Onteigening landbouwgrond (ingekleurd als industriegrond)

Joachim50
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Onteigening landbouwgrond (ingekleurd als industriegrond)

#1 , 29 mar 2021 21:10

Beste allen,

vorig jaar zijn mijn beide ouders in zeer korte tijdspanne overleden. Hierdoor heb ik een stuk (toenmalig) landbouwgrond geërfd van ongeveer 1,9 Ha. Toen mijn vader nog leefde werd de onteigeningsprocedure gestart om zijn stuk landbouwgrond te onteigenen. De verantwoordelijke van de onafhankelijke ontwikkelaar van bedrijventerreinen heeft mijn vader destijds zeer agressief benaderd en net geen omkooppraktijken uitgevoerd.

In tussentijd werd de landbouwgrond ingekleurd als industriegrond wat natuurlijk een grotere waarde heeft.

Mijn vader heeft dan net voor zijn overlijden de onteigeningsprocedure voor de rechtbank getrokken. Onlangs is de uitspraak hierin gevallen en kan ik nu opnieuw onderhandelen over de prijs van grond voor de onteigening.

Vooraleer aan tafel te gaan zitten met de ontwikkelaar wil ik mezelf goed voorbereiden en heb ik enkele vragen :

- welke argumenten kan ik aanbrengen om de waarde van de grond te bepalen en deze voor te leggen aan de ontwikkelaar. Ik weet sowieso dat ze er het drie of vierdubbele van de aankoopprijs gaan uithalen. (Ik heb de jaarrekeningen ingekeken, ze zitten er "warmpjes in". )
- het feit dat de voormalige landbouwgrond NU ingekleurd staat als industrie grond : kan ik dit argumenteren om een hogere prijs te bekomen?
- Kan ik terugvallen op de agressieve benadering (mét getuigen) naar mijn vader toe en dit als argument aanhalen ter onderhandeling?
- zijn er wetsartikels die ik kan voorlegging als staving?
- alle tips en bijkomende raadgeving van harte welkom

Bedankt alvast voor jullie antwoorden. Dit dossier is voor mij zeer emotioneel geladen omdat mijn vader er net voor zijn dood enorm heeft van afgezien.

Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1139

#2 , 30 mar 2021 09:14

Wachten, zwijgen en geduld.
Zij zijn vragende partij om deze grond aan te kopen.
Laat hen een prijs geven. Is dit voor jou in orde dan ga je verder en geef je je akkoord.
Zeg je nee dan is het aan hen om met een nieuw voorstel af te komen.

Vermijd om zelf een prijs voor te stellen: als je niet laat bijstaan door een makelaar is dit nefast.
Je moet geen argumenten aanhalen , de bal ligt in hun kamp.
Industriegrond is meer waard dan landbouwgrond, dus sowieso zal hunbod hoger moeten liggen dan voorheen.
waarom die agressiviteit gebruiken als argument? Veel kans dat je je gesprekspartner het mes daarmee op de keel zet dat hij foert zegt en afhaakt. Hij zal dat zelf wel weten van die agressie en je zal er meer voordeel mee halen om dit niet op tafel te gooien.
Jij moet niks staven met een of ander wetsartikel. Als er iemand zo zot is om je een bod te doen dat 10 keer zo hoog is dan de reeele waarde dan is dit perfect wettelijk.

Joachim50
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mar 2021 09:48

Beste Lukasi,

bedankt voor je snelle antwoord en advies. Hen over de brug laten komen dus!

Reclame

Joachim50
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mar 2021 10:49

Las nu nog net in het ontwerp van decreet betreffende onteigening voor het algemeen nut, dat de term DOELNEUTRALITEIT wordt gebruikt. Als ik het goed begrijp kan ik niet terug vallen op het feit dat de (voormalige) landbouwgrond nu ingekleurd staat als industriegrond en dus eigenlijk veel meer waard zou zijn.

Quote :

"Artikel 62
De doelneutraliteit is een algemeen rechtsbeginsel (conform Cass. 17 januari 1964, Pas. 1964, I, 522) en wordt uitdrukkelijk neergeschreven in het onteigeningsdecreet. De onteigenende instantie noch de onteigende mogen zich bij de onteigening beroepen op een waardevermindering of waardevermeerdering ten gevolge van maatregelen die op het goed betrekking hebben die in verband staan met de onteigening."

Klopt mijn redenering?

Ik heb het iets moeilijker met het verschil te bepalen (begrijpen) met de planologische neutraliteit (?).

Alvast bedankt!

Terug naar “Milieurecht”