Woning verkocht, bouwovertreding

deleuke86
Topic Starter
Berichten: 40

Woning verkocht, bouwovertreding

#1 , 16 mei 2021 10:24

Beste mensen,

Vorig jaar is mijn vader overleden. Ik heb zijn woning geërfd, en eind vorig jaar verkocht. De nieuwe eigenaar wil verbouwingen doen, maar zijn bouwvergunning kan pas worden goedgekeurd als de bouwovertredingen worden rechtgezet.

Van de bouwovertredingen had ik geen weet. De woning was van mijn vader, hij heeft in zijn voor en zijtuin kiezels laten leggen op stabilise om parkeerplaats te creëren en een toegangsweg naar achter voor zijn aanhangwagen. Blijkbaar heeft hij dit gedaan zonder bouwvergunning.

De notaris wist dus van niets, net zoals wij. Ook bij de opvraag van de stedenbouwkundige inlichtingen is er niets naar boven gekomen van bouwovertredingen.

In hoeverre ben ik als erfgenaam hierin verantwoordelijk? De koper wenst dit alsnog te regulariseren, maar ik vrees dat dit niet zal lukken.Draai ik nu op voor de kosten (verwijderen verhardingen, aanvoeren grond, boetes?). De koper spreekt van een verborgen gebrek, waar ik hem wel in versta. Al heb ik niets verborgen, aangezien ik zelf niet op de hoogte was.

Alvast bedankt voor jullie raad/hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 16 mei 2021 12:02

Het is een pijnpunt waar tegenwoordig meerdere eigenaren of kopers mee geconfronteerd worden. Verharding van voor- of zijtuin is inderdaad vergunningsplichtig. Vroeger verhardden eigenaars wel vaker hun voortuinen zonder die vergunning in orde te brengen. Tegenwoordig wordt daar door de overheid meer aandacht aan geschonken in het kader van de klimaatopwarming. In dit geval kan men niet echt van een verborgen gebrek spreken. Immers: geen vergunning hebben is geen gebrek die de woning onbewoonbaar maakt, maar een overtreding. Bovendien kon de koper bij bezoek wel visueel kunnen vaststellen dat de oprit verhard is. Hij had aan de notaris kunnen vragen of de verharding vergund was. U hoeft dus geen kosten te doen.

deleuke86
Topic Starter
Berichten: 40

#3 , 16 mei 2021 13:57

Bedankt voor je reactie. Het stelt me toch al wat geruster. Al vind ik dit natuurlijk zeer jammer voor de koper van de woning.

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mei 2021 08:57

Dit is inderdaad overduidelijk geen verborgen gebrek. De kiezel lag er, op de lijst met vergunningen (die je vindt op het stedenbouwkundig attest) stond geen vergunning voor de kiezels, dus ik zie niet in hoe men hier over 'verborgen' kan spreken.

Terug naar “Milieurecht”