Natuurlijke vijver/veedrinkpoel agrarisch gebied

LizanneBm
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Re: Natuurlijke vijver/veedrinkpoel agrarisch gebied

#16 , 04 sep 2023 16:51

""het is mij niet duidelijk of u uw activiteit professioneel dan wel hobbymatig uitoefent. ik weet ook niet of hobbymatig uitgeoefende landbouwactiviteiten thuishoren in agrarisch gebied.""

heeft u een BTW nummer? zo ja, voor welke activiteit in de KBO ??
Jazeker, volgens kbo "africhten van huisdieren". Vraag me niet waarom hun dit toen zo verwoord hebben, is al van jaren geleden. Vermoedelijk ging africhten van paarden niet en moest dit algemener. Maar ga dit ook nog eens herbekijken nu we echt iets gaan aankopen.

bullgod
Berichten: 322
Juridisch actief: Nee

#17 , 05 sep 2023 09:23

uw muizenissen gaan dus verder dan alleen een poel.
u wil eigenlijk een boerderij kopen, maar dat is onbetaalbaar.
daarom wil u stallen bouwen op weides her en der?

de vraag of u volwaardig landbouwer bent en de aanname dat een volwaardig landbouwer mag bouwen wat ie wil, zijn 2 verschillende zaken.

voor wat betreft dat laatse, hoorde ik "leefbaar bedrijf" wel eens als voorwaarde. geen idee hoe dat bepaald wordt.
het zou mij verwonderen dat het houden van een paar nachtmerries veel verschil zou maken.

bouwvergunningen in het algemeen zijn hoe dan ook een loterij, naar mijn ervaring. een lange arm kan wonderen doen. en tegenstanders van uw gewenste bouwwerken kunnen ook lange armen hebben.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Jo23
Berichten: 385
Juridisch actief: Nee

#18 , 05 sep 2023 09:46

Inderdaad je moet aantonen dat het een leefbaar bedrijf is als je wil bouwen in agrarisch gebied: "De huidige visie laat alleen toe leefbare exploitaties te ontwikkelen (bevoegde exploitant in hoofdberoep van een economisch leefbaar bedrijf) en alleen in dit geval is een woning toegestaan."

https://landelijk.vlaanderen/domeinen/s ... ch-gebied/

Reclame

lukasi
Berichten: 1154

#19 , 05 sep 2023 09:50

""het is mij niet duidelijk of u uw activiteit professioneel dan wel hobbymatig uitoefent. ik weet ook niet of hobbymatig uitgeoefende landbouwactiviteiten thuishoren in agrarisch gebied.""

heeft u een BTW nummer? zo ja, voor welke activiteit in de KBO ??
Het bezitten van een btwnummer heeft geen enkele invloed op het wel of niet mogen starten met aktiviteiten in agrarisch gebied.
Omschrijving KAN al soelaas brengen maar is een zeer kleine kans.
Belangrijkste parameter is de leefbaarheid:
- haal je genoeg geld uit je beroepsaktiviteit op landbouwgrond om de staat en je zelf te onderhouden ?
- Haal je voor je inkomen meer dan 90% ( kan verandert zijn) uit landbouwakiviteiten dan krijg je groen licht;
Anders mag je he t vergeten.

Zelfde situatie gezeten met plantenkweken en tuinaanleg. Mijn meeste inkomen kwam uit tuinaanleg dus ik mocht niet op landbouwgronden starten ... ik zit nu op KMO , eigenlijk beter want de grond is meer waard dan landbouw.
Opgelet info is wel van enkeel jaren terug , alleen de randcondities zijn wat aangepast en verstrengd.

LizanneBm
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#20 , 05 sep 2023 15:09

uw muizenissen gaan dus verder dan alleen een poel.
u wil eigenlijk een boerderij kopen, maar dat is onbetaalbaar.
daarom wil u stallen bouwen op weides her en der?

de vraag of u volwaardig landbouwer bent en de aanname dat een volwaardig landbouwer mag bouwen wat ie wil, zijn 2 verschillende zaken.

voor wat betreft dat laatse, hoorde ik "leefbaar bedrijf" wel eens als voorwaarde. geen idee hoe dat bepaald wordt.
het zou mij verwonderen dat het houden van een paar nachtmerries veel verschil zou maken.

bouwvergunningen in het algemeen zijn hoe dan ook een loterij, naar mijn ervaring. een lange arm kan wonderen doen. en tegenstanders van uw gewenste bouwwerken kunnen ook lange armen hebben.
Gaat er niet zo zeer om dat een boerderij onbetaalbaar is, daar is het vaak nog veel moeilijker omdat dit al snel over een exploitantenwoning gaat en dan kan ik het al helemaal vergeten. Ook van een koeienstal een paardenstal maken bijv. is in veel gevallen al rood licht. Het pand wat we nu op het oog hebben heeft flink wat hectare grond, huis dat vergund geacht is en constructies (o.a.) stallen die verjaard zijn. In principe dus instap klaar om mijn werk hier verder te kunnen zetten. Alleen wil ik hier nog wat dingen aan aanpassen om het voor de paarden nog beter te maken. Alles wat onder de vrijstelling valt tenminste, want gezien de eerder omschreven situatie, kan ik een vergunning wellicht vergeten. Vandaar de vraag, valt een poel dus effectief onder deze vrijstelling.

Terug naar “Milieurecht”