Hoeveel hoogteverschil mag er tussen twee tuinen zijn?

Arenshii
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Hoeveel hoogteverschil mag er tussen twee tuinen zijn?

#1 , 20 apr 2021 14:38

Hallo,

mijn buur heeft het graafmachine laten komen om zijn tuin af te vlakken. Ze hebben net naast ons gebouwd dus de grond die uitgegraven was voor de funderingen en de rest van het huis was naar de tuin gevoerd. Met andere woorden was er dus een enorme berg grond in hun tuin die ze dus nu hebben afgevlakt. Hun tuin komt ongeveer 2m30 hoger te liggen dan die van mij.
We hebben nog geen permanente afscheiding geplaatst maar zelfs al zetten we een afscheiding van de maximum toegelate 2m kan de buur zo in onze tuin en living (via onze grote schuiframen) kijken. Van privacy zal er dus weinig sprake zijn als we beiden in de tuin zijn. Ik vroeg me af of dit wel legaal is? Ik heb een foto toegevoegd zodat het duidelijker is. Mijn tuin is links onderaan en hun tuin komt op het plateau rechts. Ik weet niet of ze hier een vergunning voor hebben aangevraagd want ik heb nergens zo'n geel papier zien hangen aan de straatkant.

Ik woon in Wallonië dus ik weet niet of de reglementering anders is dan die van in Vlaanderen.

https://imgur.com/a/TcvDGDW

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 20 apr 2021 15:02

m.i. dient hiervoor een vergunning aangevraagd te zijn ... contact opnemen met de gemeente en vragen of er een vergunning nodig is, en of er desgevallend een aanwezig is (opgelet dat kan in de oorspronkelijke omgevingsvergunning vervat zitten) ...

Grond afvoeren is een zeer kostelijke zaak.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 20 apr 2021 15:36

Hoeveel bedroeg het natuurlijk verschil?
"Hun tuin komt ongeveer 2m30 hoger te liggen dan die van mij."
Hoe geraken die dan nog buiten?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Arenshii
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 apr 2021 15:49

Hoeveel bedroeg het natuurlijk verschil?
"Hun tuin komt ongeveer 2m30 hoger te liggen dan die van mij."
Hoe geraken die dan nog buiten?
Ik weet niet goed wat het natuurlijk wat het natuurlijk verschil is. We liggen beiden op een helling waardoor onze voortuinen gelijk zijn. Maar normale tuin is licht verhoogd tot op het niveau van onze afscheiding.

Hier nog een foto: https://imgur.com/a/T3dleUi

BrainTrain
Berichten: 496

#5 , 21 apr 2021 09:08

Wat was het hoogteverschil tussen beide tuinen (perceelsgrens) voor ze aan de werken zijn begonnen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 21 apr 2021 09:22

Als je meer dan 40 cm wil ophogen, moet je een bouwtoelating hebben.

freelance
Berichten: 2615

#7 , 21 apr 2021 14:37

Alleen uw gemeente zal daar kunnen op antwoorden .
Regelgeving kan in Wallonie anders zijn dan Vlaanderen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

eylis
Berichten: 8840

#8 , 21 apr 2021 15:03

Ïk kan formeel zijn, gezien ik deze situatie in mijn onmiddellijke omgeving (in Wallonië dus) heb meegemaakt: voor gronreliëfwijzigingen groter dan 60 cm is een bouwaanvraag en toelating vereist. Dus zowel voor afgraven als voor ophogen. U kan aan uw buur al melden dat hij zijn grond op zijn minst weer tot op een halve meter verschil met uw grond zal moeten nivelleren. Zijn grond zal immers afkalven en bij elke fikse regenbui modder doen afstromen naar de lager gelegen gronden en de rioleringen. Hij kan van de gemeente fikse boetes en terugkerende facturaties verwachten voor het reinigen van de openbare weg én doorspuiten van de rioleringen. Ook in Wallonië hoor!

freelance
Berichten: 2615

#9 , 21 apr 2021 21:40

Perceel van TS lijkt zelf ook reeds afgegraven te zijn , gezien de redelijk verse talud tegen de grenspaaltjes .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Milieurecht”