Gemeente weigert snoei en onderhoud van hoge eiken in groenzone

Jikkejanne
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Gemeente weigert snoei en onderhoud van hoge eiken in groenzone

#1 , 05 nov 2022 13:03

Onze zuidoost gerichte tuin grenst achteraan aan een groenzone van de gemeente. In de loop der jaren zijn daar vanzelf eikenbomen gekomen die nu, 30 jaar later, alle zon uit onze tuin houden.
We hebben aan de gemeente gevraagd of het mogelijk is de bomen te snoeien en kregen als antwoord dat er op de hoogte van de bomen geen beperking staat.
Klopt dat?

Wij vragen dus niet om de bomen te verwijderen. We willen alleen graag terug een beetje zon in huis en tuin.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 05 nov 2022 13:48

Klopt.
Het feit dat ze er meer dan dertig jaar staan verzwakt uw positie.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jikkejanne
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 nov 2022 14:31

We kochten het huis en tuin in 2012 en toen waren er achter ons geen bomen te zien.
We hebben foto’s van die periode.
We vragen niet om de bomen weg te doen. We vragen gewoon om de bomen te snoeien, in de hoogte of de breedte, maakt niet uit, als we maar weer een beetje zon en licht krijgen.

Volgens de zonnekaart van de overheid is het dak van ons huis ideaal om zonnepanelen te leggen, maar door die hoge bomen ligt dat dak een groot deel van het jaar in de schaduw.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 05 nov 2022 15:24

Maar u schreef:
" nu, 30 jaar later".
Dus staan ze er al minstens 30 jaar.
Ik ken geen enkele wet die stelt dat men zijn bomen moet inkorten of kappen om de buur toe te laten zonnepanelen te plaatsen.
De gemeente heeft correct geantwoord.

De groene fanaten van bomen zullen dit in het parlement moeten uitvechten met de groene fanaten van zonnepanelen.

Intussen heeft de gemeente gelijk.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 05 nov 2022 15:47

We kochten het huis en tuin in 2012 en toen waren er achter ons geen bomen te zien.
dat dak een groot deel van het jaar in de schaduw.
Ik denk niet dat eiken zo snel groeien, maar er zijn hier mensen die daar alles over weten.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 05 nov 2022 16:35

We kochten het huis en tuin in 2012 en toen waren er achter ons geen bomen te zien.
dat dak een groot deel van het jaar in de schaduw.
Ik denk niet dat eiken zo snel groeien, maar er zijn hier mensen die daar alles over weten.
Onderschat eiken niet. hier heb ik de buren een vijf/zes jaar geleden gevraagd een jonge eik te knotten op vijf meter; intussen is er toch een dikke zes meter bijgekomen, zodat hij weer begint teveel licht weg te nemen. Eenvoudig opnieuw knotten lost dit op.

Anderzijds, (zon)licht is een essentieel element voor het welbevinden van de inwoners; het is trouwens een van de belangrijkste elementen in de beschrijvingen van woningen (zie imowep en dergelijke), en dus ook deels bepalend voor de financiële waarde.

Mag een buur (in casu de gemeente) u in die mate hinderen dat u er serieus financieel en psychisch nadeel van ondervindt ? Financieel ivm meerkost van de verwarming bij gebrek aan zonlicht, en minder of geen rendement van zonnepanelen?

Jikkejanne
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 nov 2022 18:02

De bomen stonden er niet toen we het huis aankochten in 2012.
Mijn eerste bericht is verwarrend, ik bedoelde dat we een zonnige tuin hadden bij aankoop, en nu, 30 jaar later zitten we volledig in de schaduw.

Ik heb ondertussen verder gezocht naar antwoorden en een juridisch advies gelezen op eenzelfde vraag. Besluit: de gemeente is wel degelijk verplicht de bomen te onderhouden en te snoeien en zelfs te kappen indien nodig. Dat ze 30 jaar of ouder zijn maakt geen verschil.

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 05 nov 2022 18:28

@TS

Kan je je stelling dat de gemeente “verplicht” moet snoeien staven ? Ik denk dat je enkel naar de vrederechter kunt met het argument “ernstige (overmatige) hinder” en dat je dan moet hopen dat de rechter je argumentatie volgt.

Jikkejanne
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 nov 2022 18:49

Het is een zeer lange tekst, ik weet niet of ik die zomaar mag kopiëren en hier mag plaatsen.
Het gaat om het recht je behaaglijk te voelen in eigen woning. Het ontnemen van zonlicht ontneemt dit recht.
Er staat oa: Wanneer bomen na 25 a 30 jaar door gebrek aan onderhoud zo groot geworden zijn dat snoeien niet meer mogelijk is, is de passende compensatie het kappen van de bomen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 05 nov 2022 19:14

Zeer interessant.

Hebt u eventueel ook een link, waarop die tekst te vinden is ?

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 05 nov 2022 19:28

Dat zal geen Belgische wetgeving zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38587

#12 , 05 nov 2022 19:42

ALS dat achter u een bos of parkgebied is......
En ze staan op meer dan 2 meter 'hart stam' van de perceelsgrens...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 05 nov 2022 19:45

De bomen stonden er niet toen we het huis aankochten in 2012.
Mijn eerste bericht is verwarrend, ik bedoelde dat we een zonnige tuin hadden bij aankoop, en nu, 30 jaar later zitten we volledig in de schaduw.
Als ik nog goed kan tellen, en jullie kochten het pand in 2012, dan is er nog maar 10 jaar verlopen tussen aankoop en heden. Hoe kunnen die bomen dan al 30 jaar oud zijn?

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 05 nov 2022 19:46

Dat zal geen Belgische wetgeving zijn.
In de motivering van een vonnis of iets dergelijks?

Jikkejanne
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 nov 2022 19:48

Oeps
We kochten het huis in 1991

Terug naar “Milieurecht”