EPB boete door wijziging van het decreet

LJO
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

EPB boete door wijziging van het decreet

#1 , 28 dec 2020 01:49

Korte samenvatting: is een wijziging van een decreet (Energiedecreet in dit geval) altijd onmiddelijk van toepassing, ook voor al lopende projecten?

Situatie schets is als volgt:
2012 - bouwvergunning verkregen voor nieuwbouw woning
2019 - aanmaning v/h Vlaams Energieagentschap (VAE) met het dringend verzoek om een EPB verslag in te dienen binnen de 6 weken.
De EPB-aangifte wordt in elk geval ten laatste vijf jaar na het verlenen van de stedenbouwkundige vergunning of na het neerleggen van de melding ingediend. (Artikel 11.1.8 van het Energiecreet).
Die vijf jaar komt er op neer dat de EPB aangifte ten laatste in 2017 had ingediend moeten zijn...

Wegens "persoonlijke" redenen heeft de bouw vertraging opgelopen, met als gevolg dat ik NU nog niet voldoende ver gevorderd ben om een acceptabele EPB aangifte te doen. Dat zou me meer dan 25000€ aan boetes hebben gekost.
Dan maar met volle verwachting de schriftelijke hoorzitting afgewacht, en dit goed en beleefd geargumenteerd.
Toch boete van meer dan 2000€ en bijkomend 10€ per dag tot indienen van het epb- dossier. Als ik realistisch ben is dit straks een boete van totaal meer dan 9000€

Waar het mij in deze forum post om gaat is de toepassing van het Energiedecreet door het VEA. Deze is in de loop van de afgelopen jaren gewijzigd geweest, in het bijzonder de toevoeging van de termijn van 5 jaar uit bovenstaande quote.

Afdeling III. EPB-aangifte Artikel 11.1.8. Historische versie: (01/01/2011 - 27/03/2014) (volledig)

§ 1. Na de uitvoering van de werken en handelingen aan gebouwen waarvoor EPB-eisen gelden volgens artikel 11.1.1, § 1, dient de verslaggever uiterlijk zes maanden na de ingebruikname van het gebouw namens de aangifteplichtige een EPB-aangifte in bij het Vlaams Energieagentschap.

Voor de EPB-aangifte met betrekking tot gebouwen waarvan de stedenbouwkundige vergunning in 2006 werd aangevraagd, dient de verslaggever uiterlijk twaalf maanden na de ingebruikname van het gebouw namens de aangifteplichtige een EPB-aangifte in bij het Vlaams Energieagentschap.

§ 2. De verslaggever houdt gedurende vijf jaar van elke door hem opgestelde EPB-aangifte een papieren afdruk, de bijbehorende plannen en bijlagen bij zich. Die documenten zijn ondertekend door de verslaggever en de aangifteplichtige. De verslaggever stelt op eenvoudig verzoek een exemplaar van de papieren afdruk, de plannen en de bijlagen ter beschikking van het Vlaams Energieagentschap.

De aangifteplichtige houdt gedurende tien jaar een papieren afdruk van de EPB-aangifte, de bijhorende plannen en de bijlagen bij zich. Die documenten zijn ondertekend door de verslaggever en de aangifteplichtige. De aangifteplichtige stelt op eenvoudig verzoek een exemplaar van de papieren afdruk, de plannen en de bijlagen ter beschikking aan het Vlaams Energieagentschap.


Afdeling III. EPB-aangifte Artikel 11.1.8. Historische versie: Historische versie: (28/03/2014 - 22/02/2017) - toevoeging aan §1

De EPB-aangifte wordt in elk geval ten laatste vijf jaar na het verlenen van de stedenbouwkundige vergunning of na het neerleggen van de melding ingediend.

Voor de EPB-aangifte met betrekking tot gebouwen waarvan de stedenbouwkundige vergunning in 2006 werd aangevraagd, dient de verslaggever uiterlijk twaalf maanden na de ingebruikname van het gebouw en uiterlijk vijf jaar na het verlenen van de stedenbouwkundige vergunning namens de aangifteplichtige een EPB-aangifte in bij het Vlaams Energieagentschap.



Met andere woorden, de wijziging aan het Energiedecreet op 28/03/2014 had tot direct gevolg dat ik mijn EPB aangifte had moeten indienen ten laatste in oktober 2014. Voor zover ik kan terugvinden in het Energiecreet was er voor 28/03/2014 dus geen wettelijk termijn van max. 5 jaar.

Hebben dit soort wijzigingen aan een decreet (Energiedecreet) een wettelijke basis voor al lopende projecten? Mijn inziens is dit het veranderen van de spelregels terwijl het spel al bezig is, met significante financiële consequenties (=boetes opgelegd door het VEA).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LJO
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 dec 2020 08:07

Correctie voorlaatste alinea:

Met andere woorden, de wijziging aan het Energiedecreet op 28/03/2014 had tot direct gevolg dat ik mijn EPB aangifte had moeten indienen ten laatste in 2017. Voor zover ik kan terugvinden in het Energiecreet was er voor 28/03/2014 dus geen wettelijk termijn van max. 5 jaar en viel men terug op de uiterlijk zes maanden na ingebruikname wat voor mij wel een groot verschil is!

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jan 2021 15:39

En hoe zit het met uw bouwvergunning? Ben je daar nog binnen de termijn tegen wanneer je het einde van de werken moest melden?

Reclame

Terug naar “Milieurecht”