onderhoud onverharde weg

Jef_
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

onderhoud onverharde weg

#1 , 15 feb 2021 20:51

Beste,

De straat waar ik woon is een doodlopende onverharde weg gelegen dicht bij waardevol agrarisch gebied, er staan 2 woningen in de straat (ongeveer halverwege en op het einde v/d straat).
Voor zover ik me herinner is deze weg nooit in een goede staat geweest door constante putvorming, dit werd door de gemeente telkens tegen gegaan door rode kiezel in de putjes te storten. Het was niet ideaal maar wel acceptabel en relatief goed berijdbaar.

Sedert enkele jaren echter zijn ze gestopt met het storten van deze kiezeltjes en nivelleren ze het wegdek met een kilverbord. Daar er geen materiaal meer wordt gestort en enkel wordt afgevlakt is de staat van het wegdek aanzienlijk verslechterd de voorbije jaren. Men is verplicht om bijna stapvoets te rijden indien je op lange termijn geen schade aan je wagen wil en tijdens de winter is fietsen/wandelen ook geen pretje als het weer wat natter is. Momenteel zijn er ontelbaar veel putten in de weg, sommigen tot wel 8 à 10cm diep.

Sinds 2 jaar dring ik, telkens ik een aanvraag doe voor onderhoud (via een web portaal v/d gemeente), er op aan of er niet kan gezorgd worden voor een alternatieve, duurzame oplossing maar telkens doen ze gewoon hetzelfde werk opnieuw, wat ondertussen zelfs geen effect meer heeft.

onlangs heb ik de burgemeester persoonlijk geschreven via mail en hij gaf me (een politiek correct) antwoord dat niet mogelijk is 'door het specifiek statuut' van het gebied, zonder daar verder op in te gaan. ik vond dit vreemd want er zijn enkele straten rondom ons die ook in waardevol gebied liggen en deze zijn zelfs volledig geasfalteerd.

Het lijkt erop dat ze hier geen tijd/middelen willen insteken maar ik ben stilaan ten einde raad. Mijn vraag hier is in welke mate de gemeente verantwoordelijk is voor het onderhoud van de weg en wat er wordt verstaan onder een 'weg in goede staat'.

Alvast bedankt.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding