Verschil inkleuring gewestplan en benaming op Myfin

CityBird
Topic Starter
Berichten: 792

Verschil inkleuring gewestplan en benaming op Myfin

#1 , 19 apr 2021 13:11

Mag een perceel dat op het gewestplan als landbouwgrond is ingekleurd (pastelgeel) en bij Myfin (aanslagbiljet) bosland als bestemming heeft gebruikt worden als landbouwgrond? Op dit perceel staan inderdaad lage bomen. Indien niet, is dit omkeerbaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 apr 2021 20:34

De vermelding op Myminfin is een kadastrale benaming.
Het kadaster heeft als voornaamste doel een onroerend goed te schatten. Voor de onbebouwde percelen wordt per kadastrale afdeling gewerkt met een categorie en de oppervlakte: bijvoorbeeld hooiland van de 1ste categorie in afdeling X heeft een huurwaarde van y euro per hectare. Maal de oppervlakte en men heeft de basis voor het kadastraal inkomen.
Het kadaster zal de werkelijke toestand van het perceel weergeven op een bepaald tijdstip, lang voor het bestaan van een gewestplan. Dat wordt sindsdien niet meer bijgewerkt, zelfs niet op verzoek.
Besluit: de kadastrale benaming heeft geen enkel belang en speelt geen enkele rol wat het huidig of toekomstig gebruik betreft van een perceel.
Er zijn enkele uitzonderingen:
- bouwgrond op het gewestplan heeft men normaal gezien bij het kadaster ook bouwgrond genoemd
- een nieuw aangeplant bos wordt de eerste x jaar niet belast (30, dacht ik). Om die reden wordt de naam dan wel gewijzigd in bos, maar dat is nog altijd om fiscale redenen.
- ...

Bekijk eens de code bij dat perceel. Staat daar geen 1P of 1Q? Ik heb helaas geen model van een Vlaams aanslagbiljet; ik woon in het buitenland. Ik ken de code niet meer uit het hoofd.
ALS je zou genieten van een vrijstelling voor een nieuw bos, moet je een aangifte doen bij het Kadaster (O&W) van de wijziging.

Opgelet: een aanplanting van "kerstbomen" is nog niets anders; dat is geen bos maar volgt een eigen stelsel.

CityBird
Topic Starter
Berichten: 792

#3 , 26 apr 2021 04:10

Dank je wel voor het antwoord.

Heb inmiddels het antwoord. Dit kan idd terug gerooid en bewerkt worden, wel enkel als landbouwer.

Reclame

Terug naar “Milieurecht”