Hinder buren - zelfst activiteit

Bodophuis
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Hinder buren - zelfst activiteit

#1 , 25 mar 2021 20:02

Goedemiddag,

Sinds kort hebben wij nieuwe buren die voor 'overlast' zorgen.
Zij werken aan auto's op hun oprit (er staan vaak zo'n 5 wagens tegelijk op hun oprit, zonder nummerplaten) met de nodige geluidshinder zoals meermaals veel gas geven etc.
Ook krijgen zij (mogelijke) kopers op bezoek die dan telkens met de autodeuren slaan etc, een heen-en-weergeloop van mensen.

Mag zoiets uitgevoerd worden in een (redelijk) rustige straat? Het betreft hier een straat met open bebouwingen, redelijk landelijk.

Ik zocht op het KBO op adres en daar vind ik alvast niets van onderneming terug.

Wat kan ik nakijken om te zien of zij in regel zijn met de wet?
Moet er voor zoiets een omgevingsvergunning zijn (daar ken ik niet veel van)? KBO zou toch in orde moeten zijn?

Ik denk ook dat zij de woning huren, ik weet niet of dat ook een verschil maakt?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 25 mar 2021 20:25

Als zij werkelijk handel drijven hebben ze een ondernemingsnummer nodig .
U kan al eens vragen bij de eigenaar , ofwel op dienst stedenbouw gemeente vragen of op dit perceel een werkplaats voor voertuigen mag uitgebaat worden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Bodophuis
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mar 2021 22:26

Dag freelance,

De eigenaar kennen we niet.
Wat is de definitieve van een 'werkplaats'? Moet dit in een garage/schuur zijn? Want dat is er niet, de (kleine) werkzaamheden en testen gebeuren in buitenlucht.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 25 mar 2021 23:32

Eens met gemeente en ook met wijkinspecteur politie gaan praten.

Bodophuis
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mar 2021 06:28

Dag Franciscus,

Ook jij bedankt voor je antwoord!
Als je zegt, eens praten met de gemeente, welke dienst is dat dan?

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 26 mar 2021 11:30

Milieu dienst en of stedenbouw of bouwdienst hoe die ook mag heten in uw gemeente.
Dienst omgevingsvergunningen vb.

freelance
Berichten: 2615

#7 , 27 mar 2021 00:24

" Werkplaats voor voertuigen " is in de volksmond een " garage ' / garagist .
Deze zijn aan strikte reglementeringen gebonden ( gebruik van motorolie / opslag accu"s enz... )
Velen zetten ook een handeltje op in verkoop 2e handsvoertuigen ( zonder werkplaats ) . Hiervoor zal op zijn minst een meldingsplicht zijn . ( aangifte bij het "omgevingsloket " van de gemeente . )
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Avbogae
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 mar 2021 04:47

Hartelijk dank voor de antwoorden!!

Terug naar “Milieurecht”