knotwilgen vernieuwen

superjudge
Topic Starter
Berichten: 80

knotwilgen vernieuwen

#1 , 19 okt 2022 13:57

Ik heb een hooggelegen weide met runderen langs een smal weggetje. Twintig jaar geleden heb ik knotwilgen aangepland op mijn eigendom en dit langsheen het wegje. Er staat een afsluiting van prikkeldraad en stroomdraad tussen de runderen en de knotwilgen. Door de klimaatverandering (extreem droge zomers) en het feit dat grote populieren aan de overkant (vlak naast het wegje) de bodem volledig leegzuigen, gaan de knotwilgen de ene na de andere kapot.

Nu krijg ik een brief van de gemeente, waarin men beweert dat MIJN knotwilgen op MIJN eigendom kapot zouden gebeten zijn door mijn runderen. De "duurzaamheidsambtenaar" draagt mij op om de dode knotwilgen te vervangen door nieuwe en mijn afsluiting aan te passen. Mijn runderen worden permanent zwaar bijgevoederd en bijten helemaal niet aan de knotwilgen.

Ik weet dat zonder vergunning geen bomen gekapt mogen worden, maar dat ik verplicht zou kunnen worden om mijn eigen bomen tegen mijn eigen runderen te beschermen of om natuurlijk afgestorven bomen door nieuwe te vervangen, lijkt mij surrealistisch.

Weet iemand op welke wetgeving de gemeente zich desgevallend zou kunnen beroepen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 19 okt 2022 14:23

Ach ja, ze doen maar. Wilgen sterven nu eenmaal, net als alle levende wezens.

Wat als u nu eens van uw nog bestaande wilgen één tak per dode boom zou planten, dan is er toch telkens een nieuwe ?

Soms zijn ze (de ambtenaren) helemaal door het dolle heen.

superjudge
Topic Starter
Berichten: 80

#3 , 19 okt 2022 14:47

Dank Bosprocureur.
Maar zoals ik schreef: hooggelegen, droge weide.
ik heb al meermaals takken in de grond gestoken en ook voorgekweekte (met wortels) geplant, maar ze gaan kapot zodra het warm en droog weer wordt.

En vooral: ik heb geen zin om naar de pijpen te dansen van ambtenaren die zichzelf boven de wet verheven achten. Daarom liever op een wetgeving gebaseerde aanpak.

Reclame

builder
Berichten: 189

#4 , 19 okt 2022 15:06

Verduidelijk “draagt mij op”.
Hoe wordt dit exact geformuleerd in de brief.

Is dit een vrijblijvende suggestie of wordt er verwezen naar concrete wet/decreet en sanctie bij negeren.
Is deze “opdracht” bij gewone brief/email verstuurd of als aangetekende ingebrekestelling?

Is er ooit subsidie gegeven voor het aanplanten en moeten de bomen x jaren blijven bestaan?

superjudge
Topic Starter
Berichten: 80

#5 , 19 okt 2022 15:32

dank builder.
"bij deze willen we u vragen de dode knotwilgen te verwijderen en nieuwe aan te planten en de afsluiting aan te passen"
geen sanctie voorzien, geen verwijzing naar wet, per gewone brief.

heel lang geleden heb ik ooit een paar keer een peulschil gekregen voor het snoeien, wat ik ook steeds heb gedaan.
subsidie voor aanplant betwijfel ik (moet het nakijken).
in de brief is geen verwijzing naar eventuele subsidie.

x jaren blijven staan: zelfs al zou ik ooit vijf frank subsidie gekregen hebben voor de aanplant, dan nog heb ik geen enkele schuld aan het feit dat ze afsterven.

lukasi
Berichten: 1147

#6 , 20 okt 2022 09:11

Als de grond hoger gelegen is, dan heb je te kampen met droogteperiodes in d zomer en late najaar.
Van de 400 verschillende wilgensoorten die in europa voorkomen is er GEEN enkele die een lange droogteperiode kan overleven.
Daarom lukt het nemen van stekken ook niet.
De ambtenaar houdt dus geen rekening met de behoeften van de plant.

In plaats van wilg kan je beter een andere kleine boom voorzien. die wel droogteresistent is.
Ik denk bv aan amelanchier of craetagus.

Zijn er sporen van vraat of schuren aan de stam. Want een rund dat eet van de schors rukt dit af. Er tegen schuurt dan zie je duidelijk een verkleuring in de bast.
Denk dat ambtenaar wel weet dat er ergens een klok hangt maar niet goed weet waar en al zeker de klepel niet vind.

PS
ge moet niet achter een wetgeving zoeken , je moet boomtechnische elementen aanbrengen

freelance
Berichten: 2615

#7 , 20 okt 2022 15:01

Ken geen enkele wetgeving die het vervangen van dode knotwilgen oplegt .
Maar het gemeentelijk reglement kan hier uitsluitsel over geven .
( zeker in geval er indertijd vijf frank subsidie betaald werd , waarna een bepaalde politieke partij dan een zegje had over datgene wat in hun ogen rijkelijk gesubsidieerd werd ) .

U kan de ambtetanterik vragen op welk reglement deze zich baseert , of dit uit Kafka ontsnapte personage negeren .

Indien uw afsluiting reglementair is , hebben ze daar al helemaal niets over te zeggen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

superjudge
Topic Starter
Berichten: 80

#8 , 20 okt 2022 15:35

dank lukasi.
met een dergelijk beleid zorgt men er vooral voor dat niemand nog een boom wil planten, droogteresistent of niet.
mogen mijn eigen runderen niet tegen mijn eigen bomen schuren of er aan bijten?

superjudge
Topic Starter
Berichten: 80

#9 , 20 okt 2022 15:42

dank freelance.
ik heb in 2007 in totaal 104 euro subsidie gekregen om 14 wilgen te knotten.
ze zeggen niet dat mijn afsluiting niet reglementair is; ik zou een speciale afsluiting moeten plaatsen die verhindert dat mijn runderen aan de wilgen bijten.
ik zal inderdaad eens zoeken naar een gemeentelijk reglement.

superjudge
Topic Starter
Berichten: 80

#10 , 20 okt 2022 15:59

zou de vraag van de ambtenaar kunnen kaderen in het onderstaande?

ANB omzendbrief 10/11/1998

2.2.1 Zorgplicht
Artikel 14 van het natuurdecreet voert een zorgplicht in voor iedereen, zowel voor de verschillende overheden als
voor natuurlijke personen en privaatrechtelijke rechtspersonen :
« Iedereen die handelingen verricht of hiertoe opdracht verleent, en die weet of redelijkerwijze kan vermoeden dat
de natuurelementen in de onmiddelijke omgeving daardoor kunnen worden vernietigd of ernstig geschaad, is verplicht
om alle maatregelen te nemen die redelijkerwijze van hem kunnen worden gevergd om de vernietiging of de schade
te voorkomen, te beperken of te herstellen ».
De « onmiddellijke omgeving » mag niet te eng geı¨nterpreteerd worden en er zal moeten rekening worden
gehouden met de aard van de natuurelementen en met de plaatselijke omstandigheden. Het komt er in eerste instantie
op aan vernietiging of schade aan natuurelementen te voorkomen. Indien dat om te verantwoorden redenen niet zou
kunnen, dan moet de schade worden beperkt en ook hersteld worden.
Deze zorgplicht is overal van toepassing ongeacht de ruimtelijke bestemming of het gebruik van de grond.
De overtreding van de bepalingen inzake de zorgplicht worden gesanctioneerd door de in artikelen 58 en 59 van
het natuurdecreet vermelde strafbepalingen.

KJ86
Berichten: 2663

#11 , 20 okt 2022 16:08

Dat zou kunnen maar enkel voor beschermde houtkanten en die zijn zeldzaam in Vlaanderen. Het zou raar zijn als je daar niet van op de hoogte zou zijn.

superjudge
Topic Starter
Berichten: 80

#12 , 20 okt 2022 19:07

dank KJ89.
waar lees je dat het enkel over beschermde houtkanten gaat?

superjudge
Topic Starter
Berichten: 80

#13 , 20 okt 2022 19:07

dank KJ89.
waar lees je dat het enkel over beschermde houtkanten gaat?

superjudge
Topic Starter
Berichten: 80

#14 , 20 okt 2022 19:07

dank KJ89.
waar lees je dat het enkel over beschermde houtkanten gaat?

superjudge
Topic Starter
Berichten: 80

#15 , 20 okt 2022 19:20

excuus, driemaal was niet de bedoeling.

Terug naar “Milieurecht”