gracht

johanabc
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

gracht

#1 , 20 jan 2021 16:07

de gracht langs mijn perceel kalft in langs mijn perceel.
de gracht is nooit onderhouden door derden, elk jaar in januari maaide ik de bramen en klein gewas op het aangrenzend perceel, meer moeras dan perceel naam waard, herhaling in mei en juli.
mijn perceel is volledig omheind met palen en draad op 1 m van de grens.
nu dreigen die palen door inkalving om te vallen, naastgelegen perceel bevat hoge bomen (+10m)-, elzen) die door de beworteling (veronderstel ik) zich ondergronds uitbreiden zodat de gracht uitbreidt naar mijn richting.
de eigenaar van dit pand is ergens in een rustoord, dement, niet aanspreekbaar dus;
wat kan ik ondernemen?
bomen laten wegnemen (elzen zijn beschermd) en gracht laten her aanleggen, mogelijk probleem is dat ik nooit foto's nam van de oorspronkelijke staat bij de aankoop +10 jaar geleden, een perceelpaal vind ik wel terug. Dit alles kan nog een paar duren tot alles( omheining) omver ligt.
wie moet ik eerst contacteren?
staat de stad in voor het onderhoud van de grachten, nooit zag ik iemand, behalve jagers, everzwijnen, reeën
mijn perceel bevat ook een vijver met bronnen en een overloop (teveel aan water) naar deze gracht, op het einde van het perceel, dus dit water is niet de oorzaak van de inkalving.
graag advies over mogelijke te zetten stappen, bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1140

#2 , 20 jan 2021 17:40

Vooreerst , je mag zomaar niet op iemand anders zijn grond gaan maaien of gaan rooien.
Je moet daar zeker toestemming voor hebben.
Je zal ook even moeten doorgeven waar de perceelgrens loopt. Is dit het midden van de gracht of is dit volledig op jouw kant van de gracht of ligt de grens volledig bij de buru.
Is deze gracht gemeenschappelijk dan zal ieder zijn oever moeten beschermen en onderhouden.
Het inkalven van jouw zijde kan niet veroorzaakt worden door de aanplanting van bomen aan de overkant van de gracht. De rede die u aanhaalt dat de wortels ervoor zorgen dat de gracht uitbreid naar uw kant toe is eerlijk gezegd onmogelijk. Wortelgroei stopt op het moment dat er geen voeding aanwezig is en dus zullen de wortels stoppen daar waar er water zit. Wortels hebben nu eenmaal lucht nodig bij hun wortels anders sterven deze af.

Denken dat wortels onder een gracht gaan groeien en dan naar boven verder groeien op uw perceel is technisch onmogelijk. Een wortel kan eenmaal niet naar boven groeien.
Om deze redenen een kap te laten uitvoeren zal dus niet kunnen.

Ik denk dat u eerder de grachtkant aan uw zijde zelf moet onderhouden als een goede huisvader en zeker als de grens in het midden van de gracht ligt.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 24 jan 2021 15:47

Een wortel kan eenmaal niet naar boven groeien.
" boomtechnisch " gezien kan het , maar eerder zeldzaam . Hangt vooral af van de plaatsgesteldheid ( grondlagen ) , en de boomsoort .
Verder akkoord met alles .

TS dient om te beginnen , te weten waar precies de grens ligt ( kadastraal plan - notariele akte - grenspaaltjes ) .
Zoniet dient een plaatsbepaling te gebeuren door een gezworen landmeter .
Indien de grens in het midden van de gracht ligt ( zoals veel voorkomt , en niet noodzakelijk op plannen is terug te vinden ) , dan zijn beide eigenaren verplicht elk hun deel van de gracht te onderhouden .
Wanneer er niets op plan staat , dan is het gebruikelijk dat de aangelanden elk de helft van de gracht bezitten ( indien een privatieve gracht , dus niet ingekleurd als provinciaal of nationaal ) .
Niets( in de vraag ) wijst er op dat die gracht door de stad zou moeten onderhouden worden . Maar ook dit kan nagegaan worden op betreffende stadsdiensten . ( openbare werken ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Milieurecht”