk ik ongelijk te hebben.

het is mij niet duidelijk of u uw activiteit professioneel dan wel hobbymatig uitoefent. ik weet ook niet of hobbymatig uitgeoefende landbouwactiviteiten thuishoren in agrarisch gebied.

maar goed, gesteld dat u aan landbouw doet (waar uw gemeente het niet eens met is) , dan zou ik niet weten waarom een drinkpoel in agrarisch gebied niet zou mogen.

dat er regels zijn om die poel te delven, lijkt mij normaal.
dat er in vlaanderen heel veel regels zijn, elkaar al dan niet tegensprekend, dat is een publiek geheim.
de juiste mensen waar u bij zat, waren blijkbaar toch niet juist genoeg, want anders hadden ze u waterdichte info kunnen geven.
(wat is DLV ?)

bij mijn weten zijn ganzen grazers. in natuurgebieden groeien alleen distels en bramen en japanse duizendknoop, geen gras.
over enkele jaren zal vlaanderen één groot natuurgebied zijn geworden; eerst verhongert de gans, daarna de mens.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

jef007
Berichten: 1687

#14 , 03 sep 2023 15:26

""het is mij niet duidelijk of u uw activiteit professioneel dan wel hobbymatig uitoefent. ik weet ook niet of hobbymatig uitgeoefende landbouwactiviteiten thuishoren in agrarisch gebied.""

heeft u een BTW nummer? zo ja, voor welke activiteit in de KBO ??

LizanneBm
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 sep 2023 16:44

beste TS,

ik apprecieer uw pittig weerwoord; het citaat is verrijkend.
ik bewonder nog meer uw inzet voor die arme paarden.
maar ik betwist dat ik grove uitspraken zou hebben gedaan.
of ik foute info heb rondgestrooid, daar ben ik nog niet uit. (in voorkomend geval, mijn excuses)

vervang in #11 "u" door "men" en elke zweem van grofheid verdwijnt als drinkpoelwater voor de zon.

vervolgens blijft alleen nog over in mijn reactie: de vraag of uw activiteit als landbouw te aanzien is.
ik schreef niet dat het geen landbouw is; ik schreef wel dat ik het geen landbouw vind. op basis van het citaat van de raad lijk ik ongelijk te hebben.

het is mij niet duidelijk of u uw activiteit professioneel dan wel hobbymatig uitoefent. ik weet ook niet of hobbymatig uitgeoefende landbouwactiviteiten thuishoren in agrarisch gebied.

maar goed, gesteld dat u aan landbouw doet (waar uw gemeente het niet eens met is) , dan zou ik niet weten waarom een drinkpoel in agrarisch gebied niet zou mogen.

dat er regels zijn om die poel te delven, lijkt mij normaal.
dat er in vlaanderen heel veel regels zijn, elkaar al dan niet tegensprekend, dat is een publiek geheim.
de juiste mensen waar u bij zat, waren blijkbaar toch niet juist genoeg, want anders hadden ze u waterdichte info kunnen geven.
(wat is DLV ?)

bij mijn weten zijn ganzen grazers. in natuurgebieden groeien alleen distels en bramen en japanse duizendknoop, geen gras.
over enkele jaren zal vlaanderen één groot natuurgebied zijn geworden; eerst verhongert de gans, daarna de mens.
Was zeker niet slecht bedoeld, maar het blijft zo'n frustrerend onderwerp gezien het mijn werk zo ontzettend belemmerd. Dit is mijn fulltime beroep, dus geen hobby. Ik val niet onder recreatie, want ik richt mij op het trainen van de paarden en niet op de mensen zoals maneges bijvoorbeeld wel doen, maar ben ook geen landbouwer. Dus ik zit daar ergens tussenin maar die 'tussenin' bestaat zeg maar niet. Althans, niemand kan mij zeggen waar ik dan wel concreet onder val. Nochtans geven andere gemeentes dan weer aan dat het africhten van paarden onder volwaardige landbouwactiviteit valt. Grrr, zoals ik al zei frustrerend. Komt er in ieder geval op neer dat mij een vergunning (denk ik) altijd geweigerd zal worden tenzij ik mezelf een paar merries aankoop, elk jaar laat veulenen en dan weer doorverkoop. Absoluut niet mijn passie, maar dan heb ik wel ineens alle rechten en kan ik de boel daar bij wijze van spreken volbouwen.

Terug naar “Milieurecht”