Houden van kippen in een woonwijk

Alain Hooge
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Houden van kippen in een woonwijk

#1 , 30 mar 2021 09:35

Beste forumleden,
Eerst wil ik kort mijn verhaal doen. Ik woon namelijk in een woonwijk. Mijn buurman is gestart met het houden van kippen. Wat ik ook zeker wil vermelden is dat ik daar niets op tegen heb. Waar ik wel een probleem mee heb is de plaats waar hij het gedaan heeft.
Mijn buurman woont in het hoekhuis en ik woon naast hem. Tussen onze percelen staat een houten schutting. Deze schutting staat op mijn grond en is volledig betaald door mezelf.
Mijn terras is 4 op 10 en grenst aan de schutting.
Mijn buurman heeft zijn kippenren pal tussen zijn woning en de schutting geplaatst dus ook pal naast mijn terras zonder extra draad langs zijn kant. Dus mijn schutting is zijn afsluiting van de kippenren. Ik vind dit absurd terwijl hij zo een grote tuin heeft. Ik weet dat dat met tijd problemen gaat geven. ( lawaai,stank,ongedierte,enz.)Daarom wou ik even weten wat de juiste wetten zijn. De info die ik al heb is dat de ren mag gezet worden MAAR dat de buur wel 1 meter tussen de scheidingslijn moet laten en niets in de schutting mag nagelen of vijzen. Klopt deze info of kunnen jullie mij meer info geven? Hopelijk kom ik er hier meer uit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pho450
Berichten: 192

#2 , 30 mar 2021 14:36

Ik weet niet precies wat jij verstaat onder een kippenren, maar volgens mij geldt de 1 meter regel enkel voor het hok. Hij mag dus prima een afrastering maken tot tegen de scheiding en daar een hok in plaatsen op 1 meter van de scheiding.
Hij mag inderdaad niks aan jouw schutting vastmaken, maar niks belet hem om er bv paaltjes vlak naast te zetten en jouw schutting als zijkant van zijn afrastering te gebruiken.

Probeer vooral te blijven praten met elkaar, je moet mogelijks nog lang naast elkaar wonen.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 30 mar 2021 14:42

En vermoedelijk ook een beperkt aantal neerhof dieren ik dacht 7 ...maar dat kan verschillen van gemeente tot gemeente.

Reclame

pho450
Berichten: 192

#4 , 30 mar 2021 14:45

Bij ons zijn dat er 49 :wink: , vanaf 50 moet je een vergunning aanvragen.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 30 mar 2021 16:10

en jouw schutting als zijkant van zijn afrastering te gebruiken.[/quote]

Indien hij niet is tussengekomen in die schutting , mag hij er NIETS van gebruiken, noch geen nageltje inkloppen.
Hij moet dus zelf een reekspalen en de nodige draad zetten, pal NAAST uw schutting.

pho450
Berichten: 192

#6 , 31 mar 2021 15:47

Hij moet dus zelf een reeks palen en de nodige draad zetten, pal NAAST uw schutting.
Ben je daar zeker van?
Ik heb bv een stuk omheining staan (mijn grond, door mij betaald) dat in principe ook de hond van de buren op hun perceel houdt. Zou ik dan eigenlijk mijn buren moeten vragen om een omheining vlak naast die van mij te plaatsen?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 31 mar 2021 16:16

Als buurman niet heeft meebetaald, mag hij er geen gebruik van maken.

Alain Hooge
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 apr 2021 18:50

Mja raar. Ik heb gelezen in het besluit van de regering tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen het volgende.
Handelingen in , aan en bij woningen
Een omgevingsvergunning voor deze handelingen is niet nodig voor
Het plaatsen van niet-overdekte constructies in zijtuin en achtertuin ingeplant tot op 1 meter van de perceelsgrens

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 01 apr 2021 22:32

Schutting is geen overdekte constructie. Zelfs als uw draad of schutting op de erfgrens staat en dus 'gemeen' staan moet buur eraf blijven 'geen nageltje' als hij niet mee betaald.

pho450
Berichten: 192

#10 , 02 apr 2021 14:57

Ik begrijp dat de buur van schutting af moet blijven, maar deze situatie vraag mogelijks om een duidelijke definitie van "afblijven/gebruiken". Zie mijn comment van een paar dagen geleden.
Indien de buurman 2 palen naast de schutting plaatst en daar zijn omheining van het kippenhok aan vast maakt, blijft hij er alvast af, maar hij maakt er wel gebruik van om zijn kippen in zijn tuin te houden.
Ik vraag me toch oprecht af hoeverre een rechter hier in mee zou gaan, moest je beslissen om klacht neer te leggen.

Alain Hooge
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 apr 2021 15:26

Zou liefst geen klacht neerleggen maar zoals ik al zei die ren gaat sowieso last met zich meebrengen in de toekomst.
Lawaai , stank en ongedierte. Zeker in de zomer. Een enorme tuin maar toch pal naast mijn terras. Niemand begrijpt dat. Ik ben nu in contact met een jurist die man heeft het ook gezien en die beweerd dat het geheel is die 1 meter ervan moet. Ik zat ook met de vraag aan hem ben je zeker dat het niet gewoon het hok is dat 1 meter afstand moet hebben.
Nogmaals volgens hem het geheel. Dus ja je hoort vanalles maar wat weet je met zekerheid. Dat besluit van de regering voor stedenbouwkundige handelingen moet je toch kunnen op voort gaan. In ieder geval indien ik meer weet laat ik het hier achter. Kan misschien nog mensen helpen in de toekomst

Alain Hooge
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 apr 2021 15:29

In ieder geval van de buur heb ik niet veel hulp.
Na mijn vraag om de nagels en vijzen te verwijderen uit mijn schutting om zijn net te bevestigen is er nog niet veel veranderd.

Ladydi
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 apr 2021 23:34

Hier zelfde probleem. Wij hebben een klein tuintje, de buren hebben een reuzegrote tuin en toch.... een kiekekot en kippedraad pal tegen onze draad. Mijn ligzetel staat daar 50cm naast. Waarom net die kant kiezen? Als de wind verkeerd zit, is het niet te doen van de stank. Maar op deze plek hebben zij er zelf geen last van, is te ver van hun huis.
Onze slaapkamers bevinden zich aan de tuinkant en zijn op gelijkvloers. Ik kan je verzekeren dat het geen lachertje is en bijslapen (man werkt in ploeg!) kunnen we nu wel vergeten.
Soms zijn ze dagen of weken op reis, zonder naar hun kippen om te zien. Ik kan het urenlang gekakel dan niet aanhoren en smijt dan eten omdat ze even zouden ophouden.
Ik had meer respect verwacht van mijn buur. Ik zou daar nog niet aan durven denken, maar zij doen het wel. :oops:

Van ophokplicht ook niets gemerkt! :evil:

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 12 apr 2021 10:02

Via een verzoeningsvergadering met een vrederechter en de buur, kan daar misschien een oplossing gevonden worden.

Terug naar “Milieurecht”