Bouwovertreding bij de bouw van een loods

mbekaert
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bouwovertreding bij de bouw van een loods

#1 , 24 feb 2021 10:44

In 1989 kocht de zaakvoerder van een zonevreemd bedrijf een stuk achtertuin, grenzend aan mijn tuin. Dit met de bedoeling om het bedrijf uit te breiden met een loods (10 x 50 meter). Van de gemeente kreeg hij geen bouwvergunning, ook omdat ik bezwaar had ingediend wegens lawaaioverlast (het bedrijf herstelde motoren van speedboten die in openlucht werden getest). De (inmiddels overleden) zaakvoerder zelf hield echter de bedrieglijke schijn op dat de bouw van de loods wel vergund was, en trok de loods op tot op de perceelgrens. Van de gemeente kreeg ik in verband met deze zaak geen enkele correspondentie. Het hele gebouwencomplex werd in 2003 verkocht. Recent werd er een Fitnesscentrum in gevestigd. Omdat ik bedenkingen had bij deze gang van zaken stelde ik de vraag bij de gemeente of er een aanvraag was ingediend voor functiewijziging van de loods. Dit bleek niet het geval. Tot mijn grote verbazing kreeg ik echter als antwoord dat de loods niet vergund was. Vraag is of ik nu nog iets kan ondernemen tegen zowel de flagrante bouwovertreding op zich, als tegen de laksheid van de gemeente die wel degelijk en al geruime tijd op de hoogte was van deze zaak en niets heeft ondernomen om hier tegen in te gaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 24 feb 2021 13:58

Als er voordien geen herstelvordering ingediend was , zal hier de verjaring gelden van het "misdrijf" .
https://omgeving.vlaanderen.be/verjarin ... misdrijven
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Milieurecht”