Tuinhuis + 40 m2

guida52
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Tuinhuis + 40 m2

#1 , 01 feb 2021 18:31

Hallo ,
Voor een tuinhuis van minder dan 40m2 is er genoeg info .
Maar als het groter moet welke regels gelden dan ?
Is een architect verplicht ? Of gewoon melding bij de gemeente ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

guida
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2021 01:02

Dank je. Deze had ik ook gevonden.
Concreet, er staat al een carport van 30m2 . Nu moet er nog een tuinhuis van 20m2 bij komen. Voor die 30 was geen architect nodig maar voor de extra 20m2 dus wel ?
Waar is hier de logica?

Reclame

lukasi
Berichten: 1139

#4 , 02 feb 2021 08:21

20+30 = 50
je overschrijdt de grens van 40m²
Staat duidelijk in de wetgeving dat het de SOM betreft van alle bouwkundige bovengrondse constructies.
Is in het leven geroepen om de wildgroei en- bouw van tuinhuis , koterij, tuinhuizen , opslagplaatsen te verhinderen zo dat er voldoende water in de bodem kan doordringen.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 feb 2021 09:04

een architect is niet altijd nodig hoor. Het is gewoon, je voldoet niet meer aan de voorwaarden van het vrijstellingsbesluit, dus je hebt een omgevingsvergunning nodig. Dat zal voor een tuinhuis in veel gevallen prima zonder architect kunnen.

Maar, de eerste vraag die je moet stellen is of het wel kan (het tuinhuis wat je wil) volgens de geldende stedenbouwkundige voorschriften voor jouw perceel. Daarna hoef je jezelf pas af te vragen welke vergunning je dan nodig hebt :P

guida
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 feb 2021 18:00

Het kan en het mag .
Maar de ambtenaar op de gemeente zegt (tegen de zoon van me vriendin ) dat hij een architect moet vragen om een plan te maken . Dus voor een constructie van max 40 m2 hoeft er niets maar als je daar bij wijze van spreken nog een kippenhokje wil bijzetten dan zou er een architect aan te pas moeten komen ?
En het zal vast aan mij liggen maar hier ontgaat mij de logica.
Ik neem aan dat je bij meer dan 40 m2 toestemming en vergunning moet aanvragen , dat is ook een goede zaak om koterijen tegen te gaan . Maar een architect voor een simpel tuinhuisje naast een carport vind ik er toch een beetje over .

lukasi
Berichten: 1139

#7 , 02 feb 2021 18:06

U mag perfect dat plan volgens de vereisten zelf uittekenen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 03 feb 2021 15:25


Ik neem aan dat je bij meer dan 40 m2 toestemming en vergunning moet aanvragen , dat is ook een goede zaak om koterijen tegen te gaan . Maar een architect voor een simpel tuinhuisje naast een carport vind ik er toch een beetje over .
Een carport van 39 m², ernaast nog een van 39 m², dan een tuinhuis van 30 m² en aansluitend een kippenhok van 40m² en....mag dan ook?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 03 feb 2021 15:49


Ik neem aan dat je bij meer dan 40 m2 toestemming en vergunning moet aanvragen , dat is ook een goede zaak om koterijen tegen te gaan . Maar een architect voor een simpel tuinhuisje naast een carport vind ik er toch een beetje over .
Een carport van 39 m², ernaast nog een van 39 m², dan een tuinhuis van 30 m² en aansluitend een kippenhok van 40m² en....mag dan ook?
Neen. De "koterijen" worden samengeteld.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Milieurecht”