vergunning verharding agrarisch gebied

klaartjehoorn
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

vergunning verharding agrarisch gebied

#1 , 04 apr 2022 11:31

Ik heb een vraag ivm vergunningen voor een zwembad in onze tuin, agrarisch gebied.

Wij kregen een dik jaar geleden een weigering van onze aanvraag om een zwembad te plaatsen.

Geen probleem dat het geweigerd is, zeggen ze op de gemeente: we mochten het onvergund plaatsen als de verharding rondom ons huis de 80m2 niet zou overschrijden. Daarvoor dienden we een aantal klinkers/kasseien uit te breken. Een intentieverklaring hiertoe zou voldoende zijn bij de aanvraag van de retourbemaling, dan kan je de werken spreiden en tegelijk uitvoeren.

Ondertussen is ook die retourbemaling niet ontvankelijk verklaard, want met een intentieverklaring alleen komen we er - plots - toch niet meer. De werken moeten op voorhand helemaal uitgevoerd zijn.

Ik bel naar de gemeente en vraag of het dan ook écht goedgekeurd zal worden als de werken uitgevoerd zijn. Want eerst alles afbreken om daarna weer een weigering te krijgen... daar wordt een mens niet blij van. Daarop was het antwoord: "Ja, als wat je uitvoert helemaal in orde is met de stedenbouwkundige dienst".

Om zeker te zijn dat we alles nu juist indienen en juist berekenen, zijn we gaan kijken naar de oorspronkelijke plannen van onze verbouwing. We hebben daarbij (her)ontdekt, dat we in de tijd toen we de verbouwing aangevraagd hebben van onze woning, we toen een vergunning gekregen hebben voor de verbouwing mét een oppervlakte van 165m2 aan verharding. Ver boven de 80m2 dus...
Wat de gemeente nu dus vraagt is om bijna alles van wat toen wél vergund is, te verwijderen om het zwembad te mogen aanleggen. Ik zou het begrijpen als we juist de opp van het zwembad moeten afbreken, maar zelfs daarvan weet ik niet of dit eigenlijk wel moet? Want deze bestaande verharding is toch reeds vergund? Telt die dan nog mee in de 80m2 verharding die gelegd mag worden?

Hopelijk kan ik hier meer duidelijkheid krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 apr 2022 12:08

Mogelijks zijn de reglementen ondertussen veranderd, en moet je dus nu, met een nieuwe aanvraag, aan de HUIDIGE voorwaarden voldoen.

lukasi
Berichten: 1139

#3 , 04 apr 2022 12:18

Een zwembad zal NOOIT goedgekeurd worden in agrarisch gebied.
Zelfs buiten de bouwzone ( 30 meter achter de achterste gevel zal je een omgevingsvergunning moeten aanvragen .
Gemeente kan alleen maar ten gronde oordelen op het moment dat je een aanvraag indient

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 04 apr 2022 12:49

misschien mag een zwemvijver wél?...

lukasi
Berichten: 1139

#5 , 04 apr 2022 16:12

Nee mag ook niet .
rede is meestal omdat zwembad of zwemvijver een bouwkundige constructie is met liner/folie en dus geen waterinfiltratie.
Bijkomend als een zwembad wordt afgedekt met een rolluik dan mag je zelfs dat water niet laten infiltreren in de bodem maar moet dit aangesloten worden op afvalwaters .

Misschien een amfibiepoel, daarvoor kun je zelfs subsidies krijgen maar die hebben een zeer sterk wisselende waterstand.

Mijn ervaring: schakel een tuinarchitect in die op de hoogte is van de specifieke wetgeving. Niet alleen voor bouwwerken maar ook op het gebied van biodiversiteit, reliefwijzigingen, plantkunde en aanleggen van amfibiepoelen met zwemmogelijkheid.

Laat een uitgewerkt plan opstellen van de tuin en van het agrarisch gebied rondom maar ook een beheersplan voor fauna en flora : aantrekken van dieren , planten en insecten door een uitbreiding vna het biotoop water.

klaartjehoorn
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 apr 2022 15:02

Een zwembad zal NOOIT goedgekeurd worden in agrarisch gebied.
Zelfs buiten de bouwzone ( 30 meter achter de achterste gevel zal je een omgevingsvergunning moeten aanvragen .
Gemeente kan alleen maar ten gronde oordelen op het moment dat je een aanvraag indient
Dat hebben we inderdaad te horen gekregen NADAT ze ons de aanvraag hebben laten indienen en het geld daarvoor hebben opgestreken (en of het überhaupt nut had om de aanvraag te doen hebben we gevraagd 3 weken VOOR het indienen van de vergunningsaanvraag. Dus dat wisten ze op dat moment ook al, denk ik dan...)

Maar ze hebben ons dan laten weten, dat het onvergund wel mag gelegd worden, mits we onder die 80m2 blijven. Maar dan is mijn vraag: er is bij de bouwaanvraag 165m2 aan verharding goedgekeurd en vergund... Telt dit dan nog steeds mee in die onvergunde 80m2?

Misschien is dit een domme vraag, maar ik kan er ff niet meer aan uit...

Note: Het is zeker niet mijn bedoeling om de ecologische factor naast me neer te leggen: we werken met retourbemaling, ecologisch zwembad en leggen geen verharding rondom het zwembad: allemaal om het zo "proper" mogelijk te houden... We zijn hier ook echt wel mee bezig!

klaartjehoorn
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 apr 2022 15:03


Misschien een amfibiepoel, daarvoor kun je zelfs subsidies krijgen maar die hebben een zeer sterk wisselende waterstand.

Mijn ervaring: schakel een tuinarchitect in die op de hoogte is van de specifieke wetgeving. Niet alleen voor bouwwerken maar ook op het gebied van biodiversiteit, reliefwijzigingen, plantkunde en aanleggen van amfibiepoelen met zwemmogelijkheid.

Laat een uitgewerkt plan opstellen van de tuin en van het agrarisch gebied rondom maar ook een beheersplan voor fauna en flora : aantrekken van dieren , planten en insecten door een uitbreiding vna het biotoop water.
Bedankt, daar ga ik zeker ook even naar op zoek, klinkt sowieso interessant!

klaartjehoorn
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 apr 2022 15:05

Mogelijks zijn de reglementen ondertussen veranderd, en moet je dus nu, met een nieuwe aanvraag, aan de HUIDIGE voorwaarden voldoen.
Bedankt voor je reactie! Bedoel je dan, dat die vorige vergunning (die losstaat van de huidige, want dat ging over de verbouwing) gewoon overboord gegooid wordt door de nieuwe aanvraag te doen?

iota
Berichten: 830

#9 , 19 apr 2022 16:33

Niet door de nieuwe aanvraag. Op uw vorige vergunning stond een termijn. Wat binnen die periode niet is uitgevoerd, vervalt. En daarna zullen de regels qua toegelaten verharding veranderd zijn.

Terug naar “Milieurecht”