Vergunde en vrijgestelde bijgebouwen

prex
Topic Starter
Berichten: 22

Vergunde en vrijgestelde bijgebouwen

#1 , 30 nov 2020 16:39

Beste,

volgens mijn verkavelingsvergunning mag ik voor een totaal van 75m² bijgebouwen plaatsen in mijn tuin.
De vrijstelling om een gebouw zonder vergunning te zetten is een totaal van 40m², dus als ik het goed begrijp mag ik niet 2 onvergunde bijgebouwen van elk 30m² zetten.
Zou het echter een probleem zijn dat ik voor 1 bijgebouw een vergunning vraag van bv 40m² en dan nog een onvergund bijgebouw plaats van bv 30m²?

Of ga ik dan ook over de totale oppervlakte?

Mvg,

Prex

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 dec 2020 09:35

Van zodra je in totaal over de 40m² gaat heb je een vergunning nodig.

Je kan dus iets zetten van maximaal 40m², als je voldoet aan alle andere voorwaarden van het vrijstellingsbesluit (minstens 1 meter van de perceelsgrens, nokhoogte maximaal 3,5 m ...)

Wil je ineens iets zetten van 45 m²? Vergunning nodig.

Wil je na dat ene van 40 m² nog iets zetten? Vergunning nodig

Dat zijn trouwens wel vergunningen zonder architect he, kan je perfect zelf aanvragen. Enige wat je er aan verliest is wat tijd (en daarna wachttijd tot het dossier behandeld is)

William2
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 dec 2020 18:45

Beste,
Een vergunning voor een bijgebouw van 30 m2 aanvragen is nutteloos, het kost je alleen maar geld, moeite en tijd. Mocht er iemand klacht neerleggen tegen je onvergund bouwsel, riskeer je hooguit een PV (dat je trouwens niets kost, en in de meeste gevallen zelfs niet wordt opgemaakt). Bovendien heb je de zekerheid dat je je bouwwerk niet dient af te breken, vermits (alleszins in de gemeente waar ik woon) "de beteugeling van dergelijke bouwmisdrijven niet tot de prioriteiten van de gemeente behoort". Vrederechter en rechtbank van eerste aanleg zullen klachten van derden enkel in uw nadeel vonnissen als de klager ontegensprekelijk kan bewijzen dat hij nadeel ondervindt van uw bouwovertreding. Kan hij dat niet, zal hij zelfs veroordeeld worden tot het betalen van een rechtsplegingsvergoeding aan u !
Justitie verdedigt in eerste instantie de overtreder, daarna pas het slachtoffer...

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 dec 2020 09:24

Beste,
Een vergunning voor een bijgebouw van 30 m2 aanvragen is nutteloos, het kost je alleen maar geld, moeite en tijd. Mocht er iemand klacht neerleggen tegen je onvergund bouwsel, riskeer je hooguit een PV (dat je trouwens niets kost, en in de meeste gevallen zelfs niet wordt opgemaakt). Bovendien heb je de zekerheid dat je je bouwwerk niet dient af te breken, vermits (alleszins in de gemeente waar ik woon) "de beteugeling van dergelijke bouwmisdrijven niet tot de prioriteiten van de gemeente behoort". Vrederechter en rechtbank van eerste aanleg zullen klachten van derden enkel in uw nadeel vonnissen als de klager ontegensprekelijk kan bewijzen dat hij nadeel ondervindt van uw bouwovertreding. Kan hij dat niet, zal hij zelfs veroordeeld worden tot het betalen van een rechtsplegingsvergoeding aan u !
Justitie verdedigt in eerste instantie de overtreder, daarna pas het slachtoffer...
Al goed en wel, tot je het pand wil verkopen. Een oplettende notaris, en heel de verkoop draait in de soep of wordt vertraagd met maanden... Helaas wekelijkse kost hier op kantoor. Als een vergunning nodig is, zorg dan gewoon dat je er één hebt... Trouwens, niet alle gemeentebesturen zijn zo laks met hun handhavingsbeleid, en in de toekomst zal dat er niet op verbeteren. Veel besturen werken nu al intergemeentelijk samen om één handhavingsambtenaar voor meerdere gemeentes in te zetten...

lukasi
Berichten: 1138

#5 , 21 dec 2020 11:51

ha, er wordt hier advies gegeven zonder rekening te houden met de voorschriften en wetgeving.
Betaal jij dan ook de boetes en afbraakkosten beste william ?
Of voel je gesterkt door de anonimiteit ?

Terug naar “Milieurecht”