Privé gracht dicht gestoken door gebuur, met gescheiden systeem moet die terug open

Gebruiker47
Topic Starter
Berichten: 92

Privé gracht dicht gestoken door gebuur, met gescheiden systeem moet die terug open

#1 , 17 aug 2021 18:17

Op de scheiding van ons perceel ligt een privé gracht (loopt nog verder door), deze moet verplicht behouden blijven volgens gemeente en is nog steeds ingetekend voor lozing hemelwater. Het onderhoud moet gebeuren door de beide perceelhouders.

Gebuur zei destijds dat "het mocht van de gemeente omdat het een privé gracht is van ons beiden om die toe te steken". Was dus zuivere leugen voor zijn voordeel. Jaren geleden stak hij deze gracht dicht. Aan zijn kant plaatste hij hoge betonplaten en een afsluiting, rest van diepte gracht en kruin heeft HIJ opgevuld en effen gemaakt. Ik heb er niets aan meegewerkt en zag het ook niet, er stond een hoge haag voor. Mijn opmetingspaaltjes zijn weg, het traject van de gracht is niet meer te achterhalen maar dat was niet de scheiding volgens de paaltjes.
Wat hij er allemaal in stak weet ik niet (afval, beton of stabilisé voor stevigheid afsluiting, ...)

Echter, er is al gepland maar zal nog 5 jaar zijn dat er een gescheiden rioolstelsel komt. Wij mogen met ons regenwater (overloop regenput, afvoer regenwater goot enz maar geen afvalwater) aansluiten in die gracht ipv naar straat. Maar dan moet die gracht wel terug open. Gevoelig punt momenteel

Hoewel ik er nu weet van heb dat die gracht dicht zit, loop ik risico dat ik ook moet opdraaien voor het terug opengraven van die privé gracht?
En dus al zijn aarde en vuiligheid (steenpuin?) ook moet (meehelpen) verwijderen en wegvoeren?
Of ev. vervolging mocht er een PV worden opgesteld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 17 aug 2021 19:39

U hebt er mee ingestemd en het dan jaren zonder klacht toegelaten, dus dan denk ik niet dat u nu nog moet gaan zeggen dat het allemaal zijn schuld is. Ieder de helft lijkt mij hier correct.

Gebruiker47
Topic Starter
Berichten: 92

#3 , 18 aug 2021 08:36

Dus ook al heb je niet meegewerkt aan een misdrijf/overtreding ben je schuldig?
Gewoon omdat je dit weet/vaststelt?

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 aug 2021 09:13

Als je het wist, had je bij de gemeente klacht moeten indienen.

eylis
Berichten: 8837

#5 , 18 aug 2021 10:33

De vraag is natuurlijk hoe duidelijk u wist wat er gebeurde. De buurman heeft gezegd dat hij de gracht mocht dichten van de gemeente. Wellicht verkeerde u in de veronderstelling dat hij daar een buis ging steken en toedekken. U heeft niet gezien wat en hoe hij dat precies deed.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 18 aug 2021 12:00

Dus ook al heb je niet meegewerkt aan een misdrijf/overtreding ben je schuldig?
Gewoon omdat je dit weet/vaststelt?
Uiteraard niet ...

Gebruiker47
Topic Starter
Berichten: 92

#7 , 19 aug 2021 16:30

Ik weet NU pas dat het niet mocht en zijn info destijds vals was
De gemeente (ambtenaar) is nu door mijn herhaalde vraagstellingen, afspraken en bezoeken met uitgebreide uitleg wel degelijk op de hoogte.
Wat doet men er zelf nu de dienst rioleringen ervan op de hoogte is : NIETS
Gebuur stak er wel privé buizen in diameter 110 voor afvoer van zijn (afval/regen?)water naar straat.
Er stond destijds een hoge haag voor waar ik enkel 1 keer per jaar aan die kant kwam (snoeien haag).
Toen de dode haag verwijderd werd lag de gracht al dicht.
Gemeente verzekert dat hij een vergunning nodig heeft voor dergelijke werken maar dat die toch zou geweigerd zijn.
Hij doet/deed toch zijn goesting. Er is nu al een geschil door een andere (bouw)overtreding

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 19 aug 2021 16:39

Als buurman vrijwillig geen regeling wil, zal het VR worden. Je kan bvb voorstellen uw riolering op zijn buis te mogen aansluiten. Enkel de aansluiting voor uw kosten, en de grondwerken. En dan natuurlijk een document laten opmaken dat de buis tot aan de straat gemeen is.

Gebruiker47
Topic Starter
Berichten: 92

#9 , 20 aug 2021 09:29

Ik heb zijn buis niet nodig.
Er ligt riolering waar ik op aangesloten ben, regenwaterafvoer volgt ander traject.
Maar doet geen afbreuk dat gemeente volhoudt dat gracht moet behouden blijven en terug open zal moeten

Terug naar “Milieurecht”