Hinder door activiteit buurman

DDS GH44
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hinder door activiteit buurman

#1 , 04 feb 2021 15:28

Beste,

Ik woon reeds 38 jaar in mijn woning. Een driegevel in het centrum van de stad, naast een school. Geen industriezone, geen appartementen in de straat, grote rijwoningen en driegevelwoonsten. Mijn buurman is steenkapper, hij bewerkt blauwe steen. 20 jaar geleden werden er vooral grafzerken verkocht en kleine opdrachten voor het bewerken van blauwe steen. Stelselmatig zijn de activiteiten opgedreven en wordt er 6 dagen op 7 gewerkt, meestal 12 uur per dag. (In de zomer vaak van 6u tot 21.50u)
's ochtends hebben we vooral hinder door de zware vrachtwagen met kraan die aan het laden en lossen is. Bepaalde leveringen zijn soms om 4u 's nachts. We ondervinden vooral hinder door de trillingen die in heel het huis voelbaar zijn. Het geluid kunnen we best verdragen, een muziekje opzetten vinden we geen probleem. Enkel tijdens de zomermaanden ergert het ons dat we niet van onze tuin kunnen genieten zonder het permanente lawaai van slijpschijven, grote rollende kranen en brekende stenen.
Enkele jaren geleden hadden we ook veel last van het stof, we zijn meermaals in dialoog gegaan met de buurman, waarop hij een stof afzuig systeem plaatste. Helaas dient dit toestel regelmatig uitgekuist te worden en is mijn huis tijdens die handeling volledig in het stof. Binnen hebben we enorm veel stof, de buitengevel, ramen, deuren, zelfs enkel bomen in de tuin zijn bedekt met een laagje steenstof.
De buurman lacht de problematiek weg, de milieudienst oppert voor verdere dialoog. Als er iemand langskomt om de hinder waar te nemen, worden de activiteiten tijdelijk gestaakt. Ik heb reeds filmpjes en foto's, maar trillingen laten zich niet zo makkelijk registreren.
Mijn partner en ik ondervinden heel zware hinder tijdens het thuiswerken. De kinderen ondervinden concentratieproblemen, raken moeilijk in slaap door de werken, zijn te vroeg wakker door de werken van de buurman.
Kan ik hier spreken over genotsbederf? Welke acties kan ik ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 04 feb 2021 17:35

Ik wist niet dat zo'n activiteit/atelier toegelaten wordt in een woonzone? De productie van steenstof is bovendien toch ook een materie die sterk aan normen is gebonden? Het gebeurt vaker dat een bedrijf toelating heeft voor bepaalde activiteiten, maar door uitbreiding die toelatingen ruimschoots overschrijdt. Dit zou wel zoiets kunnen zijn. VLAREM?

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 04 feb 2021 18:37

Dit lijkt mij een activiteit die in een industriezone thuishoort. Raar dat t stad bezwaren wegwuift. Al eens met de bevoegde schepen gepraat want z n ambtenaren zijn misschien wel wat “lui”. Ook abnormale burenhinder kan er toe leiden dat de activiteiten moeten gestaakt worden.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 04 feb 2021 20:02

Ik ken zo 2 steenkappers midden in de stad Leuven (Wilsele) en St-Niklaas . Die bedrijven zijn er al vele 10tallen jaren, en werken nog iedere dag.

freelance
Berichten: 2615

#5 , 04 feb 2021 20:46

Onder VLAREM II vallen " steenkappers " ( die al lang geen stenen meer " kappen " , want dit is een archaisch beroep ) onder
Deel 5. SECTORALE MILIEUVOORWAARDEN VOOR INGEDEELDE INRICHTINGEN
5.30.3 Natuursteen verwerkende bedrijven

Daaronder staan exact 3 minimale regeltjes :

Artikel 5.30.3.1
Deze afdeling is van toepassing op de inrichtingen, vermeld in rubriek 30.7 van de indelingslijst, maar geldt niet voor de productie van kunststeen
Voor inrichtingen die voor 1 januari 2012 vergund zijn, gelden de verplichtingen van deze afdeling vanaf 1 januari 2017.
Artikel 5.30.3.2.
Het gebruik van open bezinkingsbekkens is verboden.
Artikel 5.30.3.3.
Het is verboden om afvalwater, afkomstig van het productieproces, te lozen.


Natuurlijk zijn er algemene normen , maar die zijn zo minimaal mogelijk , zeker voor een natuursteen verwerkend bedrijf , die in feite met een natuurproduct werken , en geen giftige stoffen veroorzaken .

§ 1.
De exploitant neemt maatregelen om de stofemissies die afkomstig zijn van de opslag van stuivende stoffen en van installaties waarbij stuivende stoffen worden getransporteerd of behandeld, zo laag mogelijk te houden.
De maatregelen houden rekening met het type en de eigenschappen van de stuivende stoffen of zijn componenten, de (ont)ladingsinstallatie en -methode, de massastroom, de meteorologische omstandigheden, storingen aan installaties en de locatie van de (ont)laadplaats. Ook veiligheidsaspecten worden in rekening gebracht.

§ 2.
De technische installaties die stofemissies kunnen veroorzaken, en de installaties voor de reductie van de stofemissies worden tijdig onderhouden en gecontroleerd om stofemissies te minimaliseren. Stoffilters worden tijdig vervangen om de goede werking te verzekeren.

§ 3.
Vanaf 1 januari 2014 moet de exploitant procedures en instructies voor de beheersing van de niet-geleide stofemissies ter beschikking hebben voor het eigen personeel en voor het personeel van derden die op de inrichting activiteiten uitvoeren met een potentiële impact op de stofemissies.

§ 4.
Gemorste stoffen die aanleiding kunnen geven tot stofvorming, worden na de beëindiging van de handeling zo snel mogelijk verwijderd.


Daarmee kan een bedrijf dus alle kanten op , en zeker voor natuursteenbedrijven is controle quasi onbestaande .
Aangezien zulke ( quasi industriele ) bedrijven veelal ontstaan zijn uit een éénmanszaak voor het " kappen " van grafstenen , en zich bevonden in een atelierke achter de woning , is er ook geen enkele verplichting dat die zich in een ambachtelijke zone zouden vestigen .

De hinder in een woonzone kan inderdaad aanzienlijk zijn , doch moeilijk aantoonbaar en meetbaar .
Aangezien een gemeente /stad daar mooi zal aan verdienen , zullen ze niet zo vlug geneigd zijn op te treden .
Een buurtcomité oprichten , en deze klachten laten indienen , kan eventueel werken ( op de lange duur , want men zal het bedrijf de kans geven om uit te wijken naar een ambachtelijke zone , wat serieuze investeringen met zich meebrengt ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 05 feb 2021 11:00

Lees u eens in met betrekking tot de rechtsfiguur 'evenwichtsleer' of 'burenhinder'. De activiteit hoeft niet foutief te zijn opdat bepaalde maatregelen bevolen kunnen worden die de overlast verdraagbaar moeten maken.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Milieurecht”