grondwater door bouwbedrijf

catbc
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

grondwater door bouwbedrijf

#1 , 18 jan 2021 01:31

Door werken van een bouwbedrijf in de buurt is er grondwater in mijn kelder gekomen, nadat het enkele jaren geleden is drooggelegd.

Aan sommige kanten van de muur komt de speciale (waterdichte)cement die gebruikt werd om de kelder droog te leggen, los. Ik weet ook niet in hoeverre dit het gebouw (optrekkend vocht?) verder beschadigd heeft?

Kan ik aan de hand van foto's een compensatie vragen en hoe gaat dat in zijn werk?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 18 jan 2021 09:39

Kan u de verantwoordelijkheid van het bouwbedrijf bewijzen?

catbc
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2021 09:48

Ik weet niet hoe ik dat moet bewijzen, behalve dat ze via een brief hebben laten weten dat ze werken gingen uitvoeren en een plaatsbeschrijving hebben gemaakt van de omliggende woningen, maar bij mijn woning hebben ze geen plaatsbeschrijving komen opnemen. Wellicht, omdat ze dachten dat er verderop niets aan de hand ging zijn..

Reclame

dako
Berichten: 333

#4 , 18 jan 2021 10:21

Door werken van een bouwbedrijf in de buurt is er grondwater in mijn kelder gekomen, nadat het enkele jaren geleden is drooggelegd.
Meestal word bij (grotere) bouwwerken het grondwaterpeil verlaagd wat het onwaarschijnlijk maakt dat je hierdoor grondwater in je kelder krijgt. Enige mogelijkheid die ik zie is dat n.a.v. het verlagen van het grondwater er (beperkt) wat zetting/werking is geweest van jouw woning wat voor scheurtjes in de kelder gezorgd heeft en dit als gevolg heeft.
Het loskomen van de waterdichte bezetting zou hier normaal ook al geen gevolg van kunnen zijn (scheurtjes hierin mogelijks wel).

Het is m.i. onzeker of de schade veroorzaakt kan zijn door de bouwwerken, en zoals reeds aangehaald zal jij dit moeten kunnen aantonen dat de schade te wijten is aan de werkzaamheden.

catbc
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jan 2021 10:30

Ok, maar als het onwaarschijnlijk is, waarom hebben anderen in de straat dan hetzelfde probleem?

De werken werden trouwens ook uitgevoerd terwijl het serieus regende, dus ik zie niet in hoe dat helpt om het grondwaterpeil te verlagen?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 18 jan 2021 11:17

Het plaatsen van een bronbemaling tijdens regenweer heeft geen nadelige gevolgen voor uw kelder. Heb vroeger ook gewerkt met bronbemaling en als het goed wordt uitgevoerd zijn er geen verzakkingen van gebouwen. (Mogelijks wel van volledige huizenblokken, maar dan is het de kunst de zone die de barsten veroorzaakt, te laten plaatsvinden op een open ruimte )

catbc
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jan 2021 14:00

Het gaat om een paalfundering en ik las juist elders op het forum dat:
bij een paalfundering is artikel 544 BW van toepassing. Dat wil zeggen dat de opdrachtgever die de bestelling geeft de verantwoordelijke is bij schade aan de buren. In de algemene voorwaarden van de paalfirma's wordt daar altijd uitdrukkelijk naar verwezen.
Deze aansprakelijkheid is verzekerbaar.
Artikel 1384 komt hier niet in tussen.


viewtopic.php?t=14296

Kan ik dan naar dat artikel 544 BW verwijzen om het bedrijf toch aansprakelijk te houden?

dako
Berichten: 333

#8 , 18 jan 2021 14:57

Het gaat om een paalfundering en ik las juist elders op het forum dat:

Kan ik dan naar dat artikel 544 BW verwijzen om het bedrijf toch aansprakelijk te houden?
Bij paalfundering heb je nog verschillende opties, onder te verdelen in 2 groepen, de geschroefde palen of de geheide palen. Bij bepaalde palen (voornamelijk geschroefde) is de kans op schade zeer beperkt en enkel bij aanpalende perselen. Bij de geheide heb je (in min of meerdere mate) trilling welke wel voor schade kunnen zorgen.

Blijft een feit dat je zal moeten kunnen aantonen dat de schade door de werken is veroorzaakt. Art 544 is (mogelijks) van toepassing (foutloze aansprakelijkheid), maar dit zorgt er niet automatisch voor dat zij verantwoordelijk zijn voor schade waarvan niet kan aangetoond of aangenomen worden dat zij deze hebben veroorzaakt.

Bij geschroefde palen lijkt mij dit, vermits je aangeeft "verderop" te wonen en niet aanpalend te zijn, onwaarschijnljik. Bij geheide is er veel afhankelijk van het aantal/welke uitvoering, lengte,... hoe ver de trillingen reiken.

Je neemt dit best op met je verzekeringsmakelaar, met de vermelding dat je vermoed dat dit door de werken veroorzaakt is. Mogelijk zit in je polis brand of familie hierin een dekking.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 18 jan 2021 16:16

Bij een paalfundering is er meestal GEEN bronbemaling nodig
Dus dat zal meer dan waarschijnlijk de oorzaak wel niet zijn.
Vraag aan uw brandverzekering een expert te sturen om de oorzaak te bepalen en de schuldige (als die er al is) te vinden.

Terug naar “Milieurecht”