Zware luchtvervuiling in wijk - welke stappen kan ik ondernemen

chesini
Topic Starter
Berichten: 43

Zware luchtvervuiling in wijk - welke stappen kan ik ondernemen

#1 , 09 dec 2020 06:34

Hallo,

Ik ondervindt zware geurhinder door luchtvervuiling in de wijk. De vervuiling is op basis van het geurtype afkomstig van houtkachels. Er wordt zo stevig gestookt met verbrandingsinstallaties die waarschijnlijk aan geen enkele reglementering voldoen dat de buitenlucht vol verbrandingsgassen ea zit, dat je ogen beginnen tranen en dat je alle vensters moet dichthouden en de ventilatie uitschakelen.

Dit is onleefbaar.

Welke zijn de stappen die ik hier kan ondernemen ? Welke instanties moet ik contacteren ?

In afwachting,

Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 09 dec 2020 09:42

Geen expert in deze maar online kan ik volgende terugvinden:

"Tijdens dagen met slechte luchtkwaliteit kan de Vlaamse Milieumaatschappij oproepen om geen hout te stoken. Dit is een aanbeveling, en geen wettelijk verbod.

Toch nemen sommige gemeenten dit op in hun politiereglement. In dat geval moet het stookverbod wel nageleefd worden. Contacteer de milieudienst van uw gemeente voor meer informatie."

Het lijkt mij dan ook dat u contact moet opnemen met uw gemeente. Het is twijfelachtig dat ze er iets aan kunnen/zullen doen.

Nu als de schouw correct werd geïnstalleerd en de buren geen afval verbranden, zou u normaal gezien weinig tot geen over last mogen hebben.

Ter info: Google: Goede praktijk voor de plaatsing
van rookgasafvoerkanalen

Persoonlijk heb ik zelf een hoogrendement kachel en als ik deze op een correcte wijze gebruik kan men niets maar dan ook niet van geur opmerken.
De eerste 5 minuten heeft men een minimale geurhinder.

dako
Berichten: 333

#3 , 09 dec 2020 15:36

wordt zo stevig gestookt met verbrandingsinstallaties die waarschijnlijk aan geen enkele reglementering voldoen ...
Voor zover ik weet is er enkel reglementeringen m.b.t. nieuw verkochte kachels en niet op het gebruik van bestaande.

Welke zijn de stappen die ik hier kan ondernemen ? Welke instanties moet ik contacteren ?
Vermits het van "de hele wijk" is zal dit moeilijk worden, er is waarschijnlijk geen enkele partij die op zichzelf verantwoordelijk is voor de situatie. De situatie is waarschijnlijk anders indien één partij de oorzaak zou zijn en je van burenhinder kan spreken. In eerste instantie dien je volgens mij de milieudienst van de gemeente/stad te contacteren: https://omgeving.vlaanderen.be/veelgest ... n-stoken#a

Wel lijkt mij de kans op een (voor jou geschikte) oplossing beperkt, net zoals vb bij smog in de zomer is er niet één partij verantwoordelijk voor het (zwaar) overschrijden van bepaalde normen en voldoet (meestal) elke partij individueel wel aan de normen (vb uitstootnormen wagens,...) waardoor men de verantwoordelijkheid vaak bij overheden/gemeenten tracht te leggen

Reclame

Terug naar “Milieurecht”