knotwilgen vernieuwen

superjudge
Topic Starter
Berichten: 80

Re: knotwilgen vernieuwen

#16 , 20 okt 2022 19:29

gesteld dat de ambtenaar handelt op basis van bovenstaande omzendbrief of op basis van een ander reglement, dient de ambtenaar dan te bewijzen dat mijn runderen de wilgen zouden kapotgebeten hebben (wat in casu dus helemaal het geval niet is)? of moet ik bewijzen dat mijn vee onschuldig is en dat het door de droogte komt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#17 , 20 okt 2022 19:31

Zorgplicht kan enkel voor beschermde houtkanten, alle andere mag je gewoon kappen zonder meer, dat is zo geregeld in het natuurdecreet. Een houtkant mag de moderne manier van landbouw niet tegenwerken, dat is iets van vroeger en niet meer rendabel.

Ligt het perceel in een ven-gebied?

superjudge
Topic Starter
Berichten: 80

#18 , 20 okt 2022 19:43

perceel ligt wel in parkgebied, maar van VEN heb ik geen weet.
voor een goed begrip: bij mij gaat het niet over een houtkant.
het was oorspronkelijk een rij van 14 wilgen met telkens 3m tussen.
nu is alleen nog de laatste in de rij (en laagst gelegen) in leven.

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#19 , 21 okt 2022 10:19

Een rij knotwilgen is een vorm van een houtkant. Ik begin te denken dat je het niet bij ANB moet zoeken maar bij de bestemming parkgebied. Ik had daar nog nooit van gehoord maar blijkbaar bestaat het en houdt de bestemming volgens google het volgende in.

'De wet (omzendbrief 8-7-1997 inrichting en toepassing ontwerpgewestplannen en gewestplannen) zegt over de parkgebieden o.a. dat ze in hun staat bewaard moeten blijven of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden hun sociale functie vervullen.'

Volgens mij zal de ambtenaar zich daarop baseren.

KJ86
Berichten: 2663

#20 , 21 okt 2022 10:27

In dat geval valt er niets te bewijzen en dan dien je als eigenaar het nodige te doen om de knotwilgen te bewaren. Dat kan gaan van elk jaar nieuwe te poten tot meer structurele oplossingen!

superjudge
Topic Starter
Berichten: 80

#21 , 21 okt 2022 14:04

interessante insteek, KJ86, maar lijkt mij onwaarschijnlijk.
weide was hoogstamboomgaard waar al 30 jaar lang de ene oude boom na de andere sneuvelt. men heeft mij nog nooit gevraagd om een boom te vervangen.
bij de laatste zware storm zijn er 2 (van de resterende 5) bomen uitgewaaid op mijn weide (en ze liggen er nog); daarover spreekt men niet.
aan de overkant van het wegje zijn er toen van de rij populieren 9 op een paar uur tijd omgewaaid; die zijn ook niet vervangen.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#22 , 21 okt 2022 17:27

Moraal van het verhaal:
plant nooit bomen!
Want eens ze er staan heb je er als eigenaar geen zeggenschap meer over.
:evil: :evil: :evil:
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

superjudge
Topic Starter
Berichten: 80

#23 , 21 okt 2022 21:57

inderdaad, thomas morus, nooit plant ik nog een boom. dat staat vast.
maar de mate waarin we "er als eigenaar geen zeggingschap meer over hebben", dat wil ik toch nog eens met concrete wetgeving aangetoond zien. een boom kappen, ok. maar mijn koe mag niet aan mijn boom bijten/schuren? mag mijn koe er onder schuilen, want dan trapt ze bodem dicht en kan de boom verstikken? mogen mijn 5 honden allemaal tegen dezelfde boom gaan zeiken waardoor hij verbrandt?
en als het te droog wordt, moet ik de boom dan gieten? niet gieten of niet tegen de wind of koebeesten beschermen, is schuldig verzuim? elke afgestorven boom dient door een nieuwe vervangen te worden? in welke wet staat dat allemaal?

Terug naar “Milieurecht”