Wijziging bouwvergunning nodig ?

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

Wijziging bouwvergunning nodig ?

#1 , 06 jun 2022 11:28

Ik ben van plan om mijn buitenmuren te laten isoleren, door er aan de buitenkant isolatieplaten te laten tegenzetten, afgewerkt met een laag crepy.
De bouwvergunning werd door de gemeente goedgekeurd, maar nu merk ik op dat de aannemer, die de vergunning heeft ingediend,
vermeldt heeft dat alle muren zullen voorzien worden van een extra dikte van 18 cm.

Hij heeft echter niet vermeld dat de linker zijmuur maar zal geisoleerd worden vanaf een hoogte van 2m.
Het onderste deel van de muur wordt dus niet geisoleerd, omdat er anders geen doorgang meer mogelijk is
naar mijn garage als mijn buur ook zou besluiten om zijn muur aan de buitenkant te isoleren.

Is dit een probleem om dit zo uit te voeren, of moet ik de bouwaanvraag laten wijzigen, met alle gevolgen van dien
ivm vertragingen van de werken ?
Als de bouwvergunning in die zin aangepast wordt, moet ik dan terug de 60 dagen termijn voor goedkeuring doorlopen
+ de termijn van 30 dagen waarin er beroep kan aangetekend worden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 06 jun 2022 12:50

Vraagje: is de oprit naar uw garage ook uw perceel? Want dan mag de buur zijn isolatie (hoe dik dan ook) niet over uw perceel hangen. En dan kan uw isplatie wél tot beneden.

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

#3 , 06 jun 2022 14:26

Het huis van de buur staat schuin, enkel aan de voorzijde staat het een paar cm van de scheidingslijn, en daar is het smalste deel van de doorgang.
Maar dat is het probleem niet, ik wil de buur niet blokkeren als hij ook wil gaan isoleren, en ik had daarom voorzien om die kant van de muur gedeeltelijk langs binnen te isoleren.
Het is daar een bergruimte en de stookruimte, waar ik makkelijk aan de binnenkant een isolatieplaat tegen de binnenmuur kan zetten.

Het probleem is dat de aannemer, die de bouwaanvraag opgemaakt heeft, in de bouwaanvraag niet aangeduid heeft dat de onderste 2 meter van die muur niet zal geïsoleerd worden, en mijn buur nu bang is dat hij later niet meer zal kunnen isoleren.

Ik heb mijn buur ook mijn correspondentie met de aannemer gestuurd, zodat hij ziet dat dat gedeelte van de muur niet zal geïsoleerd worden, maar het staat wel anders in de bouwaanvraag omdat de aannemer dat waarschijnlijk over het hoofd heeft gezien, en ik heb het ook niet opgemerkt tot mijn buur gisteren met die opmerking kwam.

Moet wat in de bouwaanvraag staat volledig uitgevoerd worden, of kan een gedeelte, zoals in dit geval de onderste 2 meter isolatie van die ene zijgevel, niet uitgevoerd worden, zonder dat daarvoor de ganse bouwaanvraag procedure helemaal opnieuw moet doorlopen worden ?

Reclame

Terug naar “Milieurecht”