Heroprichten schuur in natuurgebied

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

Heroprichten schuur in natuurgebied

#1 , 18 apr 2021 09:22

Ik bezit een perceel weiland (2 ha) in een natuurgebied. Op dit weiland staat een houten schuur/paardenstal (6m ×6m) reeds > 30 jaar.
Deze constructie begint uit mekaar te vallen en is niet meer herstelbaar op een degelijke wijze.
Ik overweeg dit bouwsel af te breken en te vervangen door een nieuwe houten constructie van 3m × 6 (evt 8)m.
Is dit wettelijk toelaatbaar en zo ja, dient daarvoor een toelating van overheidswege (gemeentebestuur) aangevraagd te worden?
Nb: 1. ben zelf landbouwer in bijberoep en 2. dit perceel wordt aangegeven in mijn verzamelaanvraag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 18 apr 2021 15:08

U kunt altijd informeren bij dienst Stedenbouw van uw gemeente .
Maar mijns inziens heeft een landbouwer eigenaar het volste recht om op zijn erven (weiland ) een dierenverblijf aan te houden / te herstellen /her op te bouwen /nieuw te bouwen .
Eventueel zal een gewone melding volstaan . ( dan is het geregistreerd voor de toekomst ) .

Mogelijks zullen dezelfde afmetingen geeist worden , of toch zeker niet groter dan de bestaande oppervlakte , mogelijks niet .
Vraag gelijk ook naar de toegelaten hoogte . Wat u eventueel niet verkrijgt in oppervlakte , kan mischien gecompenseerd in de hoogte ( ik denk hierbij aan hooi of stro opslag ) .

Neem foto's van de bestaande situatie , met een geschrift erop met het kadasternummer .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 apr 2021 21:30

Freelance,
Bedankt voor de nuttige info!
Daar kan ik mee vooruit ...

Reclame

Terug naar “Milieurecht”