lek mazouttank na keuring

TomStr
Topic Starter
Berichten: 38

lek mazouttank na keuring

#1 , 31 dec 2022 17:00

beste,

ik zal het verhaal proberen kort en bondig te houden:
-we hebben een ondergrondse mazouttank van 5000l waarvan de keuring vervallen was.
-inhoud op dat moment: 1000 l mazout en onderaan 4cm water.
-tot op moment van keuring geen probleem met aanzuiging of water menging. (ervoor ook nooit)
aanzuiging gebeurt op 11 cm hoogte.

-we doen een nieuwe bestelling van 1000 liter en vragen een voorafgaande keuring.
keurder komt in de voormiddag op dag x langs, keurt (ultrasoon en onder vacuum) en keurt goed voor levering (kleine opmerking over versleten draaidop daar gelaten, kijkt ook het water na, staat inderdaad op 4 of 5 cm)
-brander werkt zonder problemen en slaat in de loop van de dag enkele keren aan, eerder beperkt wegens de hoge temperaturen en onze gewoonte om tevreden te zijn met 18-19 graden in de living.
-op de ochtend van de volgende dag staan we op en staat de brander in alarm en is er duidelijk water in het filterglas.
-ik koppel alles los en laat de brander nog enkele keren aanzuigen waarbij ik alles stop van zodra het filterglas vol loopt. we blijven water aanzuigen.
-telefoon naar de keurder om te vragen of hij de aanzuiging verlaagd heeft. dat is niet het geval. (had ik ook niet verwacht)
-Intussen sluiten we de brander binnenshuis aan op een bidon mazout om verder te kunnen.

-dus, we beginnen zelf te zoeken en te meten. we meten meer water, en een stijgend niveau in de tank, op enkele dagen tijd van 38 naar 41 cm inhoud.
-Oorzaak, duidelijk een lek dus, en grondwater dat binnensijpelt. (waardoor er gelukkig geen mazout in de bodem loopt.)
-we zullen de tank dus moeten laten teniet doen en opvullen.

Vraag: kunnen we iets van de te maken kosten terugwinnen via de keuringsdienst? Haast zonder twijfel is dat de oorzaak, hij heeft nog wel een groene keuring voor 5 jaar afgeleverd daags voor het begin van een lek.
Welke stappen moet ik dan ondernemen?

Ter info: We hebben reeds contact met een firma om de tank leeg te maken, reinigen en op te vullen! na nieuwjaar komen ze langs.

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 dec 2022 19:54

Mogelijks is een reeds aanwezig lek, door het vacuümzuigen, vergroot. Oplossing is een nieuwe tank steken.
Mijn zoon heeft identiek hetzelfde voorgehad. Enkele dagen na keuring was er een groter lek. Hangt blijkbaar af van de druk van het grondwater (volgens zijn keurder 5 jaar)
Maar toch nog een goed einde jaar gewenst.

Reclame

Terug naar “Milieurecht”